PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Syntax I - OPBG3G035A
Anglický název: Syntax I
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština, angličtina
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBG4G032A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Dr. phil. PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBG3G044A
Anotace -
Cílem předmětu je seznámení s podstatou a funkcí dané disciplíny, zvládnutí příslušné německé odborné terminologie a systemizace, prohloubení i rozšíření znalostí, jakož i upevnění dovedností v oblasti stavby německé věty hlavní, souvětí souřadného a některých druhů vět vedlejších. Obsahem předmětu jsou témata: Definition, Grundbegriffe der Syntax (Satz, Äußerung), Gegenstandsbereich der Syntax. Traditionelle Auffassung der Syntax: Einführende Bemerkungen. Dependentielle Auffassung der Syntax: Einführende Bemerkungen. Generative Syntax: Noam Chomskys Modell von 1957 und 1965: Einführende Bemerkungen. Satzglieder, Charakteristik der einzelnen Satzglieder: Subjekt. Satzglieder, Charakteristik der einzelnen Satzglieder: Prädikat. Satzglieder, Charakteristik der einzelnen Satzglieder: Objekt, freier Dativ. Satzglieder, Charakteristik der einzelnen Satzglieder: Adverbialbestimmung. Satzglieder, Charakteristik der einzelnen Satzglieder: Attribut. Satzarten: Kurze Charakteristik der einzelnen Satzarten. Satztypen: Kurze Charakteristik der einzelnen Satztypen. Satzverbindung: Inhaltliche Beziehungen der Koordination in der Satzverbindung.
Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Cíl předmětu

Studující:

  • rozvíjí své kompetence v oblasti systematičnosti gramatických prostředků,
  • vhodně použije základní lingvistickou terminologii,
  • vysvětlí gramatické kategorie z kontrastivního pohledu,
  • uvede důvody pro proměnlivost jazykových jevů s přihlédnutím k odrazu sociálních a regionálních charakteristik mluvčích.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 120,0
Přidělené kredity 4
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 1
Seminář: 2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 12 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

K získání zápočtu je třeba splnit následující podmínky: min. 70% účast na seminářích a přednáškách, aktivita v semináři a plnění domácích úkolů, úspěšné splnění písemného testu na základě cvičení probraných v semináři, přednášek a doporučené literatury.

 

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Literatura

BUSSMANN, H. Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag. ISBN 3- 520-45202-2.

DREYER; SCHMIDT Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik.  Neubearbeitung. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1997. ISBN 3-88532-717-1.

EISENBERG, P. et al. Grammatik der deutschen Sprache. Mannheim: Dudenverlag, 1998. ISBN 3-411-04046-7.

EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik :  Das Wort. Stuttgart, Weimar:  Verlag J. B. Metzler, 1998. ISBN 3-476-01639-0.

EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik :  Der Satz. Stuttgart, Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1999. ISBN 3-476-01642-0.

ENGEL, U. Syntax der deutschen Gegenwartssprache. Berlin: Erich Schmidt, 1994. ISBN 3-503-03094-8.

EROMS, H. W. Syntax der deutschen Sprache. Berlin: de Gruyter, 2000. ISBN 3-11-015666-0.

HELBIG, G.; BUSCHA, J. Deutsche Grammatik : Ein Handbuch für den  Ausländerunterricht. Berlin, München: Langenscheidt  2001. ISBN 3-468-49493-9.

HELBIG, G.; BUSCHA, J. Leitfaden der deutschen Grammatik.  Berlin und   München: Langenscheidt, 2000. ISBN 3-68-49495-5. 

SOMMERFELDT, K. E. Entwicklungstendenzen in der deutschen Gegenwartssprache.  Leipzig: VEB Bibliographisches Institut, 1988. ISBN 3-323-00169-9. 

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Sylabus

Syntax - VO

Definition, Grundbegriffe der Syntax (Satz, Äußerung), Gegenstandsbereich der Syntax

Traditionelle Auffassung der Syntax: Einführende Bemerkungen. Dependentielle Auffassung der Syntax: Einführende Bemerkungen

Satzglieder, Charakteristik der einzelnen Satzglieder

Satzgliedstellung. Einteilung der Sätze nach der finiten Verbform

Satzgliedstellung: Besetzung des Vorfeldes, Mittelfeldes, Nachfeldes

Funktionale Satzperspektive: Thema - Rhema - Struktur, Grundtypen der thematischen Progression

Poslední úprava: Zeman Dalibor, doc. Dr. phil. PhDr., Ph.D. (17.12.2023)
Výsledky učení

Studující:

  • popíše základní vlastnosti větných celků s přihlédnutím k uspořádání výrazových prostředků v německé větě na příkladu německých vět,
  • porovná podobnosti a rozdíly německé a české věty s ohledem na pádový rámec, do kterého vstupují aktanty,
  • provede kontrastivní analýzu textů odrážející specifika větných celků v němčině a češtině,
  • na základě strukturace valenčních míst německých sloves vyvodí operativní kritéria pro rozdělení slovesných doplnění, tyto zásady aplikuje na příkladu valenčního rámce německých sloves,
  • objasní, jak kombinabilita a mimojazykové jevy determinují princip gramatičnosti pro vznik nových prostředků v synchronním rámci,
  • interpretuje současné texty charakterizuje proměnlivost jazykových jevů s ohledem na mnohost forem a různorodost kontextů,
  • navrhne souhrn všech kontextů, v nichž se jazykový jev může objevovat,
  • vysvětlí důležitost gramatických jevů a s ohledem na mateřský jazyk uvede možnosti, jak aktivní účast žáků v procesu výuky.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK