|
|
|
||
Studenti získají přehled o východiscích a principech podpory osob s mentálním postižením v kontextu psychosociálních a kognitivních zvláštností mentálního postižení. Osvojí si základní terminologii, seznámí se s etiologií mentálního postižení. Cílem předmětu je pak rozvíjet u studentů kritické, samostatné myšlení, vystihovat proměny postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, jejich příčiny a důsledky pro teorii a praxi speciálních pedagogiky a dalších pomáhajících profesí.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin · seminární práce 30 hodin · plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (08.02.2022)
|
|
||
ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; STRNADOVÁ, I.; TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015.978-80-246-1565-3. HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9. VALENTA, M.; MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-. ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š., & f, P. SocialInclusionthroughCommunityLiving: CurrentSituation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018. FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1 Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Historická retrospektiva postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti. 2. Koncept mentálního postižení (terminologie, diagnostika, etiologie). 3. Rodina s mentálně postiženým dítětem. 4. Právní postavení člověka s postižením resp. s mentálním postižením. 5. Komunikační specifika mentálního postižení. 6. Psychosociální a edukační specifika mentálního postižení. 7. Faktory sociálního začleňování. 8. Východiska a principy podpory člověka s mentálním postižením, kvalita života. 9. Aktuální informace související se vzděláváním žáků s mentálním postižením (legislativa, realita, problémy). Závěrečná reflexe. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Účast na seminářích (min. 70%), zkouška - test (v případě neúspěchu dva opravné pokusy). Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (24.09.2020)
|