Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)
Předmět doplňuje odbornou přípravu v rámci předmětu Oborová praxe III v rámci bakalářského studijního oboru Logopedie. Cílem předmětu je zhodnotit průběh Oborové praxe III, vyzdvihnout přínos praxe, poukázat na problematická místa praxe a možnosti jejich řešení. Zkušenosti studentů jsou porovnávány s poznatky z relevantních odborných studií zaměřených na význam praxí při studiu pedagogických oborů. V rámci seminářů studenti zpracovávají seminární práce zaměřené na celkovou reflexi vykonaných praxí – nejvýznamnější postřehy ze seminární práce následně studenti formulují i do powerpointových prezentací, které v průběhu seminářů prezentují jako východiska pro skupinovou diskuzi. Dále v rámci praxe vypracují kazuistiky, které rovněž prezentují v rámci seminářů Program řízené reflexe speciálního pedagoga III.
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (10.09.2022)
The course complements the professional training within the subject Field Practice III within the Bachelor's degree in Speech Therapy. The aim of the course is to evaluate the course of Field Practice III, to highlight the benefits of the practice, to point out the problematic areas of the practice and the possibilities of their solution. Students' experiences are compared with findings from relevant professional studies focused on the importance of practice in the study of education. During the seminars, students prepare seminar papers focused on the overall reflection of the practice carried out - the most important insights from the seminar papers are then formulated by students in powerpoint presentations, which are presented during the seminars as a basis for group discussion. Furthermore, they develop case studies within the practice, which they also present in the seminars of the Guided Reflection Programme for Special Educators III.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)
Povinná:
HLAĎO, P., HORÁČKOVÁ, M., DANIELOVÁ, L. Pedagogická praxe. Vyd. 1. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2010. 97 s. ISBN 978-80-7375-468-6.
MAZÁČOVÁ, N. Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 74 s. ISBN 978-80-7290-673-4.
NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 80-2440-208-4.
ŘEZNÍČEK, J., RUSEK, M. DidaEtika: opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 57 s. ISBN 978-80-7290-794-6.
TOMKOVÁ, A., CHVÁL, M., HEJLOVÁ, H. Pedagogický a výzkumný rozměr studentských esejů v přípravě studentů učitelství pro primární školu. In Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, 60(3), 2010. s. 314-325. ISSN 0031-3815.
Doporučená:
KLUGEROVÁ, J., NĚMEC, Z.Speciálněpedagogická praxe ve vysokoškolském studiu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. 74 s. ISBN 978-80-7452-100-3.
ŠVEC, V. Od znalostí k pedagogické kondici: nový vhled do pedagogické přípravy studentů učitelství? In Pedagogika, 56(1), 2012. s. 91-102. ISSN 0031-3815.
Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)
Obsah:
1. Celkové zhodnocení studentských praxí, koncepce praxí a splnění cílů.
2. Praxe studentů pedagogických oborů z pohledu relevantních výzkumů – poznatky z terénu.
3. Prezentace studentů I. – průběh celého cyklu praxí, přínosy a řešené problémy.
4. Prezentace studentů II. – průběh celého cyklu praxí, přínosy a řešené problémy.
5. Prezentace studentů III. – průběh celého cyklu praxí, přínosy a řešené problémy.
6. Silné stránky praxí (brainstorming, skupinová diskuze).
7. Slabé stránky, ohrožení průběhu a příležitosti pro rozvoj praxí (brainstorming, skupinová diskuze).
8. Závěrečné zhodnocení.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (10.09.2022)
- vložení dokumentace praxe - záznamy z hospitací, přípravy na vlastní asistentskou praxi, průběžné hodnocení vlastní praxe, potvrzení o účasti na praxi a potvrzení o mlčenlivosti) do Moodle (bude upřesněno v rámci seminářů).