PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Literární seminář (k problematice literatury pro děti a mládež) - OPBC4C108C
Anglický název: Literary Seminar (issue of literature for children and youth)
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Věra Brožová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Věra Brožová, Ph.D.
Anotace
Kurs bude sledovat vybrané současné tituly literatury pro děti a mládež, jejich příznačné inovativní rysy i případná ukotvení v tradičním spektru literárních žánrů tohoto pole (k jejich souhrnnému připomenutí bude směřovat úvodní přednáška). Předpokládá aspoň minimální literárně teoretickou orientaci, zvl. rozpoznání základních, klíčových postupů výstavby konkrétního literárního textu, podtrhujících jeho téma. Těžištěm práce tedy bude „pouhé“ pozorné (analytické) čtení, směřující k následné debatě. Studenti budou pracovat ve skupinách, každá skupina si zvolí konkrétní téma a zpracuje ho v prezentaci/referátu; vedle toho předpokládám četbu dalších minimálně čtyř beletristických textů k dalším tématům, tak, aby se mohla diskuse rozvinout. Konkrétní rozvrh práce domluvíme při prvním semináři.
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Skupinová prezentace, aktivita v debatách.

Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
Literatura

ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA
MOCNÁ D., PETERKA, J. a kol: Encyklopedie literárních žánrů, Praha-Litomyšl: Paseka, 2004
MANDYS P. a kol.: 2 x 101 knih pro děti a mládež : nejlepší a nejvlivnější knihy, Praha: Albatros, 2013
recenze, zvl. in: Tvořivá dramatika http://www.drama.cz/periodika/td_obsah.html
                          portál iliteratura https://www.iliteratura.cz/

 

ROZŠIŘUJÍCÍ LITERATURA
DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V.: Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé, Praha: Libri, 2007
HAUSENBLAS, O.: Grafický román ro děti bez jediného slova, Současnost literatury pro děti a mládež, Liberec: Krajská vědecká knihovna v Liberci, 2017, s. 117-130
K FENOMÉNU JAROSLAV FOGLAR, eds. R. Hamanová, D. Lábusová, Praha: Památník národního písemnictví, 2008
KOPÁL, J.: Literatúra a detský aspekt, Bratislava: SPN, 1970 
KUČERA, P.: K problému originality a konvence v poezii pro děti, Současnost literatury pro děti a mládež, Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1996, s. 31-37
NEZKUSIL, V.: Studie z poetiky literatury pro děti a mládež, Praha: Albatros, 1983SEGI LUKAVSKÁ, J.: Dětský implicitní čtenář jako klíč k literatuře pro děti?, Česká literatura 65, 2017, č. 1, s. 90-107
ŠMAHELOVÁ, H. Návraty a proměny, Praha: Albatros, 1989
ŠUBRTOVÁ, M.: Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež, Brno: Masarykova univerzita,  2007
ŠUBRTOVÁ M. a kol: Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé, Praha: Libri, 2012
URBANOVÁ, S.: Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. (Reflexe české tvorby a její recepce),  Olomouc: Votobia, 2004
URBANOVÁ, S.: Meandry a metamorfózy dětské literatury, Olomouc: Votobia, 2003
URBANOVÁ, S.: Konfigurace. Figury a figurace II., Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021
VŠETIČKA, F.: Čtyři hlasy. O kompoziční výstavbě poezie pro děti,  Ostrava: Profil, 1989

 

Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK