Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Nabízí studentům různé pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti. Pozornost je věnována sociální výchově, oblasti pomoci a péče, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací, oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami. Předmět představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (09.01.2022)
The subject helps students to become aware of the contemporary concept of social pedagogy in our country and in the world. It offers students different approaches to the question of education, especially to its social associations. The focus is on social education, the pedagogy of the environment, the problem of social deviations, the field of work with at-risk social groups and socially disadvantaged groups. Throughout the course students learn about leading experts in social pedagogy, analyse their social and educational activities.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (02.02.2022)
Cíl předmětu -
Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (30.12.2021)
The primary aim of the subject is to improve social competence of prospective educators, for them to gain knowledge and skills they can put into effect in practice in the field of preventive activities. The secondary aim is to show students spheres of school life in which knowledge of social pedagogy is applicable.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (02.02.2022)
Deskriptory
Předmět má 5 kreditů dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 40 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 25 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 16 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 14 hodin. příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.
Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU. Předmět „Sociální pedagogika“ najdete pod názvem SOPE. Zápisový klíč je sope. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (ikonka Studijní texty, heslo Comenius) : https://alya.cdsw.cz/bendls/
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (04.02.2023)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je kromě složení zkoušky i vypracování dílčích úkolů a jejich prezentace.
Za hlavní písemně vypracovaný úkol (WORD) a jeho prezentaci (PPoint) v rámci výuky můžete získat 0-3 body. Získané body Vám budou přičteny k dobru u testu.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (22.02.2022)
Literatura -
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016.
HESSOVÁ, L., BENDL, S. Průkopnické projekty reedukace dětí a mládeže. Praha: Triton, 2024.
HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008.
JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007.
KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012.
PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (02.11.2024)
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016.
HESSOVÁ, L., BENDL, S. Průkopnické projekty reedukace dětí a mládeže. Praha: Triton, 2024.
HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008.
JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007.
KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012.
PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (02.11.2024)
Požadavky ke zkoušce
• prostudovaná doporučená odborná literatura,
• povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014.
• povinně je třeba prostudovat kapitoly z učebního textu (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 51-131; 239-306.
• povinně je třeba rovněž prostudovat kapitolu z učebnice (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-81.
• zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-22 bodů (2), 21-18 bodů (3).
• studující má na splnění podmínek zkoušky celkem tři pokusy, z toho dva opravné.
• obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a seminářích, učivo obsažené v předtočených výkladech a ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2015, 2016).
Studenti budou mít k dispozici vybrané předtočené přednášky, které do značné míry korespondují s přednáškami realizovanými prezenční formou. Předtočené přednášky jsou umístěny na mých webových stránkách: https://alya.cdsw.cz/bendls/ Přístupová hesla k předtočeným přednáškám budou studentům zasílána postupně hromadným mailem.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.02.2023)
Sylabus -
historický vývoj sociální pedagogiky,
významné osobnosti sociální pedagogiky (A. S. Makarenko, G. M. Bosco, E. Štorch...),
vztah sociální pedagogiky k jiným disciplínám,
cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky,
funkce a úkoly sociální pedagogiky,
pojetí sociální pedagogiky,
prostředí a výchova,
multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání,
sociální pedagogika jako pomoc a péče,
sociální fobie,
výchovné problémy v současné škole,
příčiny problémového chování žáků,
metody zjišťování příčin problémového chování žáků,
prevence a řešení problémového chování žáků.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (09.01.2022)
•the historical development of social pedagogy, •leading experts in social pedagogy, •relationship between social pedagogy and other disciplines, •the aim, topic, definition, scope of social pedagogy, •the function and tasks of social pedagogy, •the concept of social pedagogy, •environment and education, •multicultural and intercultural education. •social phobia, •educational issues in contemporary school, •causes of pupils problem behaviour, •methods of examining the causes of pupils' problem behaviour, •prevention and solution of pupils' problem behaviour.
Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (02.02.2022)