|
|
|
||
Kurz se zaměřuje na kvantitativní výzkumné designy v psychologii (deskriptivní, korelační, experimentální) a na konkrétní metodologické postupy, které se v rámci těch designů využívají. Největší pozornost bude věnována statistickým metodám analýzy dat.
Základní pojmy, se kterými se v kurzu pracuje: statistika deskriptivní a induktivní, základní a výběrový statistický soubor, reprezentativní výběr. Pořizování výběrů, statistické znaky a jejich typy, rozsah výběru, zjišťování a zápis statistických dat, datová tabulka. Chyby v datech a jak se jim vyhnout. Frekvenční tabulka, intervalové třídění dat. Grafická znázornění naměřených dat. Základní statistické charakteristiky: Střední hodnoty, míry rozptýlenosti, míry koncentrace. Základní pojmy počtu pravděpodobnosti. Normální rozdělení. Základy statistické indukce, teorie odhadu. Základy testování hypotéz: Nulová a alternativní hypotéza, chyba 1. a 2. druhu, hladina významnosti. Korelační test. T-test. Chí-kvadrát test.
MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6803
Poslední úprava: Lukavská Kateřina, Mgr., Ph.D. (29.02.2020)
|
|
||
Po absolvování kurzu by měl student 1) znát výzkumné designy v psychologii, znát rozdíly mezi nimi, identifikovat jejich silné a slabé stránky; 2) znát základní pojmy deskriptivní a induktivní statistiky (základní a výběrový statistický soubor, rozdělení, střední hodnoty, rozptyl, hypotéza, chyba prvního a druhého druhu, statistická významnost); 3) umět vytvořit datovou tabulku (dataset); 4) provést statistickou analýzu dat ve statistickém programu (v rámci kurzu budeme používat program Jamovi) - popisná statistika, korelační analýza, porovnávání středních hodnot (t-test, analýza rozptylu), analýza četností a jejich rozdělení (chí-kvadrát). Poslední úprava: Lukavská Kateřina, Mgr., Ph.D. (17.05.2019)
|
|
||
1. Docházka. V odůvodněných případech je po dohodě s vyučující možné část docházky prominout. 2. Seminární práce 3. Ústní zkouška Poslední úprava: Lukavská Kateřina, Mgr., Ph.D. (17.05.2019)
|
|
||
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ŠKALOUDOVÁ, A.: Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK, 1998. Poslední úprava: Škaloudová Alena, Ph.D. (01.02.2018)
|
|
||
Přednáška a seminář nejsou oddělené, ve douhodinovém bloku se vzájemně prolínají podle potřeb studentů. Studenti budou pracovat ve 2-4 členných skupinách. Kurz bude v tomto semestru vyučován online. Přednášky i semináře budou probíhat v prostředí MS Teams. Tým najdete, přihlásíte-li se svým univerzitním účtem (vasecislo@cuni.cz) do MS Teams. Kód pro přihlášení do týmu je 2ks2pk9. Poslední úprava: Lukavská Kateřina, Mgr., Ph.D. (18.02.2021)
|
|
||
Zkouška probíhá jako diskuse nad seminární prací, kterou budou studenti tvořit v průběhu kurzu. Poslední úprava: Lukavská Kateřina, Mgr., Ph.D. (16.01.2019)
|
|
||
Výzkumné designy v psychologii Formulace hypotéz Deskriptivní statistika (míry centrální tendence, míry rozptýlenosti, normální rozdělení) Testování hypotéz - statistické testy (korelace, porovnávání průměrů, analýza rozptylu, test asociace) a jejich interpretace (p-hodnota, effect size)
Podrobnosti a studijní materiály v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6803 Poslední úprava: Lukavská Kateřina, Mgr., Ph.D. (17.05.2019)
|