|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
![]() |
Německý jazyk a komunikace ve výuce_Svermová_FondF_2021.docx | Německý jazyk a komunikace ve výuce – Manuál zpracovaný v rámci Fondu F 2021 | PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. |
|
||
Kurz se zabývá základními termíny pro studenty nové disciplíny, která je východiskem pro jejich budoucí učitelskou profesi. Soustředí se na aplikaci obecně platných pojmů do oblasti výuky cizích jazyků a soustředí se na výuku němčiny jako cizího jazyka (problematiku DaF, DaZ a výuku němčiny v jiných než německy mluvících zemích se zaměřením na ČR). V rámci přednášek a seminářů se seznámí z kurikulárními dokumenty a strategickými materiály RE (Společný evropský referenční rámec pro jazyky, RVP). V seminářích je procvičována i komunikace se žáky v němčině. Předmět je zařazen do Fondu F 2021.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (28.11.2021)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
|
|
||
Základní literatura: HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5. HÖHLE, B. (Hg.) Psycholinguistik. 2. Aufl. Berlin: Akademie Verlag, 2012. ISBN 978-3-05-005920-4. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3. JANÍKOVÁ, V. Didaktik des Dutschen als Fremdsprache. Anmerkungen zu aktuellen Themen und Aufgaben zum reflektierten Selbststudium. Brno. Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 80-210-3782-2 JANÍKOVÁ, V. Didaktik des Unterrichts deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno : MU, 2015. ISBN 978-80-210-5035-8 JANPŠ, K. Obecná didaktika-vybraná témata. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-224-9 KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5. RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1. NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin: Langenscheidt, 1996. ISBN 978-3-4684-9676-9. BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN 978-3-8252-8422-0. KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch. Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5. Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika) Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4. FUNK, Hermann. „Methodische Konzepte für den Deutsch als Fremdsprache – Unterricht“. In: KRUMM, Hans-Jürgen et al. (orgs.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch, v. 1, Berlin/New York: de Gruyter, 2010, p. 940-952.
Doporučená literatura: BENEŠ, E. Metodika vyučování CJ. Praha: SPN, 1969. CHODĚRA, R.; RIES, L. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. I. a II. díl. Ostrava: 1999/2000. ISBN 8070421576. Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce: - aktivní účast na konzultacích a reflektivních setkáních - průběžné plnění úkolů - čtení odborných článků - odevzdání reflektivního materiálu - zdroje, tipy (webové stránky, - úspěšné absolvování ústní zkoušky Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
|
|
||
Obsah předmětu tvoří témata: Předmět zkoumání didaktiky německého jazyka, didaktika jako vědní a studijní disciplína v učitelském vzdělání a její vztah k ostatním vědním oborům Cíle vyučování němčiny jako cizího jazyka, didaktické zásady. Vývoj vyučování cizích jazyků, didaktické/metodické směry (z pohledu historického), alternativní metody. Tendence vývoje vyučování cizím jazykům v postkomunikativní etapě: výuka zaměřená na žáka, na činnost, na úkoly, na autonomní učení aj. Závazná a doporučená kurikula pro výuku cizích jazyků (RVP, ŠVP, Strategie 2030+). Aktuální problémy didaktiky německého jazyka. Organizační pokyny v němčině ve třídě. Poslední úprava: Botlík Nuc Tomáš, Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
|