PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Efektivní komunikace citlivých témat v přípravě budoucího pedagoga - OPBK2K009C
Anglický název: Effective communication of sensitive topics in the preparation of the future teacher
Zajišťuje: Děkanát (41-DEKAN)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Anotace
Volitelný předmět je navržen pro budoucí pedagogy a zaměřuje se na efektivní způsoby komunikace a pedagogického přístupu k citlivým tématům ve vzdělávacím prostředí. Studenti budou seznámeni s teoretickými základy a praktickými dovednostmi potřebnými k tomu, aby mohli citlivě a kompetentně diskutovat o komplexních a často kontroverzních tématech, jako jsou genderová komunikace, rasismus, duševní zdraví, adiktologie, hodnoty a dezinformace v digitálním světě. Kurz povede M. Šteindler s přihlédnutím na mé zkušenosti s komunikací v pozici režiséra a herce.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je vybavit budoucí pedagogy nástroji a technikami, které jim umožní vytvořit podporující a respektující vzdělávací prostředí, kde mohou být citlivá témata diskutována otevřeně a s respektem.

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
Deskriptory

Předmět má 3 kredity, dle ECTS se jedná o studijní zátěž ve výši min. 75 hodin.

  • Výuka - 14 hodin (bude zajišťována blokově) 
  • Příprava na výuku, skupinové aktivity mimo výuku - 24 hodin
  • Samostudium 30 hodin
  • Reflexe aktivit na semináři - 5 hodin

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu

K úspěšnému absolvování předmětu se od studentů očekává aktivní účast na setkáních, práce na průběžných úkolech.

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
Literatura

Gruber, D. (2010). Zlatá kniha komunikace. Gruber-TDP.

Rosenberg, M. B. (2021). Nenásilná komunikace: Praktický průvodce rozvojem vztahů (7. vyd.). Portál.

Vybíral, Z. (2018). Psychologie komunikace (4. vyd.). Portál.

Vymětal, J. (2008). Průvodce úspěšnou komunikací. Grada.

Wernerová, I. (2009). Komunikace pro každého. Grada.

 

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
Sylabus

 Co je komunikace

  • Pojem komunikace – Komunikační kanál
  • Musím poznat sám sebe, abych mohl komunikovat s ostatními
  • Prostředky komunikace 

Verbální komunikace:

  • Co je verbální komunikace
  • Prostředek – řeč – důležité aspekty řeči
  • Práce s dechem a hlasem

 Distanční komunikace:

  • Komunikační zóny 
  • Akční zóna učitele

 

Neverbální komunikace:

  • I mlčení má svůj význam
  • Vnímání smysly 
  •  Kouzlo prvního dojmu
  • Podání ruky – významy
  • Dominance a submise v komunikaci

 

Významné aspekty komunikačního kurzu:

  • Předcházení stresu
  • Jak působit přirozeně
  • Sdělování citlivých zpráv
  • Komunikace s handicapovanými
  • Intervenční komunikace
  • Má osobní zkušenost s komunikací z pohledu režiséra a herce

 Hlavní témata kurzu + hosté:

 1.     Genderová komunikace: Porozumění a zprostředkování genderových témat a problematiky rovnoprávnosti ve školním prostředí.

 2.     Rasismus: Strategie pro vyučování o rasismu, jeho historickém a sociálním kontextu, a jak podpořit inkluzivní prostředí.

 3.     Duševní zdraví: Rozpoznání a podpora duševního zdraví studentů, destigmatizace psychických obtíží a poskytnutí bezpečného prostoru pro diskuzi. Dále pak sebepéče samotného pedagoga o své duševní zdraví, a boj s trémou a sebevědomím.

 4.     Adiktologie: Informace a přístupy k prevenci a řešení problematiky závislostí mezi studenty.

 5.     Etické hodnoty: Výchova k etickým hodnotám, respektu a empatii ve školním prostředí.

 6.     Dezinformace v digitálním světě: Rozvoj kritického myšlení a mediální gramotnosti, boj proti dezinformacím a fake news.

 

Úvodní workshop

Základní představení – co je komunikace

Příprava na komunikaci z pohledu osobní zkušenosti režiséra a herce

Diskuze s hostem, případně s více hosty, na jedno, nebo více z výše uvedených témat



Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
Výsledky učení

Po absolvování předmětu studenti:

  • vysvětlí základní pojmy komunikace, její kanály a prostředky,

  • reflektují vlastní komunikační styl a jeho vliv na interakci,

  • rozliší verbální, neverbální a distanční komunikaci a využijí jejich principy v praxi,

  • popíší a aplikují techniky práce s hlasem, dechem a řečí,

  • identifikují význam neverbálních projevů (mlčení, první dojem, podání ruky, dominance/submise),

  • uplatní zásady efektivní a citlivé komunikace (např. při sdělování obtížných zpráv, při komunikaci s handicapovanými, při intervencích),

  • osvojí si strategie zvládání stresu, práce s trémou a působení přirozeným dojmem,

  • rozvinou schopnost kritického a empatického přístupu k mezilidské komunikaci.

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK