PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Problémy současného německého jazyka II - OPBG4G063B
Anglický název: Problems of Contemporary German Language II
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann
doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Vyučující: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann
Anotace -
Po úvodní diskusi o jazyce a komunikaci se v tomto kurzu bude diskutovat o aktuálních a kontroverzních aspektech současného moderního jazyka v německé společnosti. Pozornost bude věnována jednak tzv. vnitřní vícejazyčnosti němčiny, která je se svými různými jazykově-geografickými, sociologickými, historickými a situačnímí varietami opakovaně výzvou jak pro studenty němčiny, tak pro rodilé mluvčí. Na druhé straně jsou ve vybraných textech a diskurzech diskutovány aktuální aspekty komunikačního chování, které jsou nejen v německé společnosti kontroverzní. Patří k nim otázky jazyka a komunikace v politice, ve společnosti a v nových médiích. V době, kdy nová média přispívají k dlouhodobé změně jazyka a komunikace, je obzvláště nutné provádět jazykově reflexivní pozorování a pedagogicky je vyhodnocovat. Otázky týkající se digitálních forem nenávistných projevů, šikany, fake news a shitstormu budou řešeny na příkladech textů.
Poslední úprava: Lobenstein-Reichmann Anja, prof. Dr. (21.02.2024)
Cíl předmětu

 Studující:

• rozvíjí své kompetence v oblasti systematičnosti gramatických prostředků,

• vhodně použije základní lingvistickou terminologii,

• vysvětlí gramatické kategorie z kontrastivního pohledu.

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
Deskriptory

Přímá výuka Přednášky:Cvičení:1  

Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 90 minut

Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin 

Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin  

Plnění předmětu Seminární práce 25 hodin

Příprava na zápočet 0 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška 18 hodin

Poslední úprava: Lobenstein-Reichmann Anja, prof. Dr. (21.02.2024)
Literatura

Bühler, Karl (1982): Sprachtheorie. Die Darstellungsfunktion der Sprache. [Ungek. Neudr. d. Ausg. Jena 1934.] Stuttgart u.a.

Butler, Judith (2006): Haß spricht. Zur Politik des Performativen. Frankfurt a.M.

Duden - Die Grammatik. Das Standardwerk zur deutschen Sprache (2006). Überarb. Neudr. der 7., völlig neu erarb. und erw. Aufl. Mannheim: Dudenverl. (Der Duden/ hrsg. vom Wiss. Rat der Dudenred, Bd. 4).

Felder, Ekkehard(2016): Einführung in die Varietätenlinguistik. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Gensing, Patrick (2019): Fakten gegen Fake News oder Der Kampf um die Demokratie. Berlin: Dudenverlag.

Grice, Herbert Paul (1993): Logik und Konversation. In: Georg Meggle, (Hg.): Handlung, Kommunikation, Bedeutung. Frankfurt a.M., 243-265.

Lobenstein-Reichmann, Anja (2017): Eigenes und Fremdes konstruieren. In: Thomas Niehr, Jörg Kilian und Martin Wengeler (Hg.): Handbuch Sprache und Politik. Band 2. Bremen: Hempen, U (Sprache - Politik - Gesellschaft, 21.2). S. 811–832.

Lobenstein-Reichmann, Anja (2019): Sprache und Geschichte. In: Sprache in der Geschichte. Hrsg. von Jochen A. Bär / Anja Lobenstein-Reichmann / Jörg Riecke. Berlin / Boston: de Gruyter. S. 7- 43. (Handbücher Sprachwissen 8).

Lobenstein-Reichmann, Anja (2019): Sprachgeschichte als Geschichte menschlicher Beziehungen. In: Handbuch Sprache in der Geschichte. Hrsg. v. Jochen A. Bär / Anja Lobenstein-Reichmann / Jörg Riecke. Berlin / Boston: de Gruyter. S. 343-369. (Handbücher Sprachwissen 8).

Schulz von Thun, Friedemann (2009): Miteinander reden. 1-3. Bd.. 1: Störungen und Klärungen. 47. Aufl. Reinbek bei Hamburg (rororo sachbuch, 62407). 

Poslední úprava: Lobenstein-Reichmann Anja, prof. Dr. (21.02.2024)
Požadavky ke zkoušce
Povinná účast 80%, aktivní účast, prezentace a  hodnocená seminární práce.
Poslední úprava: Lobenstein-Reichmann Anja, prof. Dr. (21.02.2024)
Sylabus
  1. Vnitřní vícejazyčnost němčiny:
  2. Hovorový jazyk a standardní jazyk
  3. dialekt
  4. Písemný a mluvený jazyk
  5. Mládež, gender a odborný jazyk
  6. Problematika jazykového kontaktu
  7. Komunikační maxima
  8. Mediální dovednosti
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
Výsledky učení

 Studující:

  • charakterizuje jazyk a řeč, a to ve vztahu k určité sociální skupině a ve vztahu k celé společnosti,
  • z hlediska kognitivní neuropsychologie a psycholingvistiky popíše vztah jazyka a psychických procesů podílejících se na jeho produkci a porozumění,
  • navrhne souhrn všech kontextů, v nichž se jazykový jev může objevovat,
  • vysvětlí důležitost gramatických jevů a s ohledem na mateřský jazyk uvede možnosti, jak aktivní účast žáků v procesu výuky.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK