PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická podpora, pedagogická intervence a vzdělávání žáků nadaných - OPBK2K011C
Anglický název: Educational support, educational intervention, and education of gifted students
Zajišťuje: Děkanát (41-DEKAN)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Anotace
Předmět nabízí příležitost ve společné diskusi zkušeností z praxe škol a na základě teoretických poznatků, hledat odpovědi především na otázky: Jak rozpoznat nadaného žáka ve třídě? Jakou podporu mu v rámci výuky a práce se třídou lze poskytnout a proč? Jedná se o předmět, který je realizován v projektu Podpora Rozvoje Učitelských kompetencí (PRoUK), registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_019/0008385, KA 6.
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (11.09.2025)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi a dovednostmi, které jim umnožní volit adekvátní podporu žáků mimořádně rozumově nadaných. Cílem je také rozvoj dovedností studentek a studentů individualizovat a diferencovat výuku tak, aby dokázali vytvářet bezpečné, motivující a podpůrné prostředí pro učení všech žáků ve třídě a umožnili jim tak maximálně využít svůj potenciál.

Očekávané výstupy v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):

  • Studující vědomě pracuje s vlastními předsudky.
  • Studující rozpoznává speciální vzdělávací potřeby žáků a žákyň, uvědomuje si význam  zajištění včasné podpory a případně hlubší diagnostiky vzdělávacích potřeb žáků nadaných.
  • Studující si uvědomuje důležitost spolupráce se školským poradenským zařízením a školním poradenským pracovištěm pro vzdělávání a ví, s kým je možné problematiku konzultovat.
  • Studující vnímá zodpovědnost učitele za realizaci podpůrných opatření 1. stupně.
  • Studující plánuje vhodné výukové postupy pro jednotlivé skupiny žáků a žákyň podle jejich vzdělávacích potřeb.
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (09.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu
  • účast na seminářích s tolerancí 2 absence
  • splnění úkolu dle vlastní volby z nabídky a jeho prezentace v semináři
  • 80% úspěšnost v testu ze základních znalostí - v moodle prostředí v průběhu poslední výuky
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (09.09.2025)
Metody výuky

interaktivní přednáška, diskuse, náslechy ve výuce, beseda s hosty z praxe, analýza videoukázek a kazuistik, práce v malých skupinách

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (11.09.2025)
Sylabus

 Teorie nadání, základní pojmy, nadaní v legislativě a kurikulárních dokumentech.

Charakteristiky nadaných žáků a jejich výchovně vzdělávací potřeby a možné problémy. Mýty o nadaných.

Identifikace a diagnostika.

Cíle podpory nadaných.  Podpůrná opatření pro nadané žáky.

Akcelerace a obohacování jako základní strategie vzdělávání nadaných, jejich formy, výhody a rizika.

Spolupráce s rodinou, PPP a podpůrnými organizacemi při péči o nadané žáky.

Metody, formy práce a hodnocení vhodné pro nadané žáky.

Nadaný žák v kolektivu třídy. 

Plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán pro nadané žáky.

Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (09.09.2025)
Výsledky učení
  • Studující uvede alespoň 2 rozdílné teorie nadání a vysvětlí jejich podstatu.
  • Studující uvede charakteristické projevy a možné problémy nadaných žáků.
  • Studující uvede základní strategie identifikace a podpory speciálních vzdělávacích potřeb žáků školního věku, které jsou v souladu se současnou legislativou.
  • Studující identifikuje v přípravě na výuku riziková místa a navrhne jejich odůvodněné úpravy tak, aby lépe vyhovovala potřebám nadaného žáka/žáků v inkluzivní třídě.
  • Studující navrhne modelový plán pedagogické podpory pro nadaného žáka na základě dostupných vstupních informací. 
  • Student uvede příklady témat, která jsou předmětem výzkumu v oblasti nadání a nadaných u nás a v zahraničí. 
Poslední úprava: Krčmářová Tereza, PhDr., Ph.D. (09.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK