|
|
|
||
Volitelný předmět je určen studentům se speciálními potřebami, kteřívmají obtíže se zvládáním studijních nároků. V rámci kurzu se studenti seznámí se zákonitostmi organizace času, s možnostmi efektivní přípravy na hodiny a na zkoušky (včetně obhajoby a SZZ), společně se zaměříme na prozkoumání potenciálu různých metod, které pomáhají eliminovat stres a zátěž, a to jak na úrovni osobnostní, tak individuální. Studenti si budou moci vyzkoušet řadu užitečných technik, ze kterých si každý bude moci dle své preference vybrat takové, které jsou ideální právě pro něj. Tyto techniky pak může praktikovat nejen v rámci studia, ale také v běžném životě. Kromě přednáškových prvků budou zařazovány aktivity, které přispívají reflektivní formou k dalšímu rozvoji osobnosti studenta na vysoké škole. Jedná se o 4 bloky po 3 hodinách.
Témata:
Efektivní příprava a soustředění, Mindfulness, Imaginativní techniky, Relaxační techniky, Techniky práce s tělem.
Termíny sekávání budou plánovány s ohledem na časové možnosti účastníků.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je poskytnout studentům se speciálními potřebami efektivní strategie pro zvládání studijních nároků a osobních výzev. Studující se seznámí se zákonitostmi organizace času a metodami přípravy na akademické úkoly, včetně zkoušek a obhajoby, a naučí se techniky pro eliminaci stresu a zátěže. Kurz zahrnuje praktické vyzkoušení různých technik, jako jsou mindfulness, imaginativní a relaxační techniky, a techniky práce s tělem, které studenti mohou přizpůsobit svým individuálním potřebám. Tento přístup zahrnuje nejen přednášky, ale i reflektivní aktivity, které přispívají k osobnostnímu rozvoji a efektivnímu studijnímu přístupu. Termíny sekávání budou flexibilně plánovány podle časových možností účastníků. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity, dle ECTS se jedná o studijní zátěž ve výši min. 75 hodin.
V případě distanční výuky se bude pracovat prostřednictvím platformy Zoom, bude k dispozici Moodle se studijními oporami. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Výstupem z předmětu je zápočet. Studenti ho obdrží za aktivní účast na seminářích (účast na aktivitách) a za závěrečnou reflexi, kterou studenti zpracují na základě pokynů vyučujících. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
GRUBER, David. Prokrastinace – odklad, který mrzí. Gruber-TDP, 2013. Jak napsat závěrečnou vysokoškolskou práci. Dostupné z: https://www.studentpoint.cz/jak-napsat-zaverecnou-vysokoskolskou-praci/. LUDWIG, Petr. Konec prokrastinace: Jak přestat odkládat a začít žít naplno. Brno: Jan Melvil Publishing, 2013. Nešpor, Karel. Přirozené způsoby zvládání stresu. Praha: Raabe, 2019. PedInfo. Jak se zorientovat ve studiu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, 2021/2022. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedinfo/ Rady pro prváky - Jak efektivně zvládnout vš studium. Dostupné z: https://www.vejska.cz/clanky/53431. SpecInfo. I. Nástup do studia – praktické informace pro studenty se speciálními potřebami. Dostupné z: https://pedf.cuni.cz/PEDF-260.html. ŠPOK, Dalibor. Zatočte s prokrastinací [seriál]. In: Psychologie.cz [online]. Dostupné z: https://psychologie.cz/zatocte-s-prokrastinaci/
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Témata předmětu 1. Stanovení cílů Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
V rámci předmětu zaměřeného na podporu studentů se speciálními potřebami se studující seznámí s principy edukace založené na důkazech, přičemž objasní silné a slabé stránky různých přístupů k řízení stresu a zátěže. Dále se naučí, jak využívat poznatky o pozornosti a paměti pro efektivní organizaci přípravy na studijní úkoly a zkoušky. Studující budou schopni rozlišit různé organizační formy studijní podpory, porovnat jejich účinnost a aplikovat techniky na zlepšení přípravy a zvládání zátěže. Zaměří se na zásady efektivního vysvětlování a demonstrování technik pro zvládání stresu, a na vytváření bezpečného studijního prostředí, včetně práce s chybou. Studující budou formulovat zpětnou vazbu popisným jazykem, používat techniky pro její zajištění, a objasnit vliv diverzity mezi studenty na individuální předpoklady pro učení. Dále navrhnou způsoby vedení výukového dialogu a strategie pro zvýšení participace všech studentů. Nakonec se zaměří na metakognitivní strategie a jejich rozvoj přizpůsobený specifickým potřebám studentů. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|