PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - člověk s TP a ZP - OPBP3S105A
Anglický název: Special education of disabled and physically handicapped individuals II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 80 / 80 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBP3S206A, OPBP3Q613B, OPBP3S612B
Anotace -
Studující získá orientaci v problematice života osob s tělesným postižením a osob se zrakovým postižením, (bez)bariérovosti prostředí a legislativy. Pro pochopení úlohy provázejících profesionálů, asistentů i neformálních pečujících o osoby s omezením v pohybu a zrakové orientace reflektuje zjevné i latentní překážky v jejich osobním i společenském životě. Studující pracuje s tématy: 1. Sebepojetí a psychosociální obraz osob s tělesným a zrakovým postižením. 2. Kognitivní zpracování tělesné odlišnosti a zrakového postižení. 3. Sociální hodnocení osob s tělesným postižením a s postižením zraku, společenské stereotypy ve vnímání osob s omezenou schopností pohybu a orientace. 4. Znevýhodnění jako otázka práv osob s tělesným postižením a s postižením zraku. 5. Legislativní zakotvení práv osob s postižením, socializace osob s postižením. 6. Životní autonomie, soběstačnost a kvalita života osob s postižením. 7. Systém péče a podpory osob s tělesným a zrakovým postižením ve vzdělávání. 8. Etické aspekty práce s oběma cílovými skupinami.
Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Cíl předmětu

Studující získá znalosti klíčových problémů života osob se zrakovým a tělesným postižením. Studující se bude učit základy speciální pedagogiky osob se zrakovým a tělesným postižením.

Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka proběhne kontaktně, v případě zpřísnění protiepidemických opatření na UK bude převedena do formátu online v  MS Teams. 

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (05.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Zkouška bude udělena na základě splnění  zadaných úkolů, aktivní účasti na semináři a zvládnutí závěrečného písemného testu ( možnost 1 opravy).

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (09.09.2022)
Literatura

BENEŠ, P. Zraková postižení. Praha: Grada, 2009, 135s. ISBN: 978-80-271-2110-6.

BENEŠ, P.; VRUBEL, M.  Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido 2017. ISBN 978-80-7315-264-2.

CORN, A. L.;ERIN,J.N.Foundations of low vision: clinical and functional perspectives. 2nd ed. New York: AFB Press, c2010. ISBN 089128883X.

HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ , I. (eds.) Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011., 259 s.,ISBN 978-80-904464-1-0.

KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6.

HAMADOVÁ, P.; KVĚTOŇOVÁ, L.: NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.

KVĚTONOVÁ,L.; ŠUMNÍKOVÁ,P.: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením. PedF UK, 2022. ISBN 9788076033375.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmologie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.

ŠUMNÍKOVÁ, P. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018 s. 176. ISBN: 978-80-7603-005

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006, ISBN 80-7315-134-0.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedie Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita v Opavě , 2019. Dostupné z https://www.slu.cz/file/cul/562a8925-f5fc-4ebb-afe4-4f5294dafcd4 

Publikace je pro zkoušku závazná s výjimkou kapitol : 2.5 ( str.63-71) , 3.2 -3.6 ( str.85 -163) , 4.3 -4. 4. ( str.173-193), jejichž obsah bude předmětem navazujících kurzů.

ZULIĆ, M., HÁJKOVÁ, V., BRKIĆ-JOVANOVIĆ, N. Faktory, které ovlivňují sociální participaci dětí s mozkovou obrnou na základních školách.  Speciální pedagogika, roč. 28, č. 3, 2018, s. 233−251. ISSN 1211-2720.

odkazy:

www.tyfloservis.cz

www.eda.cz

www.ranapece.cz

Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (29.09.2022)
Sylabus

Osnova - část zrakové postižení

Klasifikace osob se zrakovým postižením

Zásady kontaktu a průvodcovství osob se zrakovým postižením

Zrakové funkce

Specifika osobnosti se zrakovým postižením

Speciálně pedagogické poradenství jedinců se zrakovým postižením

Zraková stimulace

Pomůcky pro osoby se zrakovým postižením

Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (30.11.2021)
Výsledky učení

Student popíše překážky v samostatném životě osob s tělesným postižením, vysvětlí na příkladech jejich společenské příčiny, zdůvodní potřebu legislativních pravidel a předpisů vedoucích k bezbariérovosti ve společnosti. Student popíše nejčastější příčiny omezení pohybu a orientace na příkladu centrálních poruch hybnosti, poúrazových stavů a progresivních nervosvalových onemocnění. Vysvětlí postupy práce speciálních pedagogů s těmito cílovými skupinymi somatopedie. V oblasti zrakového postižení se orientuje v základech dané problematiky postižení, prokáže znalost Braillova bodového písma.

Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK