Posláním předmětu je přiblížit studentům procesy automatizace a robotizace z běžné denní praxe, přiblížit problematiku strojů, automatů a počítačového řízení. Základním cílem předmětu je praktické seznámení se školními systémy podporujícími výuku robotizace. Výuka předmětu se zaměří rovněž na rozvíjení programátorských technik v ikonicko-grafických vývojových prostředích, která plnohodnotně disponují standardními programovací prvky jako jsou cykly, podmínky, práce s řetězci, rozsáhlým matematickým aparátem a silnou podporou grafických presentací výsledků.
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (10.10.2024)
The mission of the course is to acquaint students to the processes of automation and robotics in everyday practice and introduce to the issue of CNC machines, vending machines and computer control of production. Basic aim of the course is a practical introduction with school systems, that support teaching robotics. Teaching of this subject is also will focus on developing programming techniques in an iconic and graphic development environments, which contains fully standard programming elements, such as loops, conditions, working with strings, an extensive mathematical apparatus and the strong support of graphical presentations of results.
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (29.08.2023)
Deskriptory
Pro podporu studia je využit LMS Moodle (obsahuje výukové a další materiály).
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
40 minut
Samostudium literatury (za semestr)
10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
30 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
10 hodin
Příprava na zápočet
20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (17.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní práce v seminářích; průběžné řešení úloh reflektujících probíraná témata; závěrečná kompletace v kurzu využívané robotické sady do původního stavu.
Vytvoření, prezentace a obhajoba závěrečné práce - vlastního tvůrčího projektu z oblasti robotiky - s využitím robotických sad LEGO.
Prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě práce a související rozpravě tematicky orientované do oblasti zaměření předmětu.
Prokázání odpovídajících teoretických/praktických znalostí a dovedností při řešení úloh z oblasti robotiky.
Požadavky na práci a další informace: - Práce bude mít podobu praktického projektu z oblasti robotiky zahrnujícího etapy plánování (návrhu), přípravy, stavby a programování robota a současně též prezentaci celé práce ostatním účastníkům kurzu. - Podmínkou udělení KZ je rovněž zhotovení dokumentace k projektu (např. prezentace, doprovodné materiály, fotografie, video). - Pro projekt lze využít robotické sady LEGO Mindstorms, ev. s variantní nadstavbou v podobě dalších LEGO sad.
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (29.08.2023)
Literatura
BAUM, D. Definitive Guide to LEGO MINDSTORMS. 2nd Edition. Berkeley : Apress, 2002. BAUM, D. et al. Extreme Mindstorms: an Advanced Guide to Lego Mindstorms. Berkeley : APress, 2000. ERWIN, B. Creative projects with LEGO Mindstorms. Boston : Addison-Wesley, 2001. FERRARI, M. et al. Building Robots With Lego Mindstorms : The Ultimate Tool for Mindstorms Maniacs. Osborne : Syngress, 2001. FERRARI, M. et al. LEGO Mindstorms Masterpieces: Building Advanced Robots. Osborne : Syngress, 2003. HÄBERLE, H. a kol. Průmyslová elektronika a informační technologie. Praha : Sobotáles, 2003. HILL, T. Production / Operations Management. Cambridge : McGraw-Hill, 1991. SENN, J. A. Information Technology: Principles, Practices, and Opportunities. 3rd Edition. New Delhi, Prentice Hall, 2003. WILCHER, D. LEGO Mindstorms Mechatronics : Using Systems and Controls to Build Sophisticed Robots. New York : McGraw-Hill/TAB Electronics, 2003.
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (29.08.2023)
Sylabus -
Základní pojmy a obecné principy kybernetiky a robotechniky Systémy robotů a průmyslových manipulátorů Řídicí systémy robotů Vztahy mezi konstrukčním řešením robotů a jejich užitnými vlastnostmi Softwarové vybavení řídicích systémů robotů, obecné a problémově orientované programovací jazyky Organizační zajištění kooperace robotů a průmyslových manipulátorů s klasickými výrobními zařízeními Modelování činnosti robotu využitím systému LEGO MINDSTORMS
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (29.08.2023)
Basic concepts and general principles robotechniky Systems of industrial robots and manipulators Control systems of robots Relations between the design solutions and use properties of robots Software of control systems of robots, general and problem-oriented programming languages Organization for cooperation of industrial robotic and manipulators with conventional production facilities Modelling work of the robot using system LEGO MINDSTORMS
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (29.08.2023)
Výsledky učení
Definujte a ve správném kontextu použijte pojmy a vztahy z oblasti edukační robotiky, kybernetiky, konstruktivismu, konstrukcionismu.
Popište a charakterizujte jednotlivá technická zařízení určena k edukační robotice, sady a systémy LEGO, VEX, Arduino.
Porovnejte možnosti SW a HW robotických sad/hraček.
Prokažte dostatečnou schopnost práce s robotickými sadami na základě dílčích úloh.
Diskutujte možnosti využití edukační robotiky ve vzdělávání.
Vytvořte prezentaci k uskutečněnému robotickému projektu dle zadaných kritérií ve zvoleném systému.