|
|
||
Volitelný předmět je připraven pro všechny studenty ohrožených skupin, kteří mají obavy, zda zvládnou studium na vysoké škole. Cílem předmětu je poskytnout základní přehled studijních nároků spojených s vysokoškolským studiem (orientace ve studijním plánu, orientace ve studijních systémech, kreditová zátěž, formy výuky, formy atestování, zpracování prací, uznávání předmětů, elektronický zápis, přihlašování na termíny zkoušek, studentské hodnocení výuky, Office 365, knihovny, studovny, elektronické zdroje aj.), s možnými formami podpory studentů z ohrožených skupin (statut studenta se speciálními potřebami, individuální studijní plán, podpora studentů se socioekonomickým znevýhodněním, podpora rodičů aj.). Pozornost bude věnována i osobnostním předpokladům pro zvládnutí vysokoškolského studia (motivace, rozložení studijní zátěže, psychohygiena, prokrastinace). Kromě přednáškových prvků budou zařazovány aktivity, které přispívají reflektivní formou k dalšímu rozvoji osobnosti studenta na vysoké škole.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Studující získají přímou podporu při orientaci ve studijních plánech, systémech a formách hodnocení, aby lépe porozuměli nárokům vysokoškolského studia. Budou jim vysvětleny způsoby, jak využívat podpůrná opatření určená pro studenty z ohrožených skupin, jako jsou individuální studijní plány, podpora pro studenty se speciálními potřebami nebo socioekonomickým znevýhodněním. Zároveň jim bude ukázáno, jak tato opatření přispívají k jejich úspěchu a rozvoji důležitých dovedností, včetně motivace, psychohygieny a schopnosti zvládat studijní zátěž. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity, dle ECTS se jedná o studijní zátěž ve výši min. 75 hodin.
V případě distanční výuky se bude pracovat prostřednictvím platformy Zoom, bude k dispozici Moodle se studijními oporami. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Výstupem z předmětu je zápočet. Studenti ho obdrží za aktivní účast na seminářích (účast na aktivitách) a za závěrečnou reflexi, kterou studenti zpracují na základě pokynů vyučujících. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
GRUBER, David. Prokrastinace – odklad, který mrzí. Gruber-TDP, 2013. Jak napsat závěrečnou vysokoškolskou práci. Dostupné z: https://www.studentpoint.cz/jak-napsat-zaverecnou-vysokoskolskou-praci/. LUDWIG, Petr. Konec prokrastinace: Jak přestat odkládat a začít žít naplno. Brno: Jan Melvil Publishing, 2013. Nešpor, Karel. Přirozené způsoby zvládání stresu. Praha: Raabe, 2019. PedInfo. Jak se zorientovat ve studiu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, 2021/2022. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedinfo/ Rady pro prváky - Jak efektivně zvládnout vš studium. Dostupné z: https://www.vejska.cz/clanky/53431. SpecInfo. I. Nástup do studia – praktické informace pro studenty se speciálními potřebami. Dostupné z: https://pedf.cuni.cz/PEDF-260.html. ŠPOK, Dalibor. Zatočte s prokrastinací [seriál]. In: Psychologie.cz [online]. Dostupné z: https://psychologie.cz/zatocte-s-prokrastinaci/
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Témata předmětu 1. Základní orientace ve studiu, co od studia očekávám? 2. Statut studenta se SP – co je potřeba udělat, která opatření lze využívat, na koho se obrátit, modifikace ve výuce 3. Systém podpůrných služeb na UK - podpora všech ohrožených skupin studentů 4. Orientace ve studijním plánu, kreditový systém, studijní zátěž 5. Formy výuky, studijní povinnosti 6. Práce s literaturou, zpracování seminární práce 7. Příprava na atestování (zápočet, zkouška) 8. Domácí příprava, time management 9. Náročné situace, stres a jeho zvládání, psychohygiena 10. Jak se vyvarovat prokrastinace Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Studující z ohrožených skupin objasní principy podpory specifických potřeb a jejich silné a slabé stránky. Vysvětlí, jak orientace ve studijních plánech a systémech ovlivňuje jejich studijní rozvrh a úspěch. Rozliší a porovnají formy podpory, jako je individuální studijní plán, a pochopí jejich přínosy. Naučí se charakterizovat zásady vysvětlování studijních požadavků a aplikovat je na své vlastní studijní situace. Uvedou příklady efektivní komunikace a práce s chybami v rámci svého studia. Formulují zpětnou vazbu popisným jazykem a využijí techniky pro její efektivní poskytování. Objasní, jak jejich diverzita ovlivňuje studijní přístup a navrhnou strategie pro efektivní zapojení do studijního procesu. Navrhnou způsoby pro zvýšení své vlastní participace a aktivitu a uvedou metakognitivní strategie pro zvládání studijní zátěže. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|