|
|
|
||
Hudební pedagogika jako hraniční vědní disciplína, její vnitřní členění, vztah hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy. Systém hudebního školství a jeho stručný historický vývoj. Osobnosti české hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy. Pozice Hv ve všeobecném vzdělávání. Koncepce škol s RVHV. RVP, ŠVP, učebnice a metodické materiály. Činnostní pojetí hudební výchovy. Zahraniční hudebně výchovné systémy. Integrativní hudební pedagogika. Dětská hudební tvořivost. Orientační osvojování základních metodických postupů s výhledem na využití v pedagogické praxi.
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (29.01.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými základy v oblasti výchovy jedince hudebním uměním, zorientovat je v zákonitostech hudebně výchovného procesu, v systému současného hudebního a všeobecného školství a ve snahách o jeho modernizaci. Prakticky se seznámit se základním kurikulem, s učebnicemi HV, s činnostním pojetím HV a základními principy nejznámějších zahraničních hudebně výchovných systémů. Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (29.01.2023)
|
|
||
3 kredity, tj. 90 hodin studentovy práce 12 hod. přednáška, 12 hod. semináře, 22 hod. samostudium, 20 hod. příprava na znalostní test, 8 hod. vypracování seminárních prací, 6 hod. příprava na semináře, 10 hod. absolvování vybraného workshopu činnostní HV a vypracování reflexe Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (29.01.2023)
|
|
||
- znalostní test z probraného učiva - porovnání ŠVP běžné školy a RVHV - analýza vybrané učebnice podle daných kritérií - aktivní účast na Hv workshopu a sepsání reflexe Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (28.02.2025)
|
|
||
FUKAČ, J., TESAŘ, S. a VEREŠ, J. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: MU, Filozofická fakulta, 2000. ISBN 80-210-2458-5. GERBRACHT. Orff-Schulwerk Rediscovered: Music and teaching models. Mainz: Schott Musik, 2018, 132 stran + 1 DVD. ISBN 978-3-7957-1515-1. GREGOR, Vladimír a Tibor SEDLICKÝ. Dějiny hudební výchovy v českých zemí a na Slovensku. 2. dopl. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1990. 282 s. ISBN 807058131X. HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 2004. ISBN 80-7331-018-X. HOLAS, Milan. Hudební pedagogika v profesionální hudební výchově. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Hudební fakulta, 1995. ISBN 80-85883-08-2. HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683. EBEN, Petr, Ilja HURNÍK, Eva KRÖSCHLOVÁ, Wilhelm KELLER, Jan DOSTAL a Vladimír POŠ. Česká Orffova škola. 1, Začátky. Praha: Supraphon, 1969, Partitura. HURNÍK, Ilja a Petr EBEN. Česká Orffova škola. (2. vyd.). Praha: Supraphon, 1982, 2 sv. JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s. : obr. ISBN 80-903115-7-1. MEAD, Virginia Hoge. Dalcroze eurythmics in today's music classroom. New York: Schott Music, 1994, 222 s. noty. ISBN 0-930448-51-0. KOTZIAN, Rainer a Lindsay CHALMERS- PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základní školy. Praha: Karolinum 2001. 282 stran. ISBN 80-246-0365-9. POLEDŇÁK, Ivan. Hudebně pedagogické invence: výbor ze studií a statí k hudební pedagogice a výchově. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. 158 s.ISBN 80-7290-229-6. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3. SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy 2: na druhém stupni základní školy. 2. uprav. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 320 s. TISZAI, Luca. Kodály Approach in the Crossroad of Education and Therapy. Voices: a world forum for music therapy [online]. GAMUT - Grieg Academy Music Therapy Research Centre (NORCE & University of Bergen), 2015, 15(2) [cit. 2023-01-29]. ISSN 1504-1611. Dostupné z: doi:10.15845/voices.v15i2.804 VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl (Práce s písní). Praha: PedF UK, 2020. 83 s. ISBN 978-80-7603-156-2. VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 2. díl (Rozvoj dětské hudební tvořivosti). Praha: PedF UK, 2023. 66 s. ISBN 978-80-7603-411-2. VÁŇOVÁ. H.., TICHÁ, A., HERDEN. J. Environmentální výchova ve výuce hudební výchovy v základním vzdělávání. UK – Pedagogická fakulta, 2007. 22 stran + CD. VÁŇOVÁ, H., TICHÁ, A., HERDEN. J. Environmentální výchova ve výuce hudební výchovy na gymnáziích. UK – Pedagogická fakulta, 2007. 23 stran + CD. VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran. Videonahrávky dostupné v Moodle kurzu. Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.02.2024)
|
|
||
1. Hudební pedagogika jako hraniční vědní disciplína, jejím vnitřní členění. Vztah hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy. Vztah teorie a praxe. České osobnosti hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy · Daniel, Sedlák – inspirace myšlenkami a dílem hudebních pedagogů jako východisko pro činnostní HV · Herden, Jenčková – inspirace myšlenkami a dílem hudebních pedagogů jako východisko pro činnostní HV 2. Systém hudebního školství a jeho stručný historický vývoj. Hv ve všeobecném vzdělávání. Koncepce škol s RVHV. RVP, ŠVP, učebnice a metodické materiály. Funkce hudby v životě člověka. Průřezová témata. 3. Činnostní pojetí hudební výchovy. Komplex hudebních činností. · RVP a ŠVP – porovnání ŠVP běžné školy a RVHV, diskuze nad proměnami vzdělávací oblasti Umění a kultura · Analýza učebnic na ZŠ a SŠ z hlediska tematických celků, volby učiva a dalších kritérií 4. Tvořivý princip v hudební výchově. Orffův Schulwerk. · Orffův Schulwerk – modelové situace. Seznámení s Českou Orffovou školou. 5. Další zahraniční hudebně výchovné systémy (Dalcroze, Kodály apod.). Integrativní hudební pedagogika. · Dalcroze, Kodály – modelové situace Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (29.01.2023)
|
|
||
Moodle kurz Didaktika hudební výchovy I - Bc.: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17169. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (28.02.2025)
|
|
||
Student - vysvětlí pojetí vzdělávacího oboru Hudební výchova a jeho postavení ve vzdělávací Í oblasti Umění a kultura RVP ZV - uvede příklady rozdílného pojetí ŠVP běžné školy a školy s RVHV - popíše specifika běžně dostupných učebnic hudební výchovy - vyjmenuje stěžejní osobnosti české hudební pedagogiky a uvede příklady jejich hudebně pedagogického přístupu - vysvětlí charakteristické rysy Orff-Schulwerku a hudebně výchovných systémů Kodályho a Jaques-Dalcroze - vyjmenuje příklady hudebních činností ve školní hudební výchově Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (04.02.2025)
|