|
|
|
||
Přednáška není koncipována chronologicky, nýbrž problémově. Zabývá se zásadními tématy české literatury 19. století, zejména pak vztahem literatury a národního hnutí, její koexistencí s německy psanou literaturou i specifickou modifikací procesů probíhajících v té době v literatuře evropské.
Semináře jsou s přednáškou úzce tematicky provázány. Prostřednictvím analýzy vybraných děl (především kanonických) konkretizují problematiku probíranou na přednáškách.
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (19.05.2019)
|
|
||
Podmínkou pro vykonání zkoušky je docházka do semináře (max. 3 absence), pravidelná domácí příprava (její způsob bude specifikován na prvním semináři) a aktivní práce v semináři. Zkouška bude mít písemnou a ústní část. Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (22.02.2019)
|
|
||
Seznam povinné četby ke stažení na webu katedry. Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (22.02.2019)
|
|
||
Tematické okruhy přednášek: 1. Národní obrození jako kulturní typ
jazyková situace v českých zemích na konci 18. století; dvojí pojetí vlastenectví; fáze procesu konstituování novodobého českého národa; jazykový program
2. Dvě odlišné strategie národního hnutí (generace Dobrovského versus generace Jungmannova)
osvícenský kriticismus, podpora vědy, snahy výchovné a společensky reformní; literatura pro reálného českého čtenáře – knížky lidového čtení + dramatická produkce (frašky, rytířské hry); klasicismus v české literatuře x romantické vlastenectví, panslavismus, pěstování literatury pro (reálně víceméně neexistujícího) náročného čtenáře (básnická próza, deskriptivní poezie, časomíra); herderovství (význam folklorní slovesnosti), mytologičnost (RKZ)
3. Individualismus versus kolektivismus (romantismus versus biedermeier)
pozice subjektivního romantismu v české literatuře (tradiční pohled x synopticko-pulzační přístup); případ Karla Hynka Máchy; různá vymezení biedermeieru; jeho kritika romantického individualismu
4. Německý kontext české literatury 19. století
důvody jeho tradiční marginalizace; areálová studia; recepce německy psané literatury v českých zemích a její důsledky; příklady inspirace německojazyčnou produkcí v dílech česky píšících autorů (vídeňské lidové divadlo – Tyl; Heine – Neruda, Hálek)
5. Tendenčnost versus l‘art pour l‘art
zájem májovců o aktuální společenskou problematiku; sociální otázka; liberalismus a antiklerikalismus; vzestup žurnalistiky almanach Ruch a návrat vlastenecké tendenčnosti; tvorba S. Čecha a J. V. Sládka realismus a jeho vymezení O. Hostinský; kritický realismus; ideální realismus; naturalismus x první objevení se l‘art pour l‘art ismu v české literatuře; parnasismus a jeho koncept krásné literatury; návrat reprezentativního postavení poezie; Vrchlický a Zeyer
Seznam četby pro práci v seminářích (texty jsou uvedeny v pořadí, v jakém budou na seminářích probírány): 1. Mácha, Karel Hynek: Máj 2. Erben, Karel Jaromír: Kytice 3. Němcová, Božena: Babička 4. Havlíček Borovský, Karel: Křest svatého Vladimíra 5. Světlá, Karolina: Vesnický román 6. Neruda, Jan: Povídky malostranské 7. Rais, Karel Václav: Kalibův zločin 8. Nováková, Teréza: Drobová polévka + Před pohřbem (z povídkového souboru Úlomky žuly) 9. Winter, Zikmund: Peklo (naposledy soubor Povídky) 10. Vrchlický, Jaroslav: Okna v bouři
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (17.02.2020)
|