Cílem předmětu je rozvíjet u studentů dovednost komunikace se žáky v německém jazyce. Studenti si procvičují základní fráze v jednotlivých etapách vyučovací hodiny a v různých edukačních situacích. Fráze jsou procvičovány v rámci mikrovýstupů, které jsou nahrávány videokamerou a následně analyzovány včetně rozboru jazykových chyb. Procvičovány budou fráze z následujících oblastí: Fáze pro začátek, průběh a konec hodiny. Fráze pro organizační pokyny – uspořádání třídy, časová organizace. Organizace žákovských činností. Fráze pro nácvik jazykových prostředků a řečových dovedností. Fráze pro pozitivní motivaci žáků – pochvala, povzbuzení, napomenutí. Fráze pro zkoušení a testování žáků. Fráze pro zadání domácích úkolů. Fráze pro komunikaci žáků s učitelem.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
The aim of the course is to develop students' ability to communicate with pupils in German. Students practise basic phrases at different stages of the lesson and in different educational situations. The phrases are practised in micro-performances which are recorded by a video camera and then analysed, including the analysis of linguistic errors. Phrases from the following areas will be practised: phases for the beginning, progress and end of the lesson. Phrases for organizational instructions - classroom layout, time organization. Organisation of pupils' activities. Phrases for practising language resources and speaking skills. Phrases for positive motivation of pupils - praise, encouragement, admonition. Phrases for examining and testing pupils. Phrases for assigning homework. Phrases for pupil-teacher communication.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu
Studující:
komunikuje v německém jazyce jazykově správně a adekvátně k dané edukační situaci,
vede vyučovací hodinu v německém jazyce,
poskytuje zpětnou vazbu spolužákům na jimi realizované úseky vyučovací hodiny.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta
120 hodin
Přidělené kredity
4
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky
0
Cvičení
2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
60 minut
Samostudium literatury (za semestr)
15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
36 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
18 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínky zakončení předmětu:
pravidelná účast na seminářích (80 %), aktivní účast na aktivitách, zapojení se do microteachingu ostatních spolužáků + poskytování zpětné vazby
průběžné plnění úkolů
realizace microteachingu během semináře
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Literatura
SCHART, Michael, LEGUTKE, Michael. Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung München: Klett-Langenscheidt, 2012. ISBN 978_31_260_6522_1.
ENDE, Karin, GROTJAHN, Rüdiger, KLEPPIN, Karin, MOHR, Imke. Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. München: Klett-Langenscheidt, 2012. ISBN 978_31_260_6523_8.
KAUFMANN, Susan, ZEHNDER, Erich, VANDERHEIDEN, Elisabeth, FRANK, Winfried (Hrsg.) Fortbildung für Kursleitende Deutsch als Zweitsprache. Band 4 – Zielgruppenorientiertes Arbeiten: Lernen lernen – Konfliktmanagement – Alphabetisierung – Berufsorientierung – Umgang mit Fossilisierung u.a. Ismaning: Hueber, ISBN 978-3-19-131751-5.
KAUFMANN, Susan, ZEHNDER, Erich, VANDERHEIDEN, Elisabeth, FRANK, Winfried (Hrsg.) Fortbildung für Kursleitende Deutsch als Zweitsprache. Band 2 – Didaktik. Methodik. Ismaning: Hueber, ISBN 978-3-19-111751-1.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus
Fáze pro začátek, průběh a konec hodiny.
Fráze pro organizační pokyny – uspořádání třídy, časová organizace. Organizace žákovských činností.
Fráze pro nácvik jazykových prostředků a řečových dovedností.
Fráze pro pozitivní motivaci žáků – pochvala, povzbuzení, napomenutí.
Fráze pro zkoušení a testování žáků.
Fráze pro zadání domácích úkolů.
Fráze pro komunikaci žáků s učitelem.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Výsledky učení
Studující:
uvede jednotlivé fáze vyučovací hodiny v německém jazyce,
uvede alespoň 10 frází vhodných pro začátek, průběh a konec hodiny NJ,
uvede alespoň 15 organizačních pokynů (uspořádání třídy, časová organizace, organizace žákovských činností, nácvik jazykových a řečových dovedností),
uvede alespoň 10 frází pro pozitivní motivaci žáků,
uvede alespoň 8 frází pro zkoušení, testování a zadávání domácích úkolů,
uvede silné a slabé stránky úseku vyučovací hodiny NJ, kterou sám realizoval/a,
argumentuje a poskytuje doporučení ostatním spolužákům jako zpětnou vazbu.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)