|
|
|
||
Cílem předmětu je v návaznosti na Didaktiku německého jazyka I prohlubovat teoretické a především praktické dovednosti studentů ve výuce cizího jazyka. Studenti se seznámí se základními výukovými materiály pro ZŠ a SŠ na současném trhu a po absolvování předmětu dokáží kriticky hodnotit výukové materiály z hlediska požadavků kurikulí a z hlediska možností jejich použití v praxi. Předvádějí a analyzují krátké komunikativní činnosti, rozebírají videozáznamy vyučovacích hodin a užívají přitom již získanou základní lingvodidaktickou terminologii. Učí se volit vhodné organizační formy vyučování, pracovat s učebnicemi a učebními pomůckami, zařazovat do výuky didaktické jazykové hry. Obsahem předmětu jsou témata: Výukové materiály vhodné pro NJ. Jazykové učebnicové soubory a jejich analýza. Organizační formy práce. Typologie cvičení. Didaktické jazykové hry. Projektové vyučování.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
Podmínky zakončení: - 80% docházka na cvičení - průběžné plnění úkolů, případně mini referáty - odevzdání portfolia (nově k úkolům z Didaktiky I – reflektivní esej, autoevaluace, dále vypracované úkoly a původní portfolio z kurzu Didaktika německého jazyka I) - ústní zkouška – předložení portfolia a jeho reflexe + 1 otázka ze seznamu vycházející z obsahu přednášek, seminářů a studia povinné literatury z kurzů Didaktika německého jazyka I a II. Na zkoušku je jeden řádný a dva opravné termíny. Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
Základní literatura: DAUVILLIER, CHr., LÉVY-HILLERICH, D. Spiele im Deutschunterricht. Fernstudieneinheit 28. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2004. ISBN 978-3468-49646-2. HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3. JANÍKOVÁ, V. a kol. Výuka cizích jazyků. Praha : Grada, 2011. ISBN 9788024735122. JANÍKOVÁ, V. Didaktik des Unterrichts deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno : MU, 2015. ISBN 978-80-210-5035-8 RAMPILLON, U. Lernen leichter machen. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001574-0. RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1. WEIGMANN, J. Unterrichtsmodelle für DaF. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001493-0. WICKE, R.E. Handeln und Sprechen im Deutschunterricht. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1995. ISBN 3-88532-693-0. WICKE, R. E. Aktive Schüler lernen besser: Ein Handbuch aus der Praxis für die Praxis. 1. Aufl. München: Verlag Klett Edition Deutsch, 1993. ISBN 3-12-675375-2. Doporučená literatura: BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN 978-3-8252-8422-0. Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika) HLADÍK, P. 111 her pro atraktivní výuku němčiny. Praha: Grada, Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5211-2. EMMERICH, S., COLOMBO, F. Deutsch lernen mit Spielen und Rätzeln. (Grundstufe). Recanati: ELI, 2002. ISBN 978-88-8148-823-0. MÜLLER, K. Deutsch lernen mit Spielen und Rätzeln. (Untere Mittelstufe). Recanati: ELI, 2003. ISBN 88-536-0004-7. Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4. Další online zdroje, například Dům zahraniční spolupráce, TANDEM – Koordinační centrum česko-německých výměn mládeže, online stránky nakladatelství (Hueber, Klett, Polyglot apod.). Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
Výukové materiály vhodné pro NJ. Jazykové učebnicové soubory a jejich analýza. Organizační formy práce. Typologie cvičení. Didaktické jazykové hry. Projektové vyučování. Struktura vyučovací hodiny. Tandemová výuka. Mediace ve výuce němčiny. Aktuální problémy a témata didaktiky cizích jazyků. Aktuální možnosti přeshraniční spolupráce a možnosti jejího financování. Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
|