|
|
|
||
|
Předmět je designován tak, aby studentům PedF UK (budoucím učitelům) poskytl komplexní přehled o aplikacích umělé inteligence, jako jsou rozpoznávání textu, strojový překlad a strojové učení. Účastníci se seznámí s konkrétními nástroji a metodami, jak tyto technologie efektivně využít ve výukovém prostředí pro zlepšení kvality a přístupnosti vzdělávání. Cílem kurzu je poskytnout praktické dovednosti a znalosti potřebné k implementaci AI technologií do výukového procesu s ohledem na etické a pedagogické aspekty.
Poslední úprava: Červený Igor, Mgr. (07.09.2025)
|
|
||
|
Online zdroje: https://openai.com/index/teaching-with-ai/ https://teachingwithchatgpt.org.uk/ https://resobscura.substack.com/ Video kurzy: https://www.youtube.com/@3blue1brown/courses Vzdělávací portály: https://aidetem.cz/ Poslední úprava: Červený Igor, Mgr. (07.09.2025)
|
|
||
|
2. 10. Algoritmy pro život: jak nám může informatika zpříjemnit práci učitele (80 min přednáška + 10 min diskuse) - Co je algoritmus, rozklad problému, učitelské workflow; rychlé automatizace. - Co je počítač a co automat a jak je to s inteligencí 16. 10. Co je to umělá inteligence: dějiny, vývoj a jak s ní zacházet dnes - Od pravidlových systémů k ML; etika, integrita, GDPR ve škole; kdy stačí „obyčejný“ algoritmus. 30. 10. Jak funguje neuronová síť (srozumitelně pro učitele) - Neurony, vrstvy, učení, ztrátová funkce, overfitting; „papírová NN“, jednoduché vizualizace. 13. 11. Trénujeme vlastní neuronovou síť (no‑code/low‑code) - Datasety, train/val/test, metriky; malý klasifikátor, práce s chybami a biasem. 27. 11. Jak fungují velké jazykové modely (LLM) - Tokeny, kontext, pravděpodobnosti, halucinace; návrhové vzory promptů a evaluace. - Deep learning 11. 12. Fine‑tuning/úprava vlastního jazykového modelu (realisticky a bezpečně) - Kdy stačí prompting vs. kdy ladit model; datová hygiena; malé otevřené modely a adaptery. - Praktické finetunování modelů 8. 1. Příprava vlastních projektů + peer‑feedback - Společná příprava vlastních projektů 15. 1. Prezentace vlastních projektů - 8–10 min prezentace + 5 min dotazy; společná reflexe a doporučení pro praxi. !! Předmět je vyučován/realizován v rámci projektu: Podpora Rozvoje Učitelských Kompetencí (PRoUK) s registrační číslem: CZ.02.02.XX/00/23_019/0008385, který je finančně podpořen z Operačního programu: Jan Amos Komenský (MŠMT ČR) !! Poslední úprava: Červený Igor, Mgr. (09.09.2025)
|
|
||
|
Požadavky v předmětu: ● průběžná příprava, ● aktivní účast na seminářích ● plnění zadaných úkolů, vkládání do Moodle (dle domluveného termínu), reflexe na seminářích Klasifikovaný zápočet: protokol o skupinoví experimentu s AI Poslední úprava: Červený Igor, Mgr. (07.09.2025)
|
