V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
V předmětu Normativní gramatika student prakticky zvládne gramatické jevy na úrovni, která odpovídá požadavkům studia oborové francouzštiny bakalářského programu. Student prokáže schopnost vytvoření tvarů sloves, porozumění pravidlům užívání slovesných časů a způsobů, dosáhne stanovené znalosti pro jejich zařazení v textu. Osvojí si užívání tvarů COD, COI, zájmenných příslovcí y, en, samostatných (přízvučných) zájmen. Zvládne shodu sloves s pomocnými slovesy être a avoir. Bude schopen připojovat ke slovesům příslušné vazby podle smyslu vyjádření. Student bude reagovat na užívání souslednosti časové a uplatní zásady týkající se podmínkových vět.
Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
1. Studující dokáže identifikovat kongruenční sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií morfemických řetězců pravidelných i nepravidelných sloves odrážející kategoriální sémy nominálních morfemických řetězců, jež jsou zdroji kongruencí, a naopak rovněž vytvořit verbální alomorfní řetězce jednotlivé kongruenční sémy nesoucí. 2. Studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií pronominálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit pronominální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí. 3. Studující dokáže aplikovat modo-temporálně definovaná korelační distribuční pravidla alomorfií verbálních morfemických řetězců. Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
ČASOVÁ NÁROČNOST PŘÍPRAVY BĚHEM SEMESTRU
Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
BAYLON, Ch., FABRE, P. Grammaire systématique de la langue française. Paris : Nathan. 1973. BÉCHADE, H. Grammaire française. Paris : Presses Universitaires de France. 1994. BONNARD, H. Code du français courant. Paris : Magnard. 1989. BOULARÈS, M., FRÉROT, J.-L. Grammaire progressive du français avec 400 exercices. Niveau avancé. Paris : CLE International. 1997. BESCHERELLE. La conjugaison 12 000 verbes. Paris : Bescherelle. 1990. CHEVALIER, J.-Cl., BLANCHE-BENVENISTE, C., ARRIVÉ, M., PEYTARD, J. Grammaire du français contemporain. Paris : Larousse. 1997. CHOLLET, I., ROBERT, J.-M. Orthographe progressive du français. Paris : CLE International. 2002. GRÉGOIRE, M., KOSTUCKI, A. Grammaire progressive. Perfectionnement. Paris : CLE International. 2018. GREVISSE, M., GOOSSE, A. Le bon usage. Louvain-la-Neuve : De Boeck supérieur. 2016. HANSE, J., BLAMPAIN, D. Dictionnaire des difficultés du français. Bruxelles : De Boeck-Duculot. 2012. HENDRICH, J. a kol. Francouzská mluvnice. Plzeň: Fraus. 2001. MÜLLEROVÁ, E. Gramatika francouzského jazyka ve cvičeních – úroveň B1-B2. E-kniha Praha: Knihovna PedfUK (www.publi.cz). 2016. Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Temata ve svém rozvržení v rámci hodin semestru: 1. Paradigmatika pravidelných francouzských sloves 2. + 3. Paradigmatika nepravidelných francouzských sloves 4. Syntagmatika francouzských sloves 5. + 6. Systematika slovesných tvarů 7. + 8. Paradigmatika francouzských zájmen 9. + 10. Systematika zájmenných tvarů 11. Souslednost časová 12. Podmínkové věty Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Zakončení předmětu probíhá písemně formou písemné práce testující znalost jednotlivých okruhů sylabu. Písemnou atestaci je možné dvakrát opakovat.
Hodnocení testu: Základní výpočet výsledku předpokládá 80% úspěšnost při plnění zadání písemné atestace. Dále je však požadováno, aby v těch neúspěšných částech nebyly hrubé chyby (chyby v základních tvarech nejfrekventovanějších sloves, či chyby v paradigmatice nejfrekventovanějších zájmen a podobně) či chyby prokazující neosvojení reformovaného pravopisu. V případě, že takové chyby konstatovány budou, snižují skore úspěšnosti pod míru vyžadovanou pro splnění atestace. Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
1. Paradigmatika pravidelných francouzských sloves: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií morfemických řetězců pravidelných sloves a naopak rovněž vytvořit verbální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí. 2. + 3. Paradigmatika nepravidelných francouzských sloves: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií morfemických řetězců nepravidelných sloves a naopak rovněž vytvořit verbální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí. 4. Syntagmatika francouzských sloves: studující dokáže identifikovat kongruenční sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií morfemických řetězců pravidelných i nepravidelných sloves odrážející kategoriální sémy nominálních morfemických řetězců, jež jsou zdroji kongruencí, a naopak rovněž vytvořit verbální alomorfní řetězce jednotlivé kongruenční sémy nesoucí. 5. + 6. Systematika slovesných tvarů: studující dokáže variačně popsat veškeré alomorfie morfemických řetězců pravidelných i nepravidelných sloves. 7. + 8. Paradigmatika francouzských zájmen: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií pronominálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit pronominální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí. 9. + 10. Systematika zájmenných tvarů: studující dokáže variačně popsat veškeré alomorfie pronominálních morfemických řetězců. 11. Souslednost časová: studující dokáže aplikovat temporálně definovaná korelační distribuční pravidla alomorfií verbálních morfemických řetězců. 12. Podmínkové věty: studující dokáže aplikovat modálně definovaná korelační distribuční pravidla alomorfií verbálních morfemických řetězců. Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|