|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (12.09.2022)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut Samostudium literatury (za semestr): 5 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin Seminární práce: 5 hodin Příprava na zápočet: 10 hodin |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2022)
KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989. Havas, K. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7.
K praxi:
Alderson, R. A New Handbook for Singers and Teachers. New York: Oxford University Press, 2020. ISBN 9780190920449. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (30.01.2023)
Předmět sestává z dvou dílčích disciplín: hlasová a nástrojová příprava. Výuka probíhá dle individuálního studijního plánu, který reflektuje hudební, pěveckou a nástrojovou vyspělost a dispozice studenta. Týdenní rozvržení výuky: 1 hod. hlasová příprava + 1 hod. nástrojová příprava. Výuka je realizována ve skupině 2 - 3 studentů.
Hlasová příprava: V návaznosti na požadavky a cíle prvního ročníku je kladen důraz zejména na vyrovnávání hlasového rozsahu a jeho rozšiřování, na schopnost dynamického odstínění hlasu, rozvoj hudební představivosti a stylové a výrazové ztvárnění studovaných skladeb. Pěvecká literatura přihlíží k pěveckým a osobnostním předpokladům studentů a jejich zájmu. Průběžná příprava repertoáru ke ZK v LS zahrnuje:
Nástrojová příprava: Vytvoření celoročního individuálního studijního plánu. Nastudování jeho odpovídající části dle domluvy s pedagogem. V oblasti nástrojové přípravy rozvíjí student své nástrojové dovednosti, při procesu studia jednotlivých skladeb poznává bohatství, hloubku a zákonitosti hudebního umění. Praktické osvojení interpretace zvolených skladeb mu umožňuje proniknout do obsahu i struktury skladeb podrobně a do hloubky. Současně se učí ovládnout nástroj tak, aby jej mohl co nejlépe využívat ve školní praxi. Student nastuduje: b) housle – jednu skladbu z období klasicismu, dvě skladby období romantismu, dvě drobné skladby autorů 20. století Výběr skladeb bude reflektovat možnosti jejich didaktického využití ve školách. Improvizace (klavír i housle) doprovodu lidových písní (druhy stylizací a dalších improvizačních modelů s ohledem na charakter písní). Během semestru student nastuduje 20 písní s doprovodem, předehrou, včetně transpozice do jiných tónin. Česká státní hymna Seminární práce Student vypracuje seminární práci z Hlasové přípravy v rozsahu 3–5 stran, kterou odevzdá do konce zápočtového týdne (poslední týden semestrální výuky) svému pedagogovi Hlasové přípravy. V seminární práci zpracuje problematiku jedné ze studovaných skladeb. Zaměří se na údaje o skladateli, slohu, obsahu a charakteru skladby, postupu při studiu skladby, návrzích jejího didaktického užití, problematiku, kterou řešil při studiu. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (12.09.2022)
1) Seminární práce z Hlasové nebo Nástrojové přípravy; 2) Aktivní účast ve výuce, průběžná příprava repertoáru ke ZK v LS; 3) Hlasová příprava: 1 skladba období baroka nebo klasicismu, 1 umělá píseň z období romantismu, 1 píseň na dětské texty nebo píseň vhodná pro dětské posluchače, 1 skladba zkomponovaná po roce 1950, 1 skladba dle vlastního výběru. V repertoáru ke ZK musí být zařazena minimálně jedna skladba v cizím jazyce. Podmínkou je zpěv zpaměti. 1) Nástrojová příprava: interpretace 3 drobných skladeb vhodných pro uplatnění při výuce ve školách, hra 10 písní (lidových/umělých) s doprovodem. |