|
|
|
||
|
Volitelný předmět je navržen pro budoucí pedagogy a zaměřuje se na efektivní způsoby komunikace a pedagogického přístupu k citlivým tématům ve vzdělávacím prostředí. Studenti budou seznámeni s teoretickými základy a praktickými dovednostmi potřebnými k tomu, aby mohli citlivě a kompetentně diskutovat o komplexních a často kontroverzních tématech, jako jsou genderová komunikace, rasismus, duševní zdraví, adiktologie, hodnoty a dezinformace v digitálním světě. Kurz povede M. Šteindler s přihlédnutím na mé zkušenosti s komunikací v pozici režiséra a herce. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
|
|
||
|
Cílem kurzu je vybavit budoucí pedagogy nástroji a technikami, které jim umožní vytvořit podporující a respektující vzdělávací prostředí, kde mohou být citlivá témata diskutována otevřeně a s respektem. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
|
|
||
|
Předmět má 3 kredity, dle ECTS se jedná o studijní zátěž ve výši min. 75 hodin.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
|
|
||
|
K úspěšnému absolvování předmětu se od studentů očekává aktivní účast na setkáních, práce na průběžných úkolech. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
|
|
||
|
Gruber, D. (2010). Zlatá kniha komunikace. Gruber-TDP. Rosenberg, M. B. (2021). Nenásilná komunikace: Praktický průvodce rozvojem vztahů (7. vyd.). Portál. Vybíral, Z. (2018). Psychologie komunikace (4. vyd.). Portál. Vymětal, J. (2008). Průvodce úspěšnou komunikací. Grada. Wernerová, I. (2009). Komunikace pro každého. Grada.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
|
|
||
|
Co je komunikace
Verbální komunikace:
Distanční komunikace:
Neverbální komunikace:
Významné aspekty komunikačního kurzu:
Hlavní témata kurzu + hosté: 1. Genderová komunikace: Porozumění a zprostředkování genderových témat a problematiky rovnoprávnosti ve školním prostředí. 2. Rasismus: Strategie pro vyučování o rasismu, jeho historickém a sociálním kontextu, a jak podpořit inkluzivní prostředí. 3. Duševní zdraví: Rozpoznání a podpora duševního zdraví studentů, destigmatizace psychických obtíží a poskytnutí bezpečného prostoru pro diskuzi. Dále pak sebepéče samotného pedagoga o své duševní zdraví, a boj s trémou a sebevědomím. 4. Adiktologie: Informace a přístupy k prevenci a řešení problematiky závislostí mezi studenty. 5. Etické hodnoty: Výchova k etickým hodnotám, respektu a empatii ve školním prostředí. 6. Dezinformace v digitálním světě: Rozvoj kritického myšlení a mediální gramotnosti, boj proti dezinformacím a fake news.
Úvodní workshop Základní představení – co je komunikace Příprava na komunikaci z pohledu osobní zkušenosti režiséra a herce Diskuze s hostem, případně s více hosty, na jedno, nebo více z výše uvedených témat Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
|
|
||
|
Po absolvování předmětu studenti:
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
|
