Reálie německy mluvících zemí II - OPBG3G025A
Anglický název: Realities of German-speaking countries II
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 10 / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Vyučující: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace -
Cílem předmětu je seznámení studentů s poznatky kognitivních reálií Rakouska, Švýcarska, Lichtenštejnska a Lucemburska. Přednášky jsou vybudovány na srovnávacím principu vybraných témat. Reálie těchto zemí jsou vzájemně porovnávány. Nedílnou součástí předmětu jsou i zajímavosti, které mohou v budoucnu studenti využít při své výuce německého jazyka. Přednáška je doplněna seminárními diskusemi k jednotlivým spolkovým zemím či kantonům. Obsah kurzu tvoří mj. následující témata: Tisk a média, sociální život, kulturní a demografické zvláštnosti, zvyky a tradice těchto zemí, jejich hlavní města a vztahy k České republice.
Poslední úprava: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (31.01.2024)
Cíl předmětu

 

Studující:

  • si osvojí a naučí využívat poznatky kognitivních reálií Rakouska, Švýcarska, Lucemburska a Lichtenštejnska,
  • srovnává a vyhodnocuje vybraná témata na spolkové úrovni v Rakousku a na kantonální úrovni vbe Švýcarsku,
  • osvojí si základní reálie Lucemburska a Lichtenštejnska,
  • diskutuje na aktuální politická a společenská témata těchto čtyř německojazyčných zemí. 
Poslední úprava: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (27.01.2025)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 90,0
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 7 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 11 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 30 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (16.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Kurs je zakončen zápočtem, který proběhne formou testu a má dva pokusy. 

Poslední úprava: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (31.01.2024)
Literatura

HOMOLKOVÁ, B. Reálie německy mluvících zemí. Plzeň: Fraus, 1997-2005.

BEZA, S. Podrobné reálie německy mluvících zemí. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998.

JUSTOVÁ, H. Deutschsprachige Länder. Praha: Fragment, 2006.

SPECHT, F. et al. Zwischendurch mal… Landeskunde. Ismaning: Hueber Verlag, 2012. ISBN 978-3-19-301002-5.

KOCH, L. Landeskunde - deutschsprachige Länder : Deutschland (Österreich, Schweiz)+ Begleitband : Anregungen - Arbeitsformen - Merkblätter. Regensburg: Wolf Verlag, 1999.

Tatsachen über Deutschland. Presse- und Informationsamt der Bundesregierung. Frankfurt/Main : Societäts-Verlag, 2015. ISBN: 978-3-95542-161-8.

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (28.05.2020)
Sylabus

Kurs reálií je v letním semestru věnován Rakousku, Švýcarsku, Lucembursku a Lichtenštejnsku. Je zakončen zápočtem, který proběhne formou testu a má dva pokusy.

Poslední úprava: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (27.01.2025)
Výsledky učení

 

Studující:

  • popíše polohu Rakouska, Švýcarska, Luicemburska a Lichtenštejnska v Evropě prostředky fyzikálního zeměpisu,
  • vysvětlí princip federalismu v Rakousku a ve Švýcarsku,
  • charakterizuje postavení němčiny jako státního a komunikativního jazyka v těchto čtyřech státech,
  • uvede přehledjejich politického systému a vyjmenuje hlavní parlamentní politické strany,
  • objasní náboženskou otázku v církevně rozděleném Německu, zmíní se o státních svátcích na federální urovni a na úrovni jednotlivých spolkových zemí,
  • uvede příklady z jejich mediální mapy (tisk, rozhlas, televize) a z oblasti kultury a zmíní formy její podpory (hudba, divadla, vydavatelství),
  • analyzuje hospodářské systémy dotčených zemí,
  • charakterizuje specifika školského systému v jednotlivých zemích od základní po vysoké školy.
Poslední úprava: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (06.02.2025)