PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Logopedie B - OPBO1S125A
Anglický název: Speach Therapy B
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: 27 / 27 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Korandová
Prerekvizity : OPBO1S123A
Anotace -
Cílem předmětu je seznámit studenty s jednotlivými kategoriemi narušené komunikační schopnosti. Studenti získají přehled o etiologických faktorech a symptomech, seznámí se s různými klasifikacemi. V rámci seminářů budou pracovat s odbornými prameny současné logopedie, v nichž získají poznatky o komplexním přístupu k osobám s narušenou komunikační schopností v rámci logopedické intervence, budou mít možnost pochopit roli logopeda v týmové mezioborové spolupráci při poskytování komplexní péče, rovněž budou obeznámeni s poradenskými službami poskytovanými rezortem školství, rezortem zdravotnictví, sociálními službami.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je seznámit studující s kategoriemi narušené komunikační schopnosti, jejich etiologií, klasifikací, symptomatologií a aktuálními přístupy logopedické intervence. Studující budou seznámeni s důležitostí mezioborové spolupráce a problematikou poskytování logopedické intervence ve zdravotnickém, školském a sociálním sektoru.
Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (19.09.2024)
Deskriptory
Přímá výuka 36 celkem
Přednášky: 12
Cvičení: 24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 10 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 30 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 14 hodin
Plnění předmětu 10 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 40 hodin
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

- aktivní účast v seminářích, plnění a prezentace zadaných seminárních aktivit

- zpracování písemné semestrální práce na zadané téma

- ověřování získaných znalostí formou průběžných testů

- závěrečný písemný test

- ústní zkouška

Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (08.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

BOČKOVÁ, B. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči.  MuniPRESS, 2017. ISBN 978-80-210-8137-6 (EAN 9788021081376)

BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.

LECHTA, V. Koktavost: integrativní přístup. 2.rozšiř. a přeprac. vydání.  Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-643-8

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN  80-247-1110-9.

Doporučená literatura:

KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2264-1.

KLENKOVÁ, J. a kol. Terapie v logopedii. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80-210-4463-0.

KOUKOLÍK, F. Lidský mozek. Funkční systémy. Norma a poruchy. 2. aktual. a rozšiř. vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-632-2.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.

ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. EAN 9788026207160.

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.

další aktuální zdroje budou zadávány v průběhu seminářů

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Sylabus

Obsah:

1.Neurogenní vývojové poruchy jazyka. Specificky narušený vývoj řeči a jazyka, vývojová dysfázie, etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. Edukace dětí a žáků se specificky narušeným vývojem řeči a jazyka.

2. Mutismus –dělení, etiologie, komplexní péče.

3. Afázie – etiologie, klasifikace, komplexní péče o osoby s afázií.

4. Dysartrie – vývojová dysartrie , získaná dysartrie – etiologie, klasifikace, symptomatologie. Problematika dysfagie. Logopedická intervence.

5. Poruchy plynulosti řeči – balbuties, tumultus sermonis. Vymezení, etiologie, symptomy, logopedická intervence u koktavosti a breptavosti.

6. Poruchy řeči při vrozených vývojových vadách v orofaciální oblasti a velofaryngální dysfunkci.  Huhňavost, palatolalie. Logopedická intervence.

7. Poruchy hlasu- etiologické faktory, projevy, dělení. Hlasová hygiena.

8. Symptomatické poruchy řeči – etiologie. Symptomatické poruchy řeči u mentálně postižených osob, u tělesně postižených, u smyslových postižení. Specifika logopedické intervence.

9. Základní poznatky z oblasti alternativní a augmentativní komunikace. Možnosti užití AAK systému u vrozených i získaných narušení komunikační schopnosti.

10. Poradenské služby poskytované dětem s narušenou komunikační schopností a jejich zákonným zástupcům. Poradenství pro dospělé osoby s narušenou komunikační schopností.

Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (08.09.2024)
Výsledky učení

Studující dokáže:

- terminologicky vymezit neurovývojové poruchy, jejich etiologii a klasifikaci;

- terminologicky vymezit specificky narušený vývoj jazyka a řeči;

- terminologicky vymezit vývojovou poruchu jazyka, její etiologii a symptomatologii;

- terminologicky vymezit elektivní mutismus, jeho etiologii a symptomatologii;

- terminologicky vymezit afázii, její etiologii a symptomatologii;

- terminologicky vymezit dysartrii, její etiologii a symptomatologii;

- terminologicky vymezit poruchy plynulosti řeči, jejichetiologii a symptomatologii;

- terminologicky vymezit poruchy vznikající v důsledku vývojových vad orofaciální oblasti, jejich etiologii a symptomatologii;

- terminologicky vymezit poruchy hlasu, jejich etiologii a symptomatologii;

- terminologicky vymezit symptomatické poruchy komunikace, jejich etiologii a symptomatologii;

- popsat vývoj řeči, jazyka a komunikace u dětí s tělesným, mentálním a smyslovým postižením;

- terminologicky vymezit pojmy alternativní a augmentativní komunikace;

- vyjmenovat a popsat jednotlivé systémy AAK využívané u dětí a dospělých s NKS;

- vybrat a zdůvodnit výběr vhodného AAK systému u vybraného případu;

- vymezit logopedickou intervenci a vyjmenovat příklady přístupů užívaných při poskytování logopedické intervence u jednotlivých druhů NKS;

- uvést možnosti dostupných poradenských služeb určených osobám s NKS.

Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK