PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností - OPBO1S111A
Anglický název: Special Education of Individuals with Speech and Language Disorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBO1S103A
Je prerekvizitou pro: OPBO1S123A
Anotace -
Předmět se zabývá historií péče o jedince s poruchami komunikace. Jsou přiblíženy osobnosti, které ovlivnily vznik oboru logopedie. Předložen systém logopedické intervence, profese logopeda a předmět zájmu logopedie. Seznámení se základními pojmy - řeč, jazyk, anatomie a fyziologie mluvních orgánů s latinskou terminologií. Studována ontogeneze dětské řeči ve spojitosti s psychomotorickým vývojem tak, aby byl získán přehled o možných narušeních vývoje komunikačních schopností a dovedností dětí. Kurz přiblíží jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti vyskytující se ve všech obdobích života člověka - v dětském věku, v období adolescence, v dospělosti i u osob ve stáří.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

  • vymezí vývojové etapy v péči o osoby s poruchami komunikace a osobnosti, které se v logopedii zasloužily o její rozvoj,
  • použije dělení narušení a poruch komunikace používané v logopedii i mediícínských oborech s odpovídající terminologií,
  • popíše anatomii a fyziologii mluvních orgánů s využitím latinských termínů a názvů,
  • rozliší jednotlivé druhy a kategorie narušené komunikační schopnosti ve všech věkových obdobích života člověka.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

- k úspěšnému splnění kurzu je nutné průběžné plnění zadaných úkolů,

- v závěru kurzu složení zkoušky formou písemného testu, předpokladem splnění podmínek testu je 80% správných odpovědí

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
Literatura

Literatura:

KLENKOVÁ, J. Logopedie.  Praha:Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012.  ISBN 978-80-7315-229-1.

Doporučená literatura:

ALLEN, K. E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.

BYTEŠNÍKOVÁ,I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ., R. Logopedie a surdopedie.  Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaediaclinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
Sylabus

Obsahové vymezení:

1.      Logopedie – historický vývoj, vztah k jiným vědním disciplínám.

2.      Organizace poskytování logopedické intervence, rezorty, v nichž je zajišťována poskytována logopedická intervence v České republice.

3.      Logoped, jeho vzdělání a činnost v oblasti prevence, diagnostiky a terapie.

4.      Komunikace - verbální a neverbální komunikace, jazyk, řeč.

5.      Ontogeneze řeči, faktory ovlivňující vývoj řeči. Psychomotorický a řečový vývoj u dětí.

6.      Anatomie a fyziologie mluvních orgánů.

7.      Základní pojmy z fonetiky.

8.      Latinská terminologie využívaná v logopedické teorii i praxi.

9.      Vymezení narušené komunikační schopnosti, jednotlivá dělení a názory na klasifikaci.

10.     Charakteristika jednotlivých kategorií narušené komunikační schopnosti.

11.     Současný pohled na narušený vývoj řeči, dělení vývojových narušení komunikační schopnosti.

12.    Získaná narušení komunikační schopnosti v průběhu života.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • uvede historické etapy vývoje logopedie, osobnosti, které vývoj vědního oboru ovlivnily,
  • popíše systém poskytování logopedické intervence u nás a v zahraničí,
  • charakterizuje činnost mluvních orgánů, zná anatomii i fyziologii mluvidel s využitím latinské terminologie, 
  • rozliší základní pojmy v oblasti komunikace - řeč, jazyk, řečové a jazykové schopnosti a dovednosti,
  • objasní jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti v raném věku, v předškolním a školním věku, v období dospívání, v dospělosti i ve stáří.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK