Oborová didaktika - Metody řešení úloh - OPBM4M051A
Anglický název: Mathematics education - problem solving
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 50 / 50 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Mgr. David Zenkl
Vyučující: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Mgr. David Zenkl
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Prvním cílem předmětu je poskytnout studentům zkušenosti s tvorbou úloh, jež ověřují očekávané výstupy matematického vzdělávání na úrovni základní a střední školy. Druhým cílem předmětu je seznámení studentů s vybranými heuristickými metodami řešení úloh na úrovni základní a střední školy.
Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (13.09.2023)
Cíl předmětu

V rámci předmětu studující rozvinou své schopnosti a dovednosti v oblasti řešení matematických úloh a problémů a v oblasti tvorby přiměřeně obtížných úloh (v podobě úloh gradovaných podle obtížnosti).

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta

120 h.

Přímá výuka, prezenční studenti

24

Přímá výuka, kombinovaní studenti

11

Doba očekávané přípravy na prezenční výuku

24

Práce se studijními materiály  30

Plnění průběžných úkolů, prezenční studenti

20

Plnění průběžných úkolů, kombinovaní studenti  33

Příprava na klasifikovaný zápočet a rozprava nad testem

22

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (13.09.2023)
Literatura

POLYA, G. Jak to řešit? Praha: Matfyz Press, 2016.

FUCHS, E., ZELENDOVÁ, E. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: NÚV, 2015. https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/20617/matematika.pdf

HEJNÝ, M. a kol. Matematické úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání. Náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Praha: ÚIV, 2010. Dostupné http://kdf.mff.cuni.cz/~jitkaadana/TIMSS2007_Publikace/M8_web.pdf

www.rvp.cz

Další literatura bude doplněna v kurzu v Moodle.

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (09.10.2023)
Požadavky ke zkoušce -

Docházka.

Plnění průběžných úkolů v Moodle.

Písemný test s rozpravou.

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (13.09.2023)
Sylabus

Očekávané výstupy matematického vzdělávání na ZŠ a SŠ (podle Standardů ZV a podle Katalogu požadavků k maturitě z matematiky)

Úlohy ověřující tyto výstupy - řešení a tvorba

Gradované úlohy v matematice

Gradované testy v matematice

Heuristické strategie řešení úloh

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (13.09.2023)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7636

Poslední úprava: STEHLIKO (18.09.2019)
Výsledky učení

Studující vytvoří a porovná více strategií konkrétních úloh.
Studující znázorní graficky řešení určité úlohy.
Studující použije heuristické strategie pro řešení neznámých problémů.
Studující zjemní gradaci úloh, upraví jednodušší či obtížnější varianty úloh.
Studující obhájí argumenty gradační parametry v dané gradované úloze.
Studující vytvoří gradovanou písemnou práci pro základní a středná školu zaměřenou na konkrétní matematické poznatky a dovednosti.
Studující charakterizuje systém kurikulárních dokumentů v ČR.
Studující na základě indikátorů diagnostikuje naplnění očekávaných výstupů na úrovni základní školy a gymnázia pomocí vhodně volených úloh.
Studující se seznámí s návrhem revidovaného RVP pro ZŠ a analyzuje změny oproti současnému RVP.

Poslední úprava: Vondrová Naďa, prof. RNDr., Ph.D. (20.09.2024)