PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe z německého jazyka s reflexí - OPBG3G045A
Anglický název: Professional practice in the German language with reflection
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je seznámení studentů s výukou německého jazyka v reálném školním prostředí různých typů základních a středních škol s důrazem na rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta. Tento druh oborové praxe by měl směřovat k motivaci studentů k dalšímu studiu vedoucímu ke kvalifikaci učitele němčiny. Studenti reflektují výukový proces i další mimovýukové činnosti učitele německého jazyka. Během praxe studenti pořizují záznamy a plní zadané úkoly v e-learningovém prostředí, které by měly směřovat k cílenému pozorování práce učitele. Praxe je reflektována, což znamená, že studenti vedou o svých poznatcích diskusi jednak přímo ve škole s učitelem, jehož činnosti sleduje a jednak na reflektivních seminářích s vyučujícím v rámci seminářů na fakultě.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
Cíl předmětu

Studující

- sleduje jednotlivé pedagogicko-psychologické a oborově-didaktické aspekty vyučovací hodiny německého jazyka, které následně reflektuje a hodnotí,

- reflektuje cíle výukové jednotky, způsoby práce učitele při utváření komunikační kompetence žáků,  dále například způsoby evaluace žáků a práce s chybou, způsoby práce se žáky s SP aj.,

- rozumí vybraným principům výuky cizích jazyků, na jejich základě vytváří vlastní didaktické materiály a realizuje části výukových jednotek, které reflektuje a nevrhuje jejich modifikace.

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta

Zakončení: Z

A. 8 hodin (části hodin) strávených výukou – mikrovýstupy ve dvojici nebo samostatně, domluvené a předem připravené ve spolupráci s provázejícím učitelem.

B. 16 hodin strávených ve výuce pozorováním výuky (+ reflexí) nebo nepřipravenou asistencí provázejícímu učiteli podle jeho pokynů.

C. 8 hodin strávených konzultacemi a reflexemi s provázejícím učitelem.

D. 24 hodin reflektivní seminář s vyučujícím UK PedF.

E. 44 hodin samostudia - přípravy mikrovýstupů, zpracování úkolů do portfolia a studiem odborné literatury

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

-  návštěva školských zařízení v rozsahu 24 vyučovacích hodin (hospitace a asistentská činnost v hodinách německého jazyka, rozhovory apod.) – doloženo prezenční listinou a zprávami (např. hospitačními protokoly)

-  návštěva alespoň 4 různých institucí ve výše uvedeném rozsahu hodin z tohoto seznamu (školka, ZŠ, ZŠ s rozšířenou výukou jazyků, gymnázium, SOŠ, SOU, jazyková škola, instituce volnočasového vzdělávání nabízející jazykové vzdělávání)

-  6 vypracovaných reflektivních úkolů do portfolia (k nabídce je 13 variant úkolů)

- realizace a reflexe 8 mikrovýstupů v rozsahu zadaném na úvodním semináři

-  aktivní účast na reflektivních seminářích

 - portfolio se všemi náležitosmi je nutné odevzdat elektronicky do MS Teams do 10. 6. 2025

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
Literatura

EGLOFF, B. Teilnehmende Beobachtung. In: Dörner, B./Schäffer, O. (Hrsg.): Handbuch Qualitative Erwachsenen- und Weiterbildungsforschung. Opladen: Budrich, 2012. S. 419–432.

FENSTERMACHER, G.D., SOLTIS, J.F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

LOJOVÁ, G., VLČKOVÁ, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.

DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVA, M. Učitel a příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. 121 s. ISBN 978-80-247-2863-6

ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998.

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

MAYER, H. Leitfaden Unterrichtsvorbereitung (10. Auflage). Cornelsen Pädagogik, 2007. ISBN 978-3-589-22458-6.

POL, M., LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy: Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1.

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6

HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.

BOTLÍK NUC, T. Digitální podpora Oborové didaktiky NJ – reflexe videozáznamů výuky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2024. ISBN 978-80-7603-524-9.

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (16.01.2025)
Vstupní požadavky

Studující:

  • popisuje na základě zkušenosti specifika výuky německého jazyka na navštívených školách,
  • vytváří poznámky do záznamového archu z navštívených hodin. O těchto poznámkách diskutuje, reflektuje vybrané sledované jevy, navrhuje případné modifikace,
  • zhodnotí do jaké míry byly zvolené výukové strategie v rámci sledované hodiny efektivní,
  • vytváří specifické a měřitelné cíle jednotlivých vyučovacích hodin německého jazyka,
  • používá adekvátně didaktickou terminologii při reflexi vyučovacích hodin,
  • realizuje mikrovýstupy v rámci hodin německého jazyka, hodnotí efektivitu využítých forem a metod výuky,
  • s ohledem na jazykovou úroveň žáků vhodně transformuje učivo a vhodně volí terminologii z oblasti morfologie, syntaxe a lexikologie,
  • poskytuje žákům konkrétní zpětnou vazbu, využívá principů formativního hodnocení,
  • připravuje jazykově přiměřené, věcně správné a gramaticky bezchybné pracovní listy a úkoly pro žáky s ohledem na jejih jazykovou úroveň v rámci realizovaných mikrovýstupů,
  • používá adekvátně v německém jazyce pokyny k motivaci a hodnocení žáků, dále k organizaci výuky.
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (12.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK