|
|
|
||
Obsah předmětu: základní principy vokálního, instrumentálního a soudobého kontrapunktu, neterciová akordická stavba, akordické kombinace, církevní a moderní evropská modalita, bitonalita a polytonalita, rozšířená tonalita, atonalita, serialita, aleatorika. Analýza skladeb instrumentální a vokální literatury s využitím aktuálních vědomostí a dovedností ve vztahu k aktuálnímu repertoáru v rámci nástrojové, pěvecké a sborové přípravy. Výuka může probíhat částečně e-learningem (prostřední Moodle), nebo on-line (Skype nebo Microsoft Teams).
Prezenční výuka probíhá spolu s výukou předmětu Aplikovaná hudební teorie II. Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (13.09.2022)
|
|
||
Obsah předmětu: základní principy vokálního, instrumentálního a soudobého kontrapunktu, neterciová akordická stavba, akordické kombinace, církevní a moderní evropská modalita, bitonalita a polytonalita, rozšířená tonalita, atonalita, serialita, aleatorika. Analýza skladeb instrumentální a vokální literatury s využitím aktuálních vědomostí a dovedností ve vztahu k aktuálnímu repertoáru v rámci nástrojové, pěvecké a sborové přípravy. Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (23.09.2018)
|
|
||
E-learning - prostředí Moodle 1 https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2760 - kurz ve výstavbě, bude průběžně doplňován.
On-line výuka - Microsoft Teams - dle rozvrhu nebo individuální oboustranné domluvy se studenty. Přesné datum konání a link budou s týdenním předstihem doplňovány. Studenti budou na on-line výuku upozorňováni připomínkou e-mailem. Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (30.09.2020)
|
|
||
BURLAS, L. K niektorým črtám hudobného štýlu Bélu Bartóka. In: Metódy anlýzy a interpretácie hudby, I. Bratislava : Vysoká škola múzických umení v Bratislave, 1997. ISBN 80-85182-51-3. FERKOVÁ, E. Harmonicko-tonálny pohyb jako obraz vývoja hudobnej formy. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, II. Bratislava : VŠMU, 1998, s. 117 - 126. ISBN 80-85182-57-2. FERKOVÁ, E. Pokus o algoritmizáciu harmonickej analýzy hudby 20. storočia. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, I. Bratislava : VŠMU, 1997, s. 61 - 66. ISBN 80-85182-51-3. GRABNER, H. Der lineare Satz. 2. vyd. Stuttgart : Ernst Klett Verlag, 1930. 187 s. HŮLA, Z. Nauka o kontrapunktu. Praha : Supraphon, 1985. 323 s. JANEČEK, K. Základy moderní harmonie. 1. vyd. Praha : ČSAV, 1965. 383 s. KRESÁNEK, J. Tonalita. 1. vyd. Bratislava : Opus, 1983. 406 s. KUŠNAREV, CH. O polifonii. 1. vyd. Moskva : Muzyka, 1971. 135 s. REUTER, F. Praktische Harmonik des 20. Jahrhunderts. b.v. Halle : Mitteldeutscher Verlag, 1952. 173 s. RISINGER, K. Modelování aleatoriky (Příspěvek k teoretickým možnostem aleatoriky v oblasti relací tónových výšek). In: Živá hudba, VII. Praha : AMU, 1981, s. 263 - 288. RISINGER, K. Nauka o harmonii XX. století. 1. vyd. Praha : Supraphon, 1978. 659 s. RISINGER, K. Nauka o kontrapunktu 20. století. 1. vyd. Praha : Supraphon, 1984.
SMOLKA, J. Bitonalita. In: Živá hudba, VII. Praha : AMU, 1981, s. 289 - 313.
ŠUĽGIN, D. I. Těoretičeskije osnovz sobremennoj garmonii. 1. vyd. Moskva : Vysšeje muzykaľnoje učilišče imeni M.M. Ippolitova-Ivanova, 1994. 376 s.
TICHÝ, V. Harmonicky myslet a slyšet. 1. vyd. Praha : HAMU, 1996. 267 s. ISBN 80-85883-10-4.
TICHÝ, V. Modalita. In: Živá hudba, VIII. Praha: AMU, 1984, s. 117 - 191.
THILMAN, J. P. Probleme der neuen Polyphonie. b.v. Dresden : Dresdener Verlagsgesellschaft, 1949. 111 s. Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (23.09.2018)
|
|
||
OKRUH A 1. Zásady stavby akordů a jejich čtyřhlasé úpravy, melodické vedení hlasů a jejich rozsah 2. Hlavní a vedlejší kvintakordy v dur a moll, jejich funkce a zvláštní spoje 3. Spojování příbuzných a nepříbuzných kvintakordů, kadence 4. Sekvence, míšení tónin, závěry 5. Obraty kvintakordu a jejich druhy 6. Hlavní septakordy a nejčastější typy jejich rozvodů (dominantní, subdominantní, kombinovaný) 7. Mimotonální akordy a akordy chromatické terciové příbuznosti 8. Diatonická modulace 9. Chromatická modulace 10. Neapolský a lydický sextakord a modulace neapolským sextakordem
OKRUH B 1. Alterované akordy (kvintakordy, septakordy, mimotonální akordy, dvojitá alterace) 2. Neterciová akordická stavba 3. Akordické kombinace, zahuštěné akordy 4. Volná atonalita x organizovaná atonalita, řadová technika, dodekafonie 5. Další operace s řadou, (multi)serialita, strukturalismus, punktualismus 6. Moderní evropská modalita (exotické mody, umělé mody a způsob jejich výstavby, mody omezených transpozic) 7. Základní principy vokálního kontrapunktu (konsonance x disonance, cantus firmus) 8. Zásady kontrapunktu poměru 1:1, 2:1, 3:1, 4:1 a synkopického kontrapunktu 9. Typy imitace 10. Instrumentální kontrapunkt a jeho formy
Student si vylosuje z každého okruhu 2 otázky, celkem tedy 4 otázky. Při hodnocení je kladen důraz na stručnou, věcnou formu odpovědi s použitím příslušné odborné terminologie. Součástí zkoušky je i harmonický rozbor krátkého úseku instruktivní skladby období klasicismu (např. sonatina) s přípravou cca 15-20 minut před zkouškou. Tuto notovou ukázku si student rovněž vylosuje. Seznam skladeb, z nichž budou vybrány noty určené pro harmonický rozbor, bude zveřejněn na úvodní přednášce v semestru. Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (15.09.2020)
|
|
||
1. kvartové akordy, biakordika, akordické kombinace Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (23.09.2018)
|
|
||
Poslední úprava: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (16.09.2019)
|