PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti a mládež - OPBG3G036A
Anglický název: Literature for children and youth
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 14 / 14 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Anotace -
Předmět se zaměřuje na teoretické základy LPDM, kterou lze z pohledu vědeckého zkoumání přiblížit jako průsečík literární vědy, psychologie a aspektu výchovnosti. Obsahově se řídí žánrovou mapou LPDM, na níž je nahlíženo z pohledu interkulturního zkoumání. Náplň kurzu tvoří souhrn následujících problémových okruhů: 1. Specifičnost a funkce lit. pro děti, psychologie čtenářství. 2. Fenomén obrázkové knížky (Bilderbuch) – historie a/vs. současnost. 3. Poezie pro děti – lidová slovesnost, "klasici" básnické tvorby ro dětské čtenáře a/vs. současnost. 4. Pohádka – vznik, žánrové formy folklórních a autorských pohádek, současné přístupy k interpretaci pohádek. 6. Příběhová próza pro menší děti. Dobrodružná próza pro děti. 7. Fantasy. 8. Literatura pro mládež (problémově orientovaný román). Doprovodná témata: a) Comics. b) LPDM, film a nová média.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

  • si osvojí základní pojmy z teorie LPDM,
  • se orientuje v žánrové mapě LPDM,
  • analyzuje texty německy psané LPDM a komparuje je s texty LPDM, kterou načetl v mateřském jazyce,
  • propojuje literárně vědný a výchovný potenciál LPDM a zohledňuje přitom aspekt interkulturality.
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta  90 hodin
Přidělené kredity 3
Zakončení Zk 
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 18 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Literatura

WEINKAUFF G.; v. GLASENAPP G. Kinder-und Jugendliteratur. Padeborn: Verlag Ferdinand Schöningh 2017. ISBN 978-3825248390.

SEIBERT, E. Themen, Stoffe und Motive in der Literatur für Kinder und Jugendliche. Wien: Fakultas Verlag- und Buchhandel, 2008. ISBN 978-3-8252-3073-9.

CORNEJO, R. / ARNOLD, H. / ZEIDLER, H. B. Deutsprachige Kinder- und Jugendliteratur. Anthologie. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000. ISBN 978-80-7044-332-3.

EWERS, H.-H. Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur. Mit einer Auswahlbibliograhie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft.München : Wilhelm Fink Verlag, 2000. ISBN 3-8252-2124-5.LANGE, G. (Hrsg.) Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Hohengehren: Scheider, 2002. ISBN 3-896-76610-4.

MAIER, K. E. Jugendliteratur : Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn: Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5. SEIBERT, E. Themen, Stoffe und Motive in der Literatur für Kinder und Jugendliche. Wien: Fakultas Verlag- und Buchhandel, 2008. ISBN 978-3-8252-3073-9. 

WILD, R. (Hrsg.) Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. 2. Auflage. Weimar - Stuttgart: J. B. Metzler Verlag, 2002. ISBN 3-476-01902-0, 3. vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage. Weimar - Stuttgart: 2008. ISBN 978-3-426-01980-6.

ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.

 

 

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

a) Znalost látky z přednášek (problubující prezentace) a povinné literatury (Weinkauf, Glasenapp).

b) Prezentace libovolného titulu LPDM dle vlastního výběru.

c) Portfolio na základě VŠECH úkolů z moodlu. Link na kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8525

d) Důležitá je znalost textů, které jsou součástí otázek ke SZZK.

e) Znalost primární literatury: jeden titul k danému žánru dle vlastního výběru (povinní autoři/autorky: H. Hoffmann: Struwelpeter, J. a W. Grimm: Kinder- und Hausmärchen (Auswahl), E. Kästner, M. Ende, O. Preußler, Ch. Nöstlinger + jedno dílo s tematikou 2. světové války (např. od M. Pressler, R. Welsh, K. Boie). Doporučená autorka: Ch. Nöstlinger.

Zkouškové otázky:
1. Kinder- und Jugendliteratur: Unterschiedliche Definitionen; Handlungs- und Symbolsystem; Funktionen der Kinder- und Jugendliteratur. Unterschiede zwischen den kinder- und jugendliterarischen Texten (am Beispiel konkreter Werke der deutschsprachigen Literatur).

2. Bilderbuch und Kinderlyrik. Poesie für kleine und große Leser.

3. Märchen (Theorien über den Ursprung des Märchens. Volksmärchen, Gattung Grimm, Kunstmärchen. Kinder- und Hausmärchen. Komparation des traditionellen Märchens und Kunstmärchens (am Beispiel der konkreten Texte). Erzählungen mit den Märchenmotiven.

4. Abenteuerroman (der traditionale Abenteuerroman u./v. moderner Kinder- und Jugendroman des 20. und 21. Jahrhunderts)

5. Problemorientes Jugendbuch nach dem Paradigmenwechsel und gegenwärtige (Jugend)romane

6. Kinder- und jugendliterarische Werke mit dem Thema des 2. Weltkriegs

Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Sylabus

Říjen:

  • Všeobecné charakteristiky LPD, základní pojmy z teorie literatury.
  • Poezie pro děti, obrázkové knížky.
  • Pohádka (tradiční pohádky)

Listopad:

  • Autorská pohádka, prózy s pohádkovými motivy, fantasy.
  • Tradiční dobrodružný román
  • Moderní dobrodružný román, románová tvorba pro děti a mládež ve 20 a 21. století.

Prosinec:

  • Literatura pro děti a mládež s tématem 2. světové války.
  • Tvorba s vánoční tematikou

Leden:

  • Ohlédnutí za kurzem
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • definuje z různých aspektů literaturu pro děti a mládež (z pohledu literární vědy, vývojové psychologie),
  • komparuje pohled vědeckého zkoumání v německojazyčných zemích a ČR,
  • definuje funkce literatury pro děti a mládež,
  • analyzuje základní znaky literatury pro děti, literatury pro mládež a literatury pro mladé dospělé,
  • komparuje jmenované literární subsytémy a teoretické poznatky propojuje s vlastními čtenářskými zkušenostmi (německojazyčné, české a jiné literatury),
  • orientuje se v žánrech literatury pro děti mládež; umí popsat znaky jednotlivých žánrů, k nimž patří bilderbuch, pohádka (tradiční i autorská), dobrodružný román (tradiční i moderní dobrodružný román 20. a 21. století), próza s pohádkovými a fantazijními motivy, fantasy, a dále problémově orientovaná literatura, literatura s tématem 2. světové války, komiks,
  • teoretické poznatky o jednotlivých žánrech/typech literatury propojuje s vlastními zkušenostmi z četby a reference o jednotlivých dílech z povinné četby propojuje s informacemi o jejich autorech,
  • orientuje se v mediálním zpracování klíčových děl,
  • reflektuje portfolio vytvořené na základě materiálů v systému moodle.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK