|
|
|
||
Předmět se věnuje na otázkám výchovy a vzdělávání v kontextu kulturní a etnické plurality současného globalizovaného světa. Zaměří se především na kontexty migrace a postmigračních procesů. Bude se ale také zabývat situací marginalizovaných skupin. Předmět je koncipován tak, aby poznatky z něho byly dobře využitelné pro psychologickou praxi, zejména v oblasti školní a poradenské psychologie. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků: 1. Úvod - kultura a limity tohoto konceptu, 2. Kulturní diverzita, 3. Etnicita a identita, 4. Globální sever a globální jih, 5. Kontexty kulturních kontaktů - zaměřeno na migraci, 6. Důvody migrace, 7. Adaptace - kulturní šok, 8. Integrace x asimilace, 9. Transnacionální identity, 10. Postoje majority - předsudky, 11. Způsoby zvládání předsudků, 12. Role státu a jeho institucí, 13. Škola a menšiny
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (08.04.2020)
|
|
||
Účast na kurzu 70%, závěrečná esej - písemná zkouška založená na kompetenci interpretovat situaci dítěte/mladého muže/ženy, kteří se ocitají v situaci definované setkáním dvou a více kultur. Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (02.02.2020)
|
|
||
BITTNEROVÁ, Dana, DOUBEK, David a LEVÍNSKÁ, Markéta. Kulturní modely ve vzdělávání. Praha: FHS UK, 2011. GELLNER, Arnošt. Národy a nacionalismus. Praha: H+H, 1993. HADJ MOUSOVÁ, Zuzana. „Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků.“ Pp. 24-76 in Dana Bittnerová (ed.) Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Případ SIM. Praha: Ermat s.r.o, 2009. KOSTELECKÁ, Yvona, HÁNA, David a HASMAN, Jiří. Integrace žáků – cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2017. MORGENSTERNOVÁ, M. a ŠULOVÁ, L. Interkulturní psychologie. Praha: Karolinum 2009. PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. STUCHLÍKOVÁ, Iva a VOKROJOVÁ, Nela. Kulturní rozdíly v učební motivaci žáků – specifikum vietnamské kultury. Pedagogika, 2013, 63(1), s. 5-24. Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (02.02.2020)
|