|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (31.01.2022)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (04.03.2022)
Bibliographie DUBY, Georges. Histoire de la France, des origines à nos jours. Paris : Larousse, 2001. DUBY, Georges. Dějiny Francie od počátků po současnost. Trad. Vladimír Cinke. Praha : Karolinum, 2003. FERRO, Marc. Dějiny Francie. Trad. Jitka Matějů, Doubravka Olšáková ; chapitre sur les rapports franco-tchèques Milena Lenderová. Praha : NLN, 2006. MATHIEX, Jean. Histoire de France. Paris : Hachette, 1997.
Notes et recommandations Georges Duby Lire et étudier les chapitres qui se rapportent aux thèmes du cours. Selon son niveau de langue, aborder les textes d’abord en traduction et ensuite en français, ou alterner les deux versions ou encore pratiquer une lecture juxtalinéaire.
Jean Mathiex Un résumé – très basique, mais utile pour réviser, rafraîchir, fixer les repères élémentaires. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (31.01.2022)
Témata
1) Tváří v tvář Clio: obecné problémy a otázky, přístupy nebo „dějiny dějin“
2) Dlouhý nebo krátký středověk? Orientační body a výrazné rysy doby (vazalství, rytířství, křížové výpravy, nevolnictví, teocentrismus a teokracie atd.)
3) Francie ve středověku; kurtoazie; mystika; katedrály; románský sloh a gotika. Středověky
4)Renesance: zlom nebo kontinuita? Pojem změny paradigmatu/epistemologické revoluce
5) Raná modernita prostřednictvím své epistémy; napětí mezi klasicismem, manýrismem a barokem
6) Osvícenci a jejich projekt emancipace; preromantické probuzení a posunyna přelomu 18. a 19. století
7) Věk moderních národů a buržoazní revoluce; průmysl, věda a proměna vztahu mezi umělcem a společností
8) Na soumraku 19. století a na úsvitu 20. století: mezi pocitem dekadence a optimismem Belle Époque
9) Kataklyzma let 1914–1918 a jeho důsledky; meziválečné fáze
10) Druhá světová válka; poválečné období s jeho fenomény: konzumní společnost, pozdní kapitalismus; akcelerace technologické a kulturní evoluce; dekolonizace; nástup postmoderny…
11) …a současnost. Masová kultura a kultura elit – propast nebo vyrovnávání? Éra „post-“. Pokus o syntézu, otázky, polemiky, perspektivy |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D. (22.01.2022)
Studium a znalost doporučené literatury, orientace v historických epochách a jejich dominantních rysech, reflexe hermeneutické a metodologické problematiky přístupů k minulosti v kontextu humanitních věd. Písemná práce: fundovaná reflexe zvoleného historického problému, jevu, situace z dějin Francie, cca 4 normostrany. Námět musí být vymezen tak (t.j. ne příliš široce), aby v mezích předepsaného rozsahu umožnil patřičný rozbor a výklad. N.B. "Fundovaná" znamená: analyticko-interpretativní přístup, podložená argumentace, odkazy na odbornou literaturu s případnými citacemi; ne pouhá kompilace, ne pouhé výčtové a přehledové faktografické řetězce. |