PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Jazyková cvičení a lexikologie IV - OPBG4G044A
Anglický název: Practical language and lexicology IV
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 46 / 45 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština, angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ing. Jindra Broukalová, Ph.D.
doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je prohloubení znalostí německého jazyka, a to v závislosti na znalostech teoretického zázemí. V jazykových cvičeních se na základě běžných textů studenti zabývají vybranými gramatickými jevy německého jazyka, jazyková cvičení zároveň podporují rozvoj všech čtyř komunikativních dovedností (poslech, mluvení, čtení a psaní). V centru pozornosti je zlepšení vyjadřovacích schopností studentů v oblasti gramatiky a slovní zásoby, cílem je postupné dosažení úrovně B2+. Nad rámec procvičování gramatických jevů určených pro všechny seminární skupiny poskytují jazyková cvičení také možnost věnovat se individuálním potřebám jazykového zdokonalování jednotlivých studentů. Gramatika: korelát es, genitiv, zájmena neurčitá, skloňování přídavných jmen po členech užívaných v němčině a po neurčitých zájmenech, slovesná rekce, práce s textem. Tematické okruhy: pohádky, média, aktuální témata z politiky, kultury i hospodářství. Cílem části lexikologie je získat samostatnost i tvořivost při využívání německé slovní zásoby na základě hlubších teoretických poznatků o lexiku. V rámci seminářů studenti procvičují německou frazeologii v konfrontaci s frazeologií českou, prakticky se seznamují s předmětem lexikografie, onomastiky, etymologie, získávají vhled do oboru dialektologie současné němčiny (s ukázkami jednotlivých nářečních oblastí), věnují se rovněž sociálně determinovaným variantám současné němčiny; zvláštní zřetel je kladen na fenomén tzv. „Denglisch“ a na jazyk dnešní mládeže (Jugendsprechweise). Obsahem předmětu jsou témata: Die Komposition. Das wichtigste Wortbildungsmittel im Deutschen. Die explizite und implizite Derivation. Die Wortbildungsmittel im Deutschen - allgemeine Charakteristik. Arten des Bedeutungswandels. Fremdwörter, Neologismen, regionale Varianten. Vorschläge zur Typologie nationaler Varianten. Wesen der Phraseologie. Die Abgrenzung von freien Wortverbindungen, einzelne Kriterien. Wortbildung des Adjektivs und des Verbs. Allgemeine Charakteristik sowie Produktivität.
Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Cíl předmětu

Studující:

  • rozvíjí své kompetence v oblasti systematičnosti gramatických prostředků,
  • vhodně použije základní lingvistickou terminologii,
  • vysvětlí gramatické kategorie z kontrastivního pohledu,

 

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (26.01.2025)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 120,0
Odpovídající množství kreditů 4 až 5
Přidělené kredity 4
Zakončení Z+Zk
   
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 2
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 3 hodiny
Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 18 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 15 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Pro úspěšné absolvování předmětu musí studenti složit zápočet a zkoušku.

Požadavky k zápočtu:

- aktivní účast na seminářích (70 %) 
- vypracování domácích úkolů

Na absolvování písemného testu je možno využít maximálně 1 řádný a 2 opravné termíny.

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Literatura

DREYER, H. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearb., 1. Aufl., 2. München: Verl. für Deutsch, 2002. ISBN 978-3-31900-7255-2.

DUSILOVÁ, D. et al. Sprechen Sie Deutsch? 3. Učebnice němčiny pro střední a jazykové školy. Praha: Polyglot, 2013. ISBN 978-80-86195-19-3.

DUSILOVÁ, D. et al. Sprechen Sie Deutsch? 4. Učebnice němčiny pro střední a jazykové školy. Praha: Polyglot, 2003. ISBN 978-80-86195-05-6.

EICHINGER, L.M. Deutsche Wortbildung. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2000. ISBN 3-8233-4976-7.

FLEISCHER, W. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. Leipzig: Max Niemeyer-Verlag, 1982.

GROSS, H. Einführung in die germanistische Linguistik. München: 1998. ISBN 3-89129-240-6.

HESSKY, R., ETTINGER, S. Deutsche Redewendungen. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 1997. ISBN 3-8233-4960-0.

KOITHAN, U., SCHMITZ, H. et al. Aspekte Neu B2 Lehr Und Arbeitsbuch Teil 1 Mit CD. Nakladatelství Klett, 2015. ISBN  9783126050272.

KOLEČKOVÁ, O., HAUPENTHAL, T. Vazby německých sloves s podstatnými jmény. Vyd. 2. Praha: Polyglot, 2003, 181 s. ISBN 80-86195-23-6.

KOLEČKOVÁ, O., a kol. Německá synonymní slovesa: výklad, cvičení, řešení: podle nových pravidel německého pravopisu. Vyd. 2., přeprac. Praha: Polyglot, 1999. ISBN 9788086195070.

KOLEČKOVÁ, O., HAUPENTHAL, T. Německé idiomy v praxi. 1. vyd. Praha: Polyglot, 2002. ISBN 9788086195162.

MOTSCH, W. Deutsche Wortbildung in Grundzügen. Berlin: de Gruyter. ISBN 3-11-018205.

SCHIPPAN, T. Lexikologie der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen: Max Niemeyer-Verlag, 2002. ISBN 3-484-73002-1.

STEDJE, A. Deutsche Sprache gestern und heute. München: Wilhelm Frank Verlag, 1989. ISBN 3-7705-2514-0.

ZEMAN, D. Überlegungen zur deutschen Sprache in Österreich. Linguistische, sprachpolitische und soziolinguistische Aspekte der österreichischen Varietät. (PHILOLOGIA – Sprachwissenschaftliche Forschungsergebnisse, Bd. 131) Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 2009. ISBN 978-3-8300-4173-3.

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky: 70% účast na semináři, vypracování domácích úkolů, závěrečná písemná zkouška. 

Hodnocena je také úroveň vyjadřování v němčině. 

Na absolvování písemného testu je možno využít maximálně 1 řádný a 2 opravné termíny.

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Sylabus

1.      Die explizite und implizite Derivation

2.      Die Wortbildungsmittel im Deutschen - allgemeine Charakteristik

3.      Arten des Bedeutungswandels. Fremdwörter, Neologismen, regionale Varianten. Vorschläge zur Typologie nationaler Varianten

4.    Wesen der Phraseologie. Die Abgrenzung von freien Wortverbindungen, einzelne Kriterien

5.    Wortbildung des Adjektivs und des Verbs. Allgemeine Charakteristik sowie Produktivität

6.    Diskussion

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Výsledky učení

Jazyková cvičení

Studující:

  • chápe funkci všech šesti časů, z nichž se skládá systém časů německých sloves
  • tvoří a správně užívá Präteritum, Perfekt a Plusquamperfekt
  • tvoří a užívá Futur I a Futur II
  • správně užívá Futur II pro vyjadřování míry pravděpodobnosti
  • vyjadřuje míru pravděpodobnosti pomocí dalších jazykových prostředků
  • chápe funkci spojek při vyjadřování souběžnosti, předčasnosti a následnosti
  • chápe rozdíl v užívání spojek wenn a als
  • tvoří souvětí se spojkami seitdem, solange, sooft, sobald, während, wenn, als
  • tvoří souvětí se spojkou nachdem
  • tvoří souvětí se spojkami bevor, ehe, bis
  • chápe užívání Konjunktiv II v podmínkových větách
  • tvoří podmínkové věty s jazykovými prostředky, jež jsou alternativou ke spojce wenn
  • správně identifikuje druhy Aktionsart u jednotlivých sloves
  • správně užívá jazykové prostředky vyjadřující začátek, průběh a konec děje
  • tvoří imperativ
  • tvoří věty s dalšími jazykovými prostředky sloužícími k vyjádření rozkazu
  • správně užívá slovesa s předponami, které mohou být odlučitelné či neodlučitelné
  • správně užívá zájmeno es ve funkci Platzhalter a ve funkci formálního subjektu a objektu
  • tvoří věty s verbonominálními spojeními

 

Lexikologie

Studující:

  • objasní princip sémantické transformace idiomatických jednotek a popíše specifičnost vnější formy frazeologismů, tyto zásady aplikuje na konkrétním korpusu,
  • rozliší základní terminologická a onymická slovní spojení víceslovných struktur a uvede příklady,
  • objasní, jak kombinabilita a mimojazykové jevy determinují princip gramatičnosti pro vznik nových prostředků v synchronním rámci,
  • interpretuje současné texty charakterizuje proměnlivost jazykových jevů s ohledem na mnohost forem a různorodost kontextů,
  • navrhne souhrn všech kontextů, v nichž se jazykový jev může objevovat,
  • vysvětlí důležitost gramatických jevů a s ohledem na mateřský jazyk uvede možnosti, jak aktivní účast žáků v procesu výuky,
  • porovná polysémantické a onomaziologické struktury německých substantiv, adjektiv a sloves a uvede příklady.
Poslední úprava: Broukalová Jindra, PhDr. Ing., Ph.D. (29.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK