|
|
|
||
Cílem předmětu je sdílení zkušeností teoretických znalostí a dovedností osvojených ve výuce odborných předmětů s osobními zkušenostmi získanými studenty v průběhu oborové praxe v prostředí vybraných škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb. V předmětu Oborová praxeI, která má výrazně motivační charakter, se studenti seznamují s konkrétními zařízenímis cílem získat představu o jejich činnosti a o aktivitách speciálních pedagogů při podpoře klientů (klientů se zdravotním postižením, žáků se speciálními vzdělávacími potřebami aj.). Dle pokynů supervizora praxe pozorují realitu, plní zadané úkoly, provádějí záznamy do Portfolia odborné praxe. Reflektivní semináře vytvářejí prostor pro sdílení zkušeností z oborové praxe, pro výměnu informací získaných plněním jednotlivých úkolů přímo v praxi. Zjištění zaznamenaná do portfolia (údaje o legislativním ukotvení a činnosti zařízení, výsledky vlastního pozorování, záznamy provedených rozhovorů se zde působícími speciálními pedagogy aj.) jsou vzájemně reflektována pod supervizí vyučujícího.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 50 hodin · oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 46 hodin Příprava na zápočet: 30 hodin celkem Předmět bude zahájen přednáškou spojenou s organizačními informacemi v reálném čase výuky dle rozvrhu online prostřednictvím apliace MS Teams Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde: https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/ Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams Vam bude zaslan pozvankou. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
|
|
||
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na setkáních řízené reflexe. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Povinná literatura BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1. FILOVÁ, H. Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-56-7. KOŤA, J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. In Pedagogika, XLIV, 1994, č.4, s.307. NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084. PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
Doporučená literatura DÝTROVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6. SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161. SOLÁROVÁ, M. Sebereflexe jako vyučovací prostředek v přípravě budoucích učitelů. In Sborník z mezinárodní konference didaktiků chemie. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 1998. s. 65-67. ISBN 80-7042-772-8. SVATOŠ, T. Učitelská sebereflexe ve vývoji a kontinuitě. In MAREŠ, J. a SVATOŠ, T. (ed). Novinky v sociální a školní psychologii. 2008, 97, s. 75 - 91 82. ŠVEC, V. Sebereflexe studentů v pregraduální didaktické přípravě. In Pedagogika, 1996, č.3, s.266-275. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Obsahové vymezení: Význam portfolia v práci speciálního pedagoga. Systém využívání portfolia v oborové praxi. Sdílení zkušeností jako součást formativního hodnocení. Specifika činností speciálního pedagoga na různých pracovištích. Shrnující reflexe oborové praxe I. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|