Posláním předmětu Multimediální systémy je docílit u studentů osvojení si základních pojmů z oblasti multimédií a multimediálních systémů, pochopení obecných principů a způsobu práce s multimediálním materiálem a systémy pro jeho zpracování tak, aby studenti získali předpoklady pro efektivní práci při tvorbě a zpracování multimédií na počítači prostřednictvím příslušného programového i hardwarového vybavení, a to jak v rámci dílčích částí multimediálních systémů i komplexních celků. Předmět je obsahově orientován na problematiku vnímání zvuku a obrazu, analogové a digitální zpracování signálu, záznam, reprodukce, kódování zvuku a obrazu, formáty zvukových a obrazových souborů, kompresi obrazových a zvukových dat, rozpoznávání obrazu, problematiku virtuální a rozšířené reality, prostorového zobrazování a parametry příslušného programového vybavení.
Poslední úprava: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (03.09.2019)
Deskriptory
Pro podporu studia bude využit LMS Moodle a následně jedna z platforem pro realizaci videokonferencí.
Bližší informace naleznou zapsaní studenti v Moodle kurzu.
Klíč k zápisu do kurzu a odkaz na kurz bude uživatelům sdělen e-mailem.
Výuka bude probíhat dle rozvrhu, pokud nebudou studenti předem informováni jinak.
Poslední úprava: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (30.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu
Požadavky k zápočtu
aktivní účast a práce v seminářích
průběžné plnění a odevzdání dílčích úkolů v průběhu semestru
Požadavky ke zkoušce
Úspěšné absolvování písemné části zkoušky orientované na ověření teoretických znalostí a praktických dovedností v rozsahu výuky.
Úspěšné splnění ústní části zkoušky.
Poslední úprava: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (03.09.2019)
Literatura
ADOBE CREATIVE TEAM Adobe Flash CS3 - Oficiální výukový kurz. Praha : Computer Press, 2008.
BERÁNEK, P. Digitální video v praxi. Praha: Unis publishing. 2001.
BIMBER, O., RASKAR, R. Spatial Augmented Reality: Merging Real and Virtual Worlds. A K Peters, 2005. ISBN 1-56881-230-2.
CALVERLEY, G., CHILDS, M., SCHNIEDERS, L. Video for education. Lulu.com, 2008.
FINNEY, A., ENGLAND, E. Managing Multimedia: Project Management for Interactive Media. Boston: Addison-Wesley, 2002.
CHAPMAN, N., CHAPMAN, J. Digital Multimedia. Boston: Addison-Wesley, 2001.
JEŘÁBEK, T. Rozšířená realita ve vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2015, 1. Vydání. ISBN 978-80-7290-829-5.
KOHOUTKOVA, J. Hypermedia Interfaces to Relational Data Structures. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 2003.
KOPECKÝ, P. Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování. Praha: FAMU, Katedra zvukové tvorby, 2008, 1.vydání. ISBN 80-7331-121-6
PECINOVSKÝ, J. Digitální video. Praha: Grada Publishing a. s., 2009.
SOUKUP, J. PEJSAR, Z., BALCAROVÁ, A. Multimédia ve výuce. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2004.
WOOTON, C. A Practical Guide to Video and Audio Compression: From Sprockets and Rasters to Macro Blocks. Focal Press, 2005, 1. vydání. ISBN 978-0240806303.
ZAHRADNÍK, J. Základy audiovizuální tvorby. Praha: SPŠST, 2006, 1. vydání.
KENT, J. The Augmented reality Handbook - Everything you need to know about Augmented reality. Tebbo, 2011. ISBN 978-1743040942
Server o televizním digitálním příjmu a vysílání https://www.digitalnitelevize.cz
Server o problematice kódování digitálního videa https://mpeg.chiariglione.org/
Další materiály pro podporu výuky na http://moodle.it.pedf.cuni.cz/
Poslední úprava: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (03.09.2019)
Sylabus
Hlavní témata studijního předmětu
Multimédia
Požadavky na technické vybavení mutimediálních systémů
Požadavky na programové vybavení mutimediálních systémů
Dílčí složky multimédií
Základní požadavky na multimediální systém
Možnosti využití multimediálních systémů v praxi
Obraz a video
Základní pojmy, charakteristiky a principy
TV standardy a normy, aktuální trendy v oblasti digitální televize
Komprese videa, kodeky, multimediální kontejnery
Formáty a frameworky v souvislosti s aplikačním využitím
Technologie pro snímání a prezentaci videa
Principy a parametry digitálních technologií zaměřených na snímání obrazu
Základní zásady při pořizování video záznamu a práci s kamerou
Zpracování zvukového a video signálu
Analogové a digitální zdroje signálu
Digitalizace signálu
Základní pojmy a principy střihu videa
Programové vybavení pro editaci videa
Rozšířená a virtuální realita (AR, VR)
Základní pojmy a principy
Hardwarové vybavení - snímací a zobrazovací technologie
Aplikační prostředí multimediálních systémů
Lineární a nelineární střih, online a offline střih
Porovnání různých aplikačních prostředí
Práce s digitální video střižnou - pracovní prostředí a základní úpravy
Poslední úprava: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (03.09.2019)