PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Znalost aplikací AI (pro rozpoznávání textu, strojový překlad, strojové učení) a jejich využívání ve výuce - OPBK2K010C
Anglický název: Knowledge of AI applications (for text recognition, machine translation, machine learning) and their use in teaching
Zajišťuje: Děkanát (41-DEKAN)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 38 / 36 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Mgr. Igor Červený
Vyučující: Mgr. Igor Červený
Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Anotace -
Předmět je designován tak, aby studentům PedF UK (budoucím učitelům) poskytl komplexní přehled o aplikacích umělé inteligence, jako jsou rozpoznávání textu, strojový překlad a strojové učení. Účastníci se seznámí s konkrétními nástroji a metodami, jak tyto technologie efektivně využít ve výukovém prostředí pro zlepšení kvality a přístupnosti vzdělávání. Cílem kurzu je poskytnout praktické dovednosti a znalosti potřebné k implementaci AI technologií do výukového procesu s ohledem na etické a pedagogické aspekty.
Poslední úprava: Červený Igor, Mgr. (07.09.2025)
Literatura

Online zdroje:

https://openai.com/index/teaching-with-ai/

https://teachingwithchatgpt.org.uk/

https://resobscura.substack.com/

Video kurzy:

https://www.youtube.com/@3blue1brown/courses

Vzdělávací portály:

https://aidetem.cz/

Poslední úprava: Červený Igor, Mgr. (07.09.2025)
Sylabus

2. 10. Algoritmy pro život: jak nám může informatika zpříjemnit práci učitele (80 min přednáška + 10 min diskuse)

-       Co je algoritmus, rozklad problému, učitelské workflow; rychlé automatizace.

-       Co je počítač a co automat a jak je to s inteligencí

 16. 10. Co je to umělá inteligence: dějiny, vývoj a jak s ní zacházet dnes

-       Od pravidlových systémů k ML; etika, integrita, GDPR ve škole; kdy stačí „obyčejný“ algoritmus.

 30. 10. Jak funguje neuronová síť (srozumitelně pro učitele)

-       Neurony, vrstvy, učení, ztrátová funkce, overfitting; „papírová NN“, jednoduché vizualizace.

 13. 11. Trénujeme vlastní neuronovou síť (no‑code/low‑code)

-       Datasety, train/val/test, metriky; malý klasifikátor, práce s chybami a biasem.

 27. 11. Jak fungují velké jazykové modely (LLM)

-       Tokeny, kontext, pravděpodobnosti, halucinace; návrhové vzory promptů a evaluace.

-       Deep learning

 11. 12. Fine‑tuning/úprava vlastního jazykového modelu (realisticky a bezpečně)

-       Kdy stačí prompting vs. kdy ladit model; datová hygiena; malé otevřené modely a adaptery.

-       Praktické finetunování modelů

 8. 1. Příprava vlastních projektů + peer‑feedback

-       Společná příprava vlastních projektů

 15. 1. Prezentace vlastních projektů

-       8–10 min prezentace + 5 min dotazy; společná reflexe a doporučení pro praxi.

!! Předmět je vyučován/realizován v rámci projektu: Podpora Rozvoje Učitelských Kompetencí (PRoUK) s registrační číslem: CZ.02.02.XX/00/23_019/0008385, který je finančně podpořen z Operačního programu: Jan Amos Komenský (MŠMT ČR) !!

Poslední úprava: Červený Igor, Mgr. (09.09.2025)
Požadavky k zápisu

Požadavky v předmětu: 

        průběžná příprava, 

        aktivní účast na seminářích

        plnění zadaných úkolů, vkládání do Moodle (dle domluveného termínu), reflexe na seminářích

Klasifikovaný zápočet: protokol o skupinoví experimentu s AI

Poslední úprava: Červený Igor, Mgr. (07.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK