PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do didaktiky NJ I - OPBG2G119A
Anglický název: Introduction to Didactics of German I
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 0 / 0 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Německý jazyk a komunikace ve výuce_Svermová_FondF_2021.docx Německý jazyk a komunikace ve výuce – Manuál zpracovaný v rámci Fondu F 2021 PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Anotace -
Kurz se zabývá základními termíny pro studenty nové disciplíny, která je východiskem pro jejich budoucí učitelskou profesi. Soustředí se na aplikaci obecně platných pojmů do oblasti výuky cizích jazyků a soustředí se na výuku němčiny jako cizího jazyka (problematiku DaF, DaZ a výuku němčiny v jiných než německy mluvících zemích se zaměřením na ČR). V rámci přednášek a seminářů se seznámí z kurikulárními dokumenty a strategickými materiály RE (Společný evropský referenční rámec pro jazyky, RVP). V seminářích je procvičována i komunikace se žáky v němčině. Předmět je zařazen do Fondu F 2021.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (28.11.2021)
Cíl předmětu

Studující:

  • vhodně používá terminologii na základě studia odborné literatury, která se týká didaktiky německého jazyka,
  • kriticky hodnotí výukové materiály z hlediska požadavků kurikulí a z hlediska možností jejich použití v praxi.
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 90,0
Přidělené kredity 3
Zakončení Zk
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 konzultace/cvičení 120 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
Literatura

Základní literatura:

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

HÖHLE, B. (Hg.) Psycholinguistik. 2. Aufl. Berlin: Akademie Verlag, 2012. ISBN 978-3-05-005920-4.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

JANÍKOVÁ, V. Didaktik des Dutschen als Fremdsprache. Anmerkungen zu aktuellen Themen und Aufgaben zum reflektierten Selbststudium.  Brno. Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 80-210-3782-2

JANÍKOVÁ, V. Didaktik des Unterrichts deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno : MU, 2015. ISBN 978-80-210-5035-8

JANPŠ, K. Obecná didaktika-vybraná témata. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-224-9

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin: Langenscheidt, 1996. ISBN 978-3-4684-9676-9.

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika)

Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

FUNK, Hermann. „Methodische Konzepte für den Deutsch als Fremdsprache – Unterricht“. In: KRUMM, Hans-Jürgen et al. (orgs.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch, v. 1, Berlin/New York: de Gruyter, 2010, p. 940-952.

 

Doporučená literatura:

BENEŠ, E. Metodika vyučování CJ. Praha: SPN, 1969.

CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. I. a II. díl. Ostrava: 1999/2000. ISBN 8070421576. 

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky ke zkoušce:

- aktivní účast na konzultacích a reflektivních setkáních

- průběžné plnění úkolů

- čtení odborných článků

odevzdání reflektivního materiálu - zdroje, tipy (webové stránky, 
aplikace, popularizační zdroje, učebnice, sociální sítě, konkrétní materiály do výuky), jejich reflexe

- úspěšné absolvování ústní zkoušky

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
Sylabus

Obsah předmětu tvoří témata:

Předmět zkoumání didaktiky německého jazyka, didaktika jako vědní a studijní disciplína v učitelském vzdělání a její vztah k ostatním vědním oborům

Cíle vyučování němčiny jako cizího jazyka, didaktické zásady.

Vývoj vyučování cizích jazyků, didaktické/metodické směry (z pohledu historického), alternativní metody.

Tendence vývoje vyučování cizím jazykům v postkomunikativní etapě: výuka zaměřená na žáka, na činnost, na úkoly, na autonomní učení aj.

Závazná a doporučená kurikula pro výuku cizích jazyků (RVP, ŠVP, Strategie 2030+).

Aktuální problémy didaktiky německého jazyka.

Organizační pokyny v němčině ve třídě.

Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK