PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Aktivity pro rozvoj komunikační kompetence - OPBG3G052A
Anglický název: Activities for Development of Communication Competences
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je rozvíjet u studentů dovednost komunikace se žáky v německém jazyce. Studenti si procvičují základní fráze v jednotlivých etapách vyučovací hodiny a v různých edukačních situacích. Fráze jsou procvičovány v rámci mikrovýstupů, které jsou nahrávány videokamerou a následně analyzovány včetně rozboru jazykových chyb. Procvičovány budou fráze z následujících oblastí: Fáze pro začátek, průběh a konec hodiny. Fráze pro organizační pokyny – uspořádání třídy, časová organizace. Organizace žákovských činností. Fráze pro nácvik jazykových prostředků a řečových dovedností. Fráze pro pozitivní motivaci žáků – pochvala, povzbuzení, napomenutí. Fráze pro zkoušení a testování žáků. Fráze pro zadání domácích úkolů. Fráze pro komunikaci žáků s učitelem.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

  • komunikuje v německém jazyce jazykově správně a adekvátně k dané edukační situaci,
  • vede vyučovací hodinu v německém jazyce,
  • poskytuje zpětnou vazbu spolužákům na jimi realizované úseky vyučovací hodiny.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 120 hodin
Přidělené kredity 4
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky 0
Cvičení 2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 36 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 18 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky zakončení předmětu:

  • pravidelná účast na seminářích (80 %), aktivní účast na aktivitách, zapojení se do microteachingu ostatních spolužáků + poskytování zpětné vazby
  • průběžné plnění úkolů
  • realizace microteachingu během semináře
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Literatura

SCHART, Michael, LEGUTKE, Michael. Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung München: Klett-Langenscheidt, 2012.  ISBN 978_31_260_6522_1.

ENDE, Karin, GROTJAHN, Rüdiger, KLEPPIN, Karin, MOHR, Imke. Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. München: Klett-Langenscheidt, 2012.  ISBN 978_31_260_6523_8.

KAUFMANN, Susan, ZEHNDER, Erich, VANDERHEIDEN, Elisabeth, FRANK, Winfried (Hrsg.) Fortbildung für Kursleitende Deutsch als Zweitsprache. Band 4 – Zielgruppenorientiertes Arbeiten: Lernen lernen – Konfliktmanagement – Alphabetisierung – Berufsorientierung – Umgang mit Fossilisierung u.a.  Ismaning: Hueber, ISBN 978-3-19-131751-5.

KAUFMANN, Susan, ZEHNDER, Erich, VANDERHEIDEN, Elisabeth, FRANK, Winfried (Hrsg.) Fortbildung für Kursleitende Deutsch als Zweitsprache. Band 2 – Didaktik. Methodik.  Ismaning: Hueber, ISBN 978-3-19-111751-1.

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus
  • Fáze pro začátek, průběh a konec hodiny.
  • Fráze pro organizační pokyny – uspořádání třídy, časová organizace. Organizace žákovských činností.
  • Fráze pro nácvik jazykových prostředků a řečových dovedností.
  • Fráze pro pozitivní motivaci žáků – pochvala, povzbuzení, napomenutí.
  • Fráze pro zkoušení a testování žáků.
  • Fráze pro zadání domácích úkolů.
  • Fráze pro komunikaci žáků s učitelem.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • uvede jednotlivé fáze vyučovací hodiny v německém jazyce,
  • uvede alespoň 10 frází vhodných pro začátek, průběh a konec hodiny NJ,
  • uvede alespoň 15 organizačních pokynů (uspořádání třídy, časová organizace, organizace žákovských činností, nácvik jazykových a řečových dovedností),
  • uvede alespoň 10 frází pro pozitivní motivaci žáků,
  • uvede alespoň 8 frází pro zkoušení, testování a zadávání domácích úkolů,
  • uvede silné a slabé stránky úseku vyučovací hodiny NJ, kterou sám realizoval/a,
  • argumentuje a poskytuje doporučení ostatním spolužákům jako zpětnou vazbu.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK