PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Předškolní pedagogika - OPBQ4P023A
Anglický název: Pre-primary Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 40 / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ4P011A
Anotace
Předmět objasňuje specifika výchovy a vzdělávání v předškolním období. Pozornost je věnována vývoji pojetí dětství, významu hry v předškolním věku, specifikům vzdělávacího procesu v mateřské škole, kategorizaci předškolních institucí, profesionalizaci učitelské profese, problematice školní připravenosti a návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (24.02.2025)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je poskytnout základní orientaci v historickém vývoji předškolní výchovy a seznámit se současným pojetím vzdělávání dětí předškolního věku.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (24.02.2025)
Deskriptory

 Vyčíslení studijní zátěže: 4 kredity (tj. 100-120 hodin práce studenta)

Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 12 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (24.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět bude zakončen klasifikovaným zápočtem v podobě testu (min. 70 % bodů pro splnění zápočtu; klasifikace: 70-79 bodů = 3; 80-89 bodů = 2; 90-100 bodů = 1). Test je možné 2 opakovat, tj. 1 řádný a 2 opravné termíny.

Studenti budou studovat literaturu vztahující se k tématům kurzu. V MS Teams a v rámci domácí přípravy budou plnit interaktivní úkoly mezi jednotlivými setkáními.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (24.02.2025)
Literatura

HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál.

KOŤÁTKOVÁ, S. (2014). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.

KROPÁČKOVÁ, J., SPLAVCOVÁ, H. (2016). Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.

OPRAVILOVÁ, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.

OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole. Kurikulum předškolní výchovy.

Praha: Portál, 2011. Kurikulum předškolní výchovy.

OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J. (2017). Příběhy české mateřské školy: vývoj a proměny předškolní výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2025). Praha: MŠMT. https://prohlednout.rvp.cz/predskolni-vzdelavani.

SYSLOVÁ, Z., BURKOVIČOVÁ, R., KROPÁČKOVÁ, J., ŠILHÁNOVÁ, K. a L. ŠTĚPÁNKOVÁ. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (24.02.2025)
Metody výuky
  • přednáška
  • práce s texty, videi
  • skupinová práce
  • diskuse
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (24.02.2025)
Sylabus
  • 1. Předškolní pedagogika jako vědní disciplína.
  • 2. Proměny výchovy předškolního dítěte. Předškolní výchova a předškolní vzdělávání.
  • 3. Cíle, metody, obsah a podmínky předškolního vzdělávání. Vzdělávací program a kurikulum.
  • 4. Systémy předškolní výchovy a vzdělávání. Současné zahraniční modely. Vzdělávací programy v české MŠ.
  • 5. Základní činnosti předškolního období. Hra - učení - tvořivá a pracovní aktivita.
  • 6. Mezníky výchovy v předškolním období (vstup dítěte do mateřské školy, školní připravenost)
  • 7. Dítě na prahu školní docházky, rozvoj a podpora pregramotností v předškolním věku.
  • 8. Vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami v mateřských školách.
  • 9. Formy spolupráce mateřské školy s rodiči, základní školou a dalšími institucemi.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (24.02.2025)
Studijní opory

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7957

Heslo pro hosty: akredkpg19

V roce 2024/2025 bude studijní opora zajištěna v prostředí MS Teams - zapsaní studenti budou do týmu přidáni automaticky skriptem z SIS.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (24.02.2025)
Výsledky učení
  • Student vymezí základní informace o předškolní pedagogice jako vědní disciplíně.
  • Popíše a vysvětlí proměny výchovy předškolního dítěte. 
  • Charakterizuje cíle, metody, obsah a podmínky předškolního vzdělávání, vzdělávací program a kurikulum.
  • Základně se orientuje v systémech předškolní výchovy a vzdělávání.
  • Charakterizuje ákladní činnosti předškolního období: Hra - učení - tvořivá a pracovní aktivita.
  • Formuluje a vysvětlí základní mezníky výchovy v předškolním období (vstup dítěte do mateřské školy, školní připravenost)
  • Charakterizuje specifika dítěte na prahu školní docházky, rozvoj a podpora pregramotností v předškolním věku.
  • Zná základní rámce pro vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami v mateřských školách.
  • Popíše formy spolupráce mateřské školy s rodiči, základní školou a dalšími institucemi, uvede příklady a vyhodnotí funkčnost dílčích opatření v podpoře spolupráce MŠ-ZŠ-rodiny.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (24.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK