|
|
|
||
Předmět se zaměřuje především na oblast činnostního pojetí HV (intonační dovednosti, tvořivá intonace, pěvecké dovednosti, sluchová analýza, poslechové činnosti apod.) a zásady a metody hudebně výchovné práce. Činnostní pojetí hudební výchovy – základní charakteristika hudebních činností, tvořivý princip v hudební výchově. Modelové situace jednotlivých hudebně výchovných postupů při výuce HV. Možnosti využití orffovských principů v naší HV. Postavení a úloha nonartificiální hudby ve školní praxi. Rozvoj intonačních dovedností žáka, uplatnění progresivních prvků stávajících intonačních metod, sluchová analýza a hudební diktáty, principy tvořivé intonace. Práce s nezpěváky, metodika rozvoje pěveckých dovedností žáků. Rytmické aktivity ve vazbě k říkadlu i k písni. Kritéria výběru písní a metody jejich nácviku. Nástrojové a pohybové aktivity k osvojované písni či poslechové skladbě. Didaktická interpretace poslechové skladby. Metodická práce s dětským sborem.
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (13.09.2023)
|
|
||
Cíl předmětu spočívá v prezentaci základních metod a postupů uplatňovaných v didaktice hudební výchovy pro potřeby učitele základní školy, zejména však těch, k jejichž realizaci je posluchač během studia systematicky připravován (zpěv, hra na nástroj, intonace apod.). Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (10.09.2019)
|
|
||
4 kredity, tj. 120 hodin studentovy práce 12 hod. přednáška, 12 hod. semináře, 30 hod. samostudium, 20 hod. zdokonalování praktických hudebních dovedností, 20 hod. vypracování seminárních prací, 14 hod. příprava na semináře, 12 hod. absolvování vybraného workshopu činnostní HV a vypracování reflexe. Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (13.09.2023)
|
|
||
Průběžné seminární úkoly, příprava dvou mikrovýstupů a k nim odevzdaná příprava na A4, příprava na vyučovací hodinu, reflexe absolvovaného workshopu dle zadaných kritérií. 80% účast na seminářích Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Doporučená literatura Fukač, J., Tesař, S. a Vereš, J. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: MU, Filozofická fakulta, 2000. ISBN 80-210-2458-5. Zeleiová, Jaroslava, ed. Etnopedagogické a muzikoterapeutické paradigmy v hudobnej pedagogike[DVD-ROM]. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity, 2009. ISBN 978-80-8084-441-7. Poledňák, Ivan. Hudebně pedagogické invence: výbor ze studií a statí k hudební pedagogice a výchově. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. 158 s. ISBN 80-7290-229-6. Holas, Milan. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 2004. ISBN 80-7331-018-X. Holas, Milan. Hudební pedagogika v profesionální hudební výchově. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 1995. ISBN 80-85883-08-2. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3. JIŘIČKOVÁ, J. (ed.) a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2023. PECHÁČEK, S., VÁŇOVÁ, H. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2006. 282 s. ISBN 80-246-0365-9. VÁŇOVÁ. H., Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UKPedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9. VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl (Práce s písní). Praha: PedF UK, 2020. 83 s. ISBN 978-80-7603-156-2. VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 2. díl (Rozvoj dětské hudební tvořivosti). Praha: PedF UK, 2023. 66 s. ISBN 978-80-7603-411-2. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
1. ČINNOSTNÍ POJETÍ HUDEBNÍ VÝCHOVY – ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA HUDEBNÍCH ČINNOSTÍ, POSTAVENÍ A ÚLOHA NONARTIFICIÁLNÍ HUDBY VE ŠKOLNÍ PRAXI. 2. PĚVECKÉ DOVEDNOSTI, METODIKA ROZVOJE PĚVECKÝCH DOVEDNOSTÍ ŽÁKŮ 3. INTONAČNÍ DOVEDNOSTI, ROZVOJ INTONAČNÍCH DOVEDNOSTÍ ŽÁKA 4. POSLECHOVÉ ČINNOSTI, DIDAKTICKÁ INTERPRETACE POSLECHOVÉ SKLADBY, NÁSTROJOVÉ AKTIVITY K POSLECHOVÉ SKLADBĚ 5. MODELOVÉ HUDEBNĚ SITUACE 6. UPLATNĚNÍ PROGRESIVNÍCH PRVKŮ STÁVAJÍCÍCH INTONAČNÍCH METOD, SLUCHOVÁ ANALÝZA A HUDEBNÍ DIKTÁTY, PRINCIPY TVOŘIVÉ INTONACE. 7. KRITÉRIA VÝBĚRU PÍSNÍ A METODY JEJICH NÁCVIKU. METODICKÁ PRÁCE S DĚTSKÝM SBOREM. PRÁCE S NEZPĚVÁKY. 8. TVOŘIVÝ PRICIP V HUDEBNÍ VÝCHOVĚ 9. MOŽNOSTI VYUŽITÍ ORFFOVSKÝCH PRINCIPŮ, RYTMICKÉ AKTIVITY K OSVOJOVANÉ PÍSNI 10. ZÁSADY A METODY HUDEBNĚ VÝCHOVNÉ PRÁCE. STAVBA VYUČOVACÍ HODINY. 11. NÁSTROJOVÉ A POHYBOVÉ AKTIVITY K OSVOJOVANÉ PÍSNI ČI POSLECHOVÉ SKLADBĚ. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
Student: - vyjmenuje základní hudební činnosti a uvede jejich konkrétní příklady - vysvětlí metodický postup rozvoje pěveckých a intonačních dovedností žáků v hodinách hv i při práci s dětským pěveckým sborem, principy tvořivé intonace, - uvede příklady nástrojových aktivit k poslouchané hudbě - popíše kritéria výběru písní a metody jejich nácviku - uvede příklady rytmických aktivit k písni - vysvětlí princip tvořivosti v hudební výchově - vyjmenuje zásady a metody hudebně výchovné práce - předvede příklady nástrojových a pohybových aktivit k písni a k poslechové skladbě Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
|