PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Normativní gramatika - OPBF4F013A
Anglický název: Normative grammar
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 50 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jiří Jančík, Ph.D.
Anotace -
V předmětu Normativní gramatika student prakticky zvládne gramatické jevy na úrovni, která odpovídá požadavkům studia oborové francouzštiny bakalářského programu. Student prokáže schopnost vytvoření tvarů sloves, porozumění pravidlům užívání slovesných časů a způsobů, dosáhne stanovené znalosti pro jejich zařazení v textu. Osvojí si užívání tvarů COD, COI, zájmenných příslovcí y, en, samostatných (přízvučných) zájmen. Zvládne shodu sloves s pomocnými slovesy être a avoir. Bude schopen připojovat ke slovesům příslušné vazby podle smyslu vyjádření. Student bude reagovat na užívání souslednosti časové a uplatní zásady týkající se podmínkových vět.
Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Cíl předmětu

1. Studující dokáže identifikovat kongruenční sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií morfemických řetězců pravidelných i nepravidelných sloves odrážející kategoriální sémy nominálních morfemických řetězců, jež jsou zdroji kongruencí, a naopak rovněž vytvořit verbální alomorfní řetězce jednotlivé kongruenční sémy nesoucí.

2. Studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií pronominálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit pronominální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

3. Studující dokáže aplikovat modo-temporálně definovaná korelační distribuční pravidla alomorfií verbálních morfemických řetězců.

Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Deskriptory

ČASOVÁ NÁROČNOST PŘÍPRAVY BĚHEM SEMESTRU
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 15 minut


Samostudium literatury (za semestr): 24 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 12 hodin


ČASOVÁ NÁROČNOST PŘÍPRAVY PLNĚNÍ ATESTACE
Seminární práce: 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška: 6 hodin

Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

BAYLON, Ch., FABRE, P. Grammaire systématique de la langue française. Paris : Nathan. 1973.

BÉCHADE, H. Grammaire française. Paris : Presses Universitaires de France. 1994.

BONNARD, H. Code du français courant. Paris : Magnard. 1989.

BOULARÈS, M., FRÉROT, J.-L. Grammaire progressive du français avec 400 exercices. Niveau avancé. Paris : CLE International. 1997.

BESCHERELLE. La conjugaison 12 000 verbes. Paris : Bescherelle. 1990.

CHEVALIER, J.-Cl., BLANCHE-BENVENISTE, C., ARRIVÉ, M., PEYTARD, J. Grammaire du français contemporain. Paris : Larousse. 1997.

CHOLLET, I., ROBERT, J.-M. Orthographe progressive du français. Paris : CLE International. 2002.

GRÉGOIRE, M., KOSTUCKI, A. Grammaire progressive. Perfectionnement. Paris : CLE International. 2018.

GREVISSE, M., GOOSSE, A. Le bon usage. Louvain-la-Neuve : De Boeck supérieur. 2016.

HANSE, J., BLAMPAIN, D. Dictionnaire des difficultés du français. Bruxelles : De Boeck-Duculot. 2012.

HENDRICH,  J. a kol. Francouzská mluvnice. Plzeň: Fraus. 2001.

MÜLLEROVÁ, E. Gramatika francouzského jazyka ve cvičeních – úroveň B1-B2. E-kniha Praha: Knihovna PedfUK (www.publi.cz). 2016.

Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Sylabus

Temata ve svém rozvržení v rámci hodin semestru:

1. Paradigmatika pravidelných francouzských sloves

2. + 3. Paradigmatika nepravidelných francouzských sloves

4. Syntagmatika francouzských sloves

5. + 6. Systematika slovesných tvarů

7. + 8. Paradigmatika francouzských zájmen

9. + 10. Systematika zájmenných tvarů

11. Souslednost časová

12. Podmínkové věty

Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zakončení předmětu probíhá písemně formou písemné práce testující znalost jednotlivých okruhů sylabu.

Písemnou atestaci je možné dvakrát opakovat.

 

Hodnocení testu:

Základní výpočet výsledku předpokládá 80% úspěšnost při plnění zadání písemné atestace. Dále je však požadováno, aby v těch neúspěšných částech nebyly hrubé chyby (chyby v základních tvarech nejfrekventovanějších sloves, či chyby v paradigmatice nejfrekventovanějších zájmen a podobně) či chyby prokazující neosvojení reformovaného pravopisu. V případě, že takové chyby konstatovány budou, snižují skore úspěšnosti pod míru vyžadovanou pro splnění atestace.

Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Výsledky učení

1. Paradigmatika pravidelných francouzských sloves: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií morfemických řetězců pravidelných sloves a naopak rovněž vytvořit verbální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

2. + 3. Paradigmatika nepravidelných francouzských sloves: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií morfemických řetězců nepravidelných sloves a naopak rovněž vytvořit verbální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

4. Syntagmatika francouzských sloves: studující dokáže identifikovat kongruenční sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií morfemických řetězců pravidelných i nepravidelných sloves odrážející kategoriální sémy nominálních morfemických řetězců, jež jsou zdroji kongruencí, a naopak rovněž vytvořit verbální alomorfní řetězce jednotlivé kongruenční sémy nesoucí.

5. + 6. Systematika slovesných tvarů: studující dokáže variačně popsat veškeré alomorfie morfemických řetězců pravidelných i nepravidelných sloves.

7. + 8. Paradigmatika francouzských zájmen: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých alomorfií pronominálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit pronominální alomorfní řetězce jednotlivé sémy nesoucí.

9. + 10. Systematika zájmenných tvarů: studující dokáže variačně popsat veškeré alomorfie pronominálních morfemických řetězců.

11. Souslednost časová: studující dokáže aplikovat temporálně definovaná korelační distribuční pravidla alomorfií verbálních morfemických řetězců.

12. Podmínkové věty: studující dokáže aplikovat modálně definovaná korelační distribuční pravidla alomorfií verbálních morfemických řetězců.

Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK