|
|
|
||
V návaznosti na kurz statistiky se tento předmět zaměřuje na uvedení do způsobů kvantitativního výzkumu. V úvodu seznámíme studenty se základními charakteristikami kvantitativního výzkumu, naučíme je, jak se formuluje výzkumný problém a k němu náležející hypotézy výzkumu, s postupy výběru respondentů typickými pro kvantitativní výzkum a z celou řadou metod a nejčastějších chyb při jejich tvorbě i užívání.
Poslední úprava: Greger David, PhDr., Ph.D. (13.09.2018)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s metodologickými postupy vytváření výzkumných nástrojů, uvést je do přehledu základních metod, seznámit s konkrétními nástroji k využití ve škole a náležitostmi zpracování kvantitativního výzkumného projektu. Poslední úprava: Greger David, PhDr., Ph.D. (13.09.2018)
|
|
||
Podmínky udělení klasifikovaného zápočtu: 1) docházka: docházka na přednášku není povinná, semináře povinné jsou. V případě nepřítomnosti platí nutnost zjistit si úkoly ze semináře a odevzdat je v termínu v rámci Moodlu. 2) plnění zadaných úkolů jako příprava na hodinu (zpravidla prostudování literatury, seznámení se dopředu s výzkumnými nástroji, návrh výzkumného problému, návrh konstrukce výběrového souboru apod.). Plnění dílčích úkolů přispívá ke zdárnému splnění závěrečné práce (zpravidla jde o její dílčí části) či k pochopení vysvětlované látky (příprava na hodinu formou seznámení s rozsáhlejšími manuály evaluačních nástrojů apod.). Zápočet nebude zapsán, dokud nebudou v Moodlu odevzdány všechny dílčí úkoly. 3) zpracování závěrečné práce - návrhu výzkumného projektu.
ad 3) Návrh projektu bude obsahovat a bude strukturován do pěti částí následovně (jednotlivé části budeme postupně probírat na setkávání v kurzu; dílčí úkoly budou součástí výsledného projektu):
1. téma výzkumu, 2. přehled dostupné literatury (na základě rešerše literatury, přehled zjištění předchozích výzkumů, případně teoretická východiska, včetně cizojazyčných zdrojů), 3. formulace výzkumného problému a hypotéz, 4. návrh nástroje sběru dat a strategie sběru dat (způsob výběru vzorku, časový a organizační plán), 5. návrh způsobu zpracování dat včetně návrhu statistického zpracování dat.
Pro bližší představu zpracování návrhu výzkumného projektu jsme Vám na moodle vložili ukázky pozitivně hodnocených návrhů projektů studentů z minulých let. Poslední úprava: Greger David, PhDr., Ph.D. (13.09.2018)
|
|
||
Základní literatura: Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši. Praha, Portál. Kerlinger, F.N. (1972) Základy výzkumu chování. Praha, SPN. Clark-Carter, D. (2010). Quantitative psychological research. 3rd Ed. New York, Psychology Press. Goodwin, J.C. (2010) Research in psychology. Methods and designs. 6th Ed. New Jersey, Wiley. Nunnally, J.C., Bernstein, I.H. (1994). Psychometric theory. 3rd. Ed. McGraw-Hill. Shadish, W.R., Cook, T.D.; Campbell, D.T. (2002). Experimental and Quasi-Experimental Designs for Generalized Causal Inference. Belmond, CA, Wadsworth. Poslední úprava: Greger David, PhDr., Ph.D. (13.09.2018)
|
|
||
1. Pojetí kvantitativního (vs.) kvalitativního výzkumu, kroky výzkumu, formulování vědeckého problému, a/případně hypotéz, analýza literatury (včetně vyhledávání v on-line databázích).
2. Dotazník, způsoby sběru dat, volba výzkumného souboru (sampling).
3. Validita a reliabilita, standardizace; Inteligenční a didaktické testy.
4. Seznámení s výzkumnými nástroji: Klima školní třídy, Hodnocení interakce učitele a žáků, Předcházení problémům v chování žáků, Společenství prvního stupně (metoda sémantického výběru).
5. Výzkumné metody: Sémantický diferenciál, Q-třídění, posuzovací škály, sociometrie, příp. pozorování.
6. Experimentální uspořádání a kvaziexperiment.
Poslední úprava: Greger David, PhDr., Ph.D. (13.09.2018)
|