PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Syntax II - OPBG3G044A
Anglický název: Syntax II
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 10 / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština, angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Vyučující: doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Prerekvizity : OPBG3G035A
Anotace -
Cílem předmětu je systemizace, prohloubení i rozšíření znalostí a upevnění dovedností v oblasti stavby konstrukcí, které nejsou náplní předmětu Syntax I. Tomuto cíli odpovídá obsah předmětu vážící se k následujícím tématům: Satzgliedstellung. Einteilung der Sätze nach der finiten Verbform. Satzgliedstellung: Besetzung des Vorfeldes, Mittelfeldes, Nachfeldes. Funktionale Satzperspektive: Thema – Rhema – Struktur, Grundtypen der thematischen Progression. Dependenzverbgrammatik. Angaben und Ergänzungen – allgemeine Charakteristik. Dependenzverbgrammatik: Ergänzungen. Dependenzverbgrammatik: Angaben. Satzbaupläne. Definition der Satzbaupläne, einzelne Satzbaupläne, Valenz der Verben. Infinitivkonstruktionen. Einteilung, Bedingungen der Bildung. Satzgefüge. Einzelne Typen von Nebensätzen, syntaktische Beschreibung der Nebensätze (Subjekt-, Objekt- und Adverbialsätze). Satzgefüge. Einzelne Typen von Nebensätzen (Kausalsätzen). Kausal-, Konzessiv-, Konsekutiv-, Final- und Konditionalsätze. Satzgefüge. Temporalsätze.
Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Cíl předmětu

Studující:

  • vhodně použije základní lingvistickou terminologii,
  • vysvětlí gramatické kategorie z kontrastivního pohledu,
  • rozvíjí své kompetence v oblasti systematičnosti gramatických prostředků,
  • uvede důvody pro proměnlivost jazykových jevů s přihlédnutím k odrazu sociálních a regionálních charakteristik mluvčích.
Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (26.01.2025)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 150,0
Odpovídající množství kreditů 5 až 6
Přidělené kredity 5
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 2
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 25 hodin
Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Literatura

BUSSMANN, H. Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag. ISBN 3- 520-45202-2.

DREYER; SCHMIDT Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik.  Neubearbeitung. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1997. ISBN 3-88532-717-1.

EISENBERG, P. et al. Grammatik der deutschen Sprache. Mannheim: Dudenverlag, 1998. ISBN 3-411-04046-7.

EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik :  Das Wort. Stuttgart, Weimar:  Verlag J. B. Metzler, 1998. ISBN 3-476-01639-0.

EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik :  Der Satz. Stuttgart, Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1999. ISBN 3-476-01642-0.

ENGEL, U. Syntax der deutschen Gegenwartssprache. Berlin: Erich Schmidt, 1994. ISBN 3-503-03094-8.

EROMS, H. W. Syntax der deutschen Sprache. Berlin: de Gruyter, 2000. ISBN 3-11-015666-0.

HELBIG, G.; BUSCHA, J. Deutsche Grammatik : Ein Handbuch für den  Ausländerunterricht. Berlin, München: Langenscheidt  2001. ISBN 3-468-49493-9.

HELBIG, G.; BUSCHA, J. Leitfaden der deutschen Grammatik.  Berlin und München: Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49495-5.

SOMMERFELDT, K. E. Entwicklungstendenzen in der deutschen Gegenwartssprache.  Leipzig: VEB Bibliographisches Institut, 1988. ISBN 3-323-00169-9. 

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky: 70% účast na semináři, ústní prezentace, zápočtový test + písemná zkouška. Hodnocena je také úroveň vyjadřování v němčině. 

Na absolvování písemného testu je možno využít maximálně 1 řádný a 2 opravné termíny.

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Sylabus - němčina

Syntax II - VO

1.      Satzgliedstellung. Einteilung der Sätze nach der finiten Verbform

2.      Satzgliedstellung: Besetzung des Vorfeldes, Mittelfeldes, Nachfeldes

3.      Funktionale Satzperspektive: Thema - Rhema - Struktur, Grundtypen der thematischen Progression

4.      Dependenzverbgrammatik. Angaben und Ergänzungen - allgemeine Charakteristik

5.      Dependenzverbgrammatik: Ergänzungen

6.      Dependenzverbgrammatik: Angaben

7.      Satzbaupläne. Definition der Satzbaupläne, einzelne Satzbaupläne, Valenz der Verben

8.      Infinitivkonstruktionen. Einteilung, Bedingungen der Bildung

9.      Satzgefüge. Einzelne Typen von Nebensätzen, syntaktische Beschreibung der Nebensätze (Subjekt-, Objekt- und Adverbialsätze)

10.    Satzgefüge. Einzelne Typen von Nebensätzen (Kausalsätzen). Kausal-, Konzessiv-, Konsekutiv-, Final- und Konditionalsätze

11.    Satzgefüge. Temporalsätze

12.    Diskussion

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Výsledky učení

Studující:

  • provede kontrastivní analýzu textů odrážející specifika větných celků v němčině a češtině,
  • na základě strukturace valenčních míst německých sloves vyvodí operativní kritéria pro rozdělení slovesných doplnění, tyto zásady aplikuje na příkladu valenčního rámce německých sloves,
  • objasní, jak kombinabilita a mimojazykové jevy determinují princip gramatičnosti pro vznik nových prostředků v synchronním rámci,
  • interpretuje současné texty charakterizuje proměnlivost jazykových jevů s ohledem na mnohost forem a různorodost kontextů,
  • navrhne souhrn všech kontextů, v nichž se jazykový jev může objevovat,
  • vysvětlí důležitost gramatických jevů a s ohledem na mateřský jazyk uvede možnosti, jak aktivní účast žáků v procesu výuky,
  • popíše základní vlastnosti větných celků s přihlédnutím k uspořádání výrazových prostředků v německé větě na příkladu německých vět,
  • porovná podobnosti a rozdíly německé a české věty s ohledem na pádový rámec, do kterého vstupují aktanty.
Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (26.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK