PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Program řízené reflexe speciálního pedagoga III - OPBO1S127A
Anglický název: Supervised Reflection Program for Special Educators III
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 27 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ing. Jana Horynová, Ph.D.
PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
Korekvizity : OPBO1S126A
Prerekvizity : OPBO1S119A
Je korekvizitou pro: OPBO1S126A
Anotace -
Předmět doplňuje odbornou přípravu v rámci předmětu Oborová praxe III v rámci bakalářského studijního oboru Logopedie. Cílem předmětu je zhodnotit průběh Oborové praxe III, vyzdvihnout přínos praxe, poukázat na problematická místa praxe a možnosti jejich řešení. Zkušenosti studentů jsou porovnávány s poznatky z relevantních odborných studií zaměřených na význam praxí při studiu pedagogických oborů. V rámci seminářů studenti zpracovávají seminární práce zaměřené na celkovou reflexi vykonaných praxí – nejvýznamnější postřehy ze seminární práce následně studenti formulují i do powerpointových prezentací, které v průběhu seminářů prezentují jako východiska pro skupinovou diskuzi. Dále v rámci praxe vypracují kazuistiky, které rovněž prezentují v rámci seminářů Program řízené reflexe speciálního pedagoga III.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (06.09.2023)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je zhodnotit průběh Oborové praxe III, vyzdvihnout přínos praxe, poukázat na problematická místa praxe a možnosti jejich řešení. Zkušenosti studentů jsou porovnávány s poznatky z relevantních odborných studií zaměřených na význam praxí při studiu pedagogických oborů.

Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory
Přímá výuka 24 celkem
Přednášky: 0
Cvičení: 24 hodin
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu 20 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 26 hodin

 

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Vložení dokumentace praxe - záznamy z hospitací, přípravy na vlastní asistentskou praxi, průběžné hodnocení vlastní praxe, potvrzení o účasti na praxi a potvrzení o mlčenlivosti) do Moodle (bude upřesněno v rámci seminářů).

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (06.09.2023)
Literatura

Povinná:

HLAĎO, P., HORÁČKOVÁ, M., DANIELOVÁ, L. Pedagogická praxe. Vyd. 1. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2010. 97 s. ISBN 978-80-7375-468-6.

MAZÁČOVÁ, N. Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 74 s. ISBN 978-80-7290-673-4.

NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 80-2440-208-4.

ŘEZNÍČEK, J., RUSEK, M. DidaEtika: opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 57 s. ISBN 978-80-7290-794-6.

TOMKOVÁ, A., CHVÁL, M., HEJLOVÁ, H. Pedagogický a výzkumný rozměr studentských esejů v přípravě studentů učitelství pro primární školu. In Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, 60(3), 2010. s. 314-325. ISSN 0031-3815.

Doporučená:

KLUGEROVÁ, J., NĚMEC, Z.Speciálněpedagogická praxe ve vysokoškolském studiu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. 74 s. ISBN 978-80-7452-100-3.

ŠVEC, V. Od znalostí k pedagogické kondici: nový vhled do pedagogické přípravy studentů učitelství? In Pedagogika, 56(1), 2012. s. 91-102. ISSN 0031-3815.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (06.09.2023)
Sylabus

Obsah:

1. Celkové zhodnocení studentských praxí, koncepce praxí a splnění cílů.

2. Praxe studentů pedagogických oborů z pohledu relevantních výzkumů – poznatky z terénu.

3. Prezentace studentů I. – průběh celého cyklu praxí, přínosy a řešené problémy.

4. Prezentace studentů II. – průběh celého cyklu praxí, přínosy a řešené problémy.

5. Prezentace studentů III. – průběh celého cyklu praxí, přínosy a řešené problémy.

6. Silné stránky praxí (brainstorming, skupinová diskuze).

7. Slabé stránky, ohrožení průběhu a příležitosti pro rozvoj praxí (brainstorming, skupinová diskuze).

8. Závěrečné zhodnocení.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (06.09.2023)
Výsledky učení

Studující:

-          dokáže zhodnotit průběh odborné praxe

-          umí komparovat praktické zkušenosti s teoretickými poznatky

-          charakterizuje přínos odborné praxe z hlediska přípravy pro výkon profese

-          pojmenuje problematická místa praxe a dokáže navrhnout možnosti řešení

Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK