PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Základy didaktiky pedagogiky I - OPBQ4P041A
Anglický název: Foundations of Didactics of Educational Sciences I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Kateřina Králová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ4P011A
Je prerekvizitou pro: OPBQ4P051A
Anotace -
Předmět uvádí do problematiky didaktického myšlení v kontextu výuky pedagogických předmětů. Předmět souvisí s volitelnými praxemi v bakalářském studiu (lektorskou, v zařízeních pro volný čas, orientační), je zaměřen na výchovně-vzdělávací strategie v zařízeních pro zájmové vzdělávání a volný čas a na specifika didaktické transformace v oblasti obsahů pedagogických věd. Předmět přináší studujícím nejen orientaci v oblasti zájmového vzdělávání, ale je též příležitostí pro didaktickou analýzu vybraných výchovně-vzdělávacích aktivit.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.12.2024)
Cíl předmětu -

Studující

- pojmenuje specifika volnočasového vzdělávání a Zároveň reflektuje možná specifiky výuky volnočosové tematiky ve výuce na střední pedagogické škole

- představí roli volnočasové pedagoga, pojmenuje zařízění, v nichž může působit; zamýšlí se nad studijními potřebami volnočasového peadgoga

- užívá základní didaktickou terminologii k popisu a reflexi výchovných a vzdělávacích strategií;

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.12.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky k záskání atestu

  • průběžné plnění úkolů;
  • aktivní účast na seminářích - obvykle jedna modelová výuka v rozsahu cca 15 minut
  • docházka min. 70%
  • vypracování podkladu k získání atestu (zpravidla protfolio úkolů)
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.12.2024)
Literatura

Bendl, S. (2015). Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada.

Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.

Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. (2011). Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času (Vyd. 2., aktualiz.). Praha: Portál.

Hájková, V. (2018). Asistent pedagoga ­ profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Heřmanová, J., & Macek, M. (2009). Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání (2., aktualiz. a rozš. vyd). V Praze: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Odbor pro mládež.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.

Zájmové vzdělávání: MŠMT [Online]. (2013). Retrieved from http://www.msmt.cz/mladez/zajmove-vzdelavani-1

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.09.2019)
Sylabus -

1. Specifika didaktického myšlení a souvislost pedagogiky a didaktiky pedagogiky

2. Pedagogické ovlivňování volného času, volnočasový pedagog a jeho profesně-růstové potřeby

2. Školská zařízení pro zájmové vzdělávání, školní kurikulum zájmového vzdělávání.

3. Didaktika zájmového vzdělávání ve škole, školní družina a školní klub.

4. Střediska volného času, lektorská činnost a její specifika.

5. Asistent pedagoga a jeho didaktické působení. Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga.

6. Individuální doučování žáků. Dobrovolnictví ve výchově a vzdělávání. Individualizace a diferencicace.

7. Volnočasové aktivity, letní tábory. Hra a učení prožitkem.

8. Vybrané výchovné a vzdělávací strategie a jejich modelové využití v roli žáků.

9. Vybrané výchovné a vzdělávací strategie a jejich modelové využití v roli lektorů.

10. Analýza výchovných a vzdělávacích strategií, problém didaktické zprostředkování pedagogických věd

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.12.2024)
Studijní opory

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7961

Heslo pro hosty: akredkpg19

Podpora v Padletu:

https://pedfuk.padlet.org/zicha/z-klady-didaktiky-pedagogiky-1-1bne639nyfgfxm2b

Fakultní licence: http://pedfuk.padlet.org/

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (29.02.2024)
Výsledky učení

Studující

- reflektuje svůj vztah k pedagogice a k učitelství, pojmenovává své profesní výzvy spojené se studovaným oborem

- rozlišuje mezi pojmy obecná didkatika, oborová didaktika, předmětová didaktika transdisciplinární didaktiky; tyto pojmy chyrakterizuje a spolujeje s min. jedním konkrétním odborným problémem

- charakterizuje koncept oborově didaktického myšlení a vysvětlí jeho význam pro rozvoj didaktické teorie a vlastní pedagogickou praxi

- formuluje svoji předběžnou představu o specifikách didaktiky pedagogiky a svoji představu diskutuje

- reflektuje význam volného času pro výchovu a vzdělávání a pojmenovává a vytvářá si kompexní představu volnočasovém a zájmovém vzdělávání v ČR

- koncipuje, realizuje a reflektuje modelové vyučování tematizující jednu z oblastí volnčasové a zájmové pedagogiky

- diskutuje problematiku didaktického zprostředkování pedagogických věd

- analyzuje min. jednu vybranou vybranou vzdělávací strategii

- pojmenovává své profesní výzvy spojené s volnočasovou pedagogikou a didaktikou pedagogiky

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK