Kurs bude sledovat vybrané současné tituly literatury pro děti a mládež, jejich příznačné inovativní rysy i případná ukotvení v tradičním spektru literárních žánrů tohoto pole (k jejich souhrnnému připomenutí bude směřovat úvodní přednáška). Předpokládá aspoň minimální literárně teoretickou orientaci, zvl. rozpoznání základních, klíčových postupů výstavby konkrétního literárního textu, podtrhujících jeho téma. Těžištěm práce tedy bude „pouhé“ pozorné (analytické) čtení, směřující k následné debatě.
Studenti budou pracovat ve skupinách, každá skupina si zvolí konkrétní téma a zpracuje ho v prezentaci/referátu; vedle toho předpokládám četbu dalších minimálně čtyř beletristických textů k dalším tématům, tak, aby se mohla diskuse rozvinout.
Konkrétní rozvrh práce domluvíme při prvním semináři.
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
Podmínky zakončení předmětu
Skupinová prezentace, aktivita v debatách.
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
Literatura
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA MOCNÁ D., PETERKA, J. a kol: Encyklopedie literárních žánrů, Praha-Litomyšl: Paseka, 2004 MANDYS P. a kol.: 2 x 101 knih pro děti a mládež : nejlepší a nejvlivnější knihy, Praha: Albatros, 2013 recenze, zvl. in: Tvořivá dramatika http://www.drama.cz/periodika/td_obsah.html portál iliteratura https://www.iliteratura.cz/
ROZŠIŘUJÍCÍ LITERATURA DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V.: Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé, Praha: Libri, 2007 HAUSENBLAS, O.: Grafický román ro děti bez jediného slova, Současnost literatury pro děti a mládež, Liberec: Krajská vědecká knihovna v Liberci, 2017, s. 117-130 K FENOMÉNU JAROSLAV FOGLAR, eds. R. Hamanová, D. Lábusová, Praha: Památník národního písemnictví, 2008 KOPÁL, J.: Literatúra a detský aspekt, Bratislava: SPN, 1970 KUČERA, P.: K problému originality a konvence v poezii pro děti, Současnost literatury pro děti a mládež, Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1996, s. 31-37 NEZKUSIL, V.: Studie z poetiky literatury pro děti a mládež, Praha: Albatros, 1983SEGI LUKAVSKÁ, J.: Dětský implicitní čtenář jako klíč k literatuře pro děti?, Česká literatura 65, 2017, č. 1, s. 90-107 ŠMAHELOVÁ, H. Návraty a proměny, Praha: Albatros, 1989 ŠUBRTOVÁ, M.: Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež, Brno: Masarykova univerzita, 2007 ŠUBRTOVÁ M. a kol: Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé, Praha: Libri, 2012 URBANOVÁ, S.: Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. (Reflexe české tvorby a její recepce), Olomouc: Votobia, 2004 URBANOVÁ, S.: Meandry a metamorfózy dětské literatury, Olomouc: Votobia, 2003 URBANOVÁ, S.: Konfigurace. Figury a figurace II., Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021 VŠETIČKA, F.: Čtyři hlasy. O kompoziční výstavbě poezie pro děti, Ostrava: Profil, 1989
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)