PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Programování - OPBI4I033A
Anglický název: Programming
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 32 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
Prerekvizity : OPBI4I023A
Je prerekvizitou pro: OPBI4I041A
Anotace -
Posláním předmětu je seznámení studentů s objektovým přístupem k algoritmizaci a programování ve vybraném programovacím. Cílem předmětu v oblasti teoretické je vybavit studenty poznatky z teorie OOP a její reflexí v algoritmizaci. V oblasti praktické je cílem zvládnutí vlastního programování a realizace projektů v objektových vývojových nástrojích. Obsah předmětu sleduje linii cílových oblastí a věnuje se třídám, objektům, resp. objektovým typům, metodám, problematice konstruktorů, vstupům a výstupům, dědičnosti, přístupovým právům, rozhraním, výjimkám, vláknům a práci se soubory, a to v rozsahu nutném pro implementaci jednodušších projektů.
Poslední úprava: Štípek Jiří, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Deskriptory

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 40 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 hodin

Samostudium literatury (za semestr) – 30 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) – 5 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 20 hodin

 

Plnění předmětu

Seminární práce – 0 hodin

Příprava na zápočet – 10 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška – 10 hodin

Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky pro úspěšné splnění předmětu jsou dvě:

1) odevzdání úkolů - úkoly budou zadávány průběžně prostřednictvím VLE Moodle. Úkoly budou hodnoceny a studující musí na konci semestru v celkovém průměrném hodnocení úkolů dosáhnout alespoň 80 %. Neodevzdané úkoly se započítávají do průměru s hodnocením 0 %. Všechny úkoly bude možné na základě hodnocení přepracovat a odevzdat znovu (termín pro přepracovanou verzi bude adekvátně posunut).

2) úspěšné složení zkoušky - zkouška bude realizována prezenční formou v předem vypsaných termínech v SIS. Zadání, které studující obdrží, bude obsahovat 2 až 4 úlohy a jeho úkolem bude úlohy vyřešit ve stanoveném časovém limitu. Součástí zkoušky bude rozprava nad řešením úloh, která bude zahrnovat i teoretické otázky (ve vazbě na řešení úloh).

Poslední úprava: Štípek Jiří, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literatura

Základní literatura:

  • Halvorson, M. (2010). Microsoft Visual Basic Krok za krokem. Praha: Computer Press.
  • Morkes, D. (2000). Visual Basic 6.0. Praha: Albatrosmedia.
  • Mike McGrath (2020). Visual Basic in Easy Steps.In Easy Steps
  • Michael Halvorson (2015). Microsoft Visual Basic .NET Step by Step, Microsoft Press
  • Bryan Newsome (2021). Beginning Visual Basic Programming. Wrox
Poslední úprava: Štípek Jiří, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Sylabus
  1. Objektové programovaní, koncept a základní pojmy
  2. Programovací jazyk Java
  3. Základní datové typy
  4. Třídy a objekty
  5. Objekt - datové složky, metody a konstruktor
  6. Vstupy a výstupy v Javě
  7. Textový řetězec
  8. Přístupová práva
  9. Dědičnost
  10. Rozhraní
  11. Výjimky
  12. Práce se soubory
Poslední úprava: Štípek Jiří, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Studijní opory

Odkaz na studijní opory se mění každý semestr, proto bude sdělen na začátku první hodiny, popř. rozeslán zapsaným e-mailem.

Poslední úprava: Štípek Jiří, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Výsledky učení

Výsledky učení:

  • Znalosti: vysvětlí principy objektového programování (OOP) a jeho klíčové koncepty, jako jsou třídy, objekty, metody, konstruktor, dědičnost, rozhraní a výjimky; popíše základní práci s datovými typy, vstupy a výstupy v programovacím jazyce Java.
  • Dovednosti: aplikuje principy OOP při návrhu a implementaci jednoduchých projektů v jazyce Java; používá třídy a objekty, efektivně pracuje s datovými typy, textovými řetězci, vstupy a výstupy; implementuje rozhraní, zpracovává výjimky a realizuje práci se soubory.
  • Způsobilosti: navrhne a vytvoří objektově orientované programy, řeší problémy spojené s návrhem a implementací OOP aplikací, ověřuje jejich funkčnost, zpracovává vstupy a výstupy, a zvládá práci se soubory v kontextu menších projektů.
Poslední úprava: Štípek Jiří, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK