PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Jazyková cvičení a vybrané problémy lingvistiky V - OPBG4G052A
Anglický název: Language Exercices a Selected Problems of linguistic V
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/3, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 45 / 46 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann
doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
Carolina Meyer
doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Anotace -
Anotace - část Jazyková cvičení Cílem předmětu je prohloubení znalosti německého jazyka, a to v závislosti na znalostech jazykového pozadí. V jazykových cvičeních se na základě běžných textů studenti zabývají vybranými gramatickými jevy německého jazyka, jazyková cvičení zároveň podporují rozvoj všech čtyř komunikativních dovedností (poslech, mluvení, čtení a psaní). V centru pozornosti je zlepšení vyjadřovacích schopností studentů v oblasti gramatiky a slovní zásoby, cílem je postupné dosažení úrovně B2+. Nad rámec procvičování gramatických jevů určených pro všechny seminární skupiny poskytují jazyková cvičení také možnost věnovat se individuálním potřebám jazykového zdokonalování jednotlivých studentů. Gramatika: verbonominální konstrukce, synonymní slovesa, slovní obraty, interferenční chyby, rekce sloves, podstatných jmen a přídavných jmen, trpný rod (opakování a způsoby jeho nahrazování). Tematické okruhy: umění, kultura, školství a vzdělávání, věda, výzkum. Cílem části předmětu zaměřené na lingvistiku je dále rozšíření a upevnění znalostí v morfologické a lexikální jazykové rovině se zřetelem k obzvlášť obtížným jevům. Obsah předmětu tvoří: a) jevy morfologické: používání členu u německého substantiva, komparativ adjektiv, realizace negace v německé větě; b) jevy lexikální: tvarem snadno zaměnitelná substantiva s odlišným významem, tvarem snadno zaměnitelná slovesa s odlišným významem, tvarem snadno zaměnitelná adjektiva s odlišným významem. Anotace - část Vybrané problémy lingvistiky Cílem předmětu je rozšíření a upevnění znalostí v morfologické a lexikální jazykové rovině se zřetelem k obzvlášť obtížným jevům. Obsah předmětu tvoří: jevy morfologické: používání členu u německého slovesa, substantiva, komparativ adjektiv, realizace negace v německé větě; jevy lexikální: tvarem snadno zaměnitelná substantiva s odlišným významem, tvarem snadno zaměnitelná slovesa s odlišným významem, tvarem snadno zaměnitelná adjektiva s odlišným významem.
Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

  • vyjadřuje se srozumitelně a podrobně k široké škále témat (v ZS kultura, umění, školství, vzdělávání, výzkum, mezilidské vztahy),
  • vysvětlí své stanovisko k aktuálním otázkám a uvede výhody a nevýhody různých řešení,
  • ovládá gramatické jevy dané sylabem (viz níže),
  • píše srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat,
  • předává informace, obhájí nebo vyvrátí určitý názor,
  • rozumí článkům a zprávám zabývajícími se současnými problémy, v nichž autoři zaujímají konkrétní postoje či stanoviska,
  • rozumí textům současné prózy,
  • rozvíjí své kompetence v oblasti systematičnosti gramatických prostředků,
  • vhodně použije základní lingvistickou terminologii,
  • vysvětlí gramatické kategorie z kontrastivního pohledu.

 

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta

150,0

Zakončení

Z+Zk

Přímá výuka

 

Přednášky:

1

Cvičení:

3

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

45 minut

Samostudium literatury (za semestr)

0 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

0 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

14 hodin

Plnění předmětu

 

Seminární práce

0 hodin

Příprava na zápočet

30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

25 hodin

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Pro úspěšné absolvování předmětu musí studenti složit zápočet a zkoušku.

Požadavky k zápočtu z lexikologie:

samostudium odborné literatury

Zkouška z části JC: test na minimálně 70%

Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Literatura

BURGER, H. Phraseologie. Eine Einführung am Beispiel des Deutschen. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2003. ISBN 3-503-06170-3.

BUSCHA, J. Deutsches Übungsbuch. Leipzig: VEB Verlag Enzyklopädie, 1977.

BERGER, D. et al. Zweifelsfälle der deutschen Sprache. Mannheim: Dudenverlag, 1972. ISBN 3-411-009-5.

DREYER, SCHMIDT.  Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik.  Neubearbeitung. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1997. ISBN 3-88532-717-1.

EGGERS, D. Mittelstufen-Grammatik für Deutsch als Fremdsprache. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1995. ISBN  3-19-031456-X.

EISENBERG, P. Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Mannheim: Dudenverlag, 1998. ISBN 3-411-04046-7.

GRIMM, H.J. Lexikon zum Artikelgebrauch. Leipzig: Langenscheidt, 1992. ISBN 3-324-00149-8.

HELBIG. G., ALBRECHT, H. Die Negation. Leipzig: Langenscheidt Verlag Enzyklopädie, 1993. ISBN 3-324-00575-2.

HELBIG, G., BUSCHA, J. Deutsche Grammatik: Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 2001. ISBN 3-468-49493-9.

KOITHAN, U., MAYR-SIEBER, T. et al. Aspekte neu. Mittelstufe Deutsch. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen 2018. ISBN 978-3-12-605024-1.

MENZEL, F., HEŘMANOVÁ-MENZELOVÁ, R. Tematická učebnice němčiny. Jihlava: Jazyková škola Jihlava, 2002.

SANDER, I., DANIELS, A., KÖHL-KUHN R. et al. Mittelpunkt neu B2: Deutsch als Fremdsprache für Fortgeschrittene. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016. Deutsch als Fremdsprache. ISBN 978-3-12-676653-1.

SCHMIDT, R. Weg mit den typischen Fehlern! Teil 2. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2003.  ISBN 3-88532-654.

 

Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
Požadavky ke zkoušce

Test z jazykových cvičení na min. 70%. (Celkem tři pokusy). Aktivní účast v semináři.  Docházka min. 70%.

Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Sylabus - němčina

Linguistik – VORLESUNG

- Die Negation im Deutschen: Allgemeines zur Negation, Negationswörter, Satznegation und Sondernegation, Detailfragen bei der Negation im Hinblick auf die regionalen Eigenheiten

- Die Begleiter und Stellvertreter des Substantivs (insbesondere Artikel)

- Das Substantiv - Definition, Einteilung nach semantischen, morphologischen und syntaktischen Kriterien

- Das Substantiv - Genus: natürliches Geschlecht vs. grammatisches Genus

- Das Substantiv - Substantive mit schwankendem Genus

- Das Substantiv - Deklination des Substantivs: Deklination im Sg., Deklination im Pl., einzelne Typen

- Das Substantiv - Numerus: Singulariatantum, Pluraliatantum

- Das Substantiv vom deutsch-tschechischen vergleichenden Standpunkt aus

- Das Adjektiv - Klassifikation der Adjektive

- Das Adjektiv - Komparation

- Das Adjektiv – Deklination

- Diskussion

Sprachübungen V:

1.      Kunst, Kunstarten I

Übungen zur Lexik: idiomatische Sprichwörter/ idiomatische Wendungen, Deklination - Wiederholung

2.      Kunst, Kunstarten II

Verben mit Präpositionen I

3.      Kunst, Kunstarten III

Verben mit Präpositionen II

4.      Kultur I

Perfektbildung mit haben / sein

5.      Kultur II

Adjektive mit Präpositionen

6.      Kultur III

Substantive und Präpositionen

7.      Erziehung und Bildung I

Lokale und temporale Präpositionen - Wiederholung

8.      Erziehung und Bildung II

Indirekte Rede

9.      Träume

Vorgangspassiv und Zustandspassiv

10.  Wissenschaft und Forschung I

Funktionsverbgefüge (Auswahl)

11.   

Wiederholung

12.   

Wiederholung

Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • ovládá nově probrané gramatické jevy (předložkové vazby, vazby podstatných jmen se slovesy apod.),
  • propojuje je s již známými gramatickými jevy a používá tyto znalosti v psaném i mluveném projevu,
  • aktivně používá novou slovní zásobu, účastní se rozhovoru natolik plynule a spontánně, že může vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími, aniž by to představovalo zvýšené úsilí pro kteréhokoliv účastníka interakce,
  • porozumí hlavním myšlenkám složitých textů týkajících se jak konkrétních, tak abstraktních témat včetně odborně zaměřených diskusí ve svém oboru,
  • napíše srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat a vysvětlí své názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností,
  • rozumí článkům a zprávám zabývajícím se současnými problémy, textům současné prózy, delším promluvám a přednáškám a většině filmů ve spisovném jazyce,
  • sleduje i složitou výměnu názorů,
  • rozliší základní terminologická a onymická slovní spojení víceslovných struktur a uvede příklady,
  • objasní, jak kombinabilita a mimojazykové jevy determinují princip gramatičnosti pro vznik nových prostředků v synchronním rámci,
  • interpretuje současné texty charakterizuje proměnlivost jazykových jevů s ohledem na mnohost forem a různorodost kontextů,
  • navrhne souhrn všech kontextů, v nichž se jazykový jev může objevovat,
  • vysvětlí důležitost gramatických jevů a s ohledem na mateřský jazyk uvede možnosti, jak aktivní účast žáků v procesu výuky.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK