Biologická a kulturní diverzita v české krajině - OPBB4B105C
Anglický název: Biological and cultural diversity in the Czech landscape
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 20 (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Vyučující: Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Předmět se věnuje vývoji české, moravské a slezské krajiny, a zejména souvislostem mezi biodiverzitou a kulturní diversitou. Krajina České republiky prošla od konce posledního glaciálu složitým vývojem klimatu, od čehož se následně odvodil vývoj biocenóz, zpočátku fytocenóza a posléze i zoocenóz. Do toho od počátku neolitu zasahuje sílící lidská populace zemědělskými činnostmi. Významný vliv má i postupně se vyvíjející hornická činnost, zprvu povrchová, posléze i hlubinná, a následné zpracování kovů. Zásadní vliv má i postupný vývoj komunikací a vývoj využití vodní síly. Dálkový obchod propojuje vývoj českých zemí s okolní Evropou, což má na vývoj biodiverzity i kulturní diverzity další souběžně působící vliv. K tomu přistupuje vývoj rybníkářství a lesnictví. Předmět bude vyučován formou frontální přednášky a studijními oporami ve formě doporučené literatury. Součástí bude presentace biodiverzity regionů, ze kterých posluchači pochází.
Poslední úprava: Andreska Jan, Ing., Ph.D. (03.09.2025)
Cíl předmětu

Studující:

  • porozumí vývoji české a středoevropské krajiny v biologických, klimatických a kulturních souvislostech
  • orientuje se ve vývoji krajiny za posledních přibližně 12 000 letech, od odeznění posledního glaciálu
  • interpretuje krajinné změny (přírodní a i člověkem vyvolané) v době klimatických změn a rozumí příčinným souvislostem mezi změnami klimatu a změnami ekosystémů
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (11.09.2025)
Deskriptory

Poměr přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu a je stanovena na 150 hodin. 

Přímá výuka předpokládá 24 hodin.

Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu, což odpovídá 30 minutám, tedy 60 minut na dvouhodinový semeinář.

Nutno počítat časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (30 hodin),

a zbytek času využít k přípravě PWP, a  přípravě na testy v rámci plnění předmětu.

 Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.  

Poslední úprava: Andreska Jan, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast v seminářích, účast nejméně 90%, zpracování a přednesení referátu formou presentace PWP.

Absolvování průběžného testu v polovině semestru.

Absolvování výstupního testu, který bude testovat dosažené znalosti a dovednosti.

Poslední úprava: Andreska Jan, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Literatura

Andreska, Ji., Andresková, E. Tisíc let myslivosti. Tina: Vimperk, 1993

Andreska, Ja. Myslivost in: Novohradfské Hory a novohradské podhůří. Baset: Praha, 2006

Andreska, Ja, Andreska, E. : Novohradské Hory a novohradské podhůří. Baset: Praha, 2006

Andreska Ji. Šumavské solné stezky. Kentaur: Praha, 1994

Andreska Ji. Lesk a sláva českého rybářství. Nuga: Pacov, 1997

Andreska Ja. Přehled vlivů člověka na krajinu in: Environmentální výchova na ZŠ a SŠ - teoretický základ, praktická aplikace. PedF UK: Praha, 2002

Andreska Ja. Vývoj lesů na území ČR v holocénu in: Recentní a fosilní ekosystémy. Využití poznatků z jejich výzkumu v ekologickém vzdělávání a výchově. PedF UK: Praha, 2001

Andreska Ja. Výří pentalogie Živa 2020-2021, dostupné v pdf na stránkách časopisu

Poslední úprava: Andreska Jan, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Sylabus

I. Nejstarší vývoj české krajiny a krajiny střední Evropy
II. Vývoj osídlení do konce vlády Přemyslovců, období Velké kolonizace
III. Česká krajina za Lucemburků a Jagellonců
IV. Dějiny středověkého hornictví a jeho důsledky pro krajinný vývoj
V. Dějiny lesnictví do Rangova lesního řádu
VI. Významné stavby rybníků a rybničních soustav
VII. Celkové dějiny zemědělství a jejich vliv na krajinu
VIII. Nástup průmyslové revoluce, XVIII. století
IX. Moderní lesnictví, doba dřevní krize, sklářství, zánik posledních pralesních enkláv
X. Zánik populací velkých šelem v českých zemích
XI. Stará mapová díla jako zdroj informací o vývoji krajiny
XII. Celková rekapitulace souvislostí

Poslední úprava: Andreska Jan, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Studijní opory
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7834
Poslední úprava: Andreska Jan, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Výsledky učení

Studující:

  • popíše změny v krajině České republiky v holocénu
  • vysvětlí změny v krajině v závislosti na přítomnosti a početnosti lidské populace
  • uvědomuje si vliv klimatu a změn klimatu na tvářnost krajiny a vysokou aktuálnost tohoto tématu s ohledem na aktuální globální změny
  • porovnává krajinu v preindustriálním a industriálním období
  • používá stará mapová díla pro interpretaci změn v krajině
  • vytvoří shrnutí informací o změnách krajiny ve vybrané lokalitě a prezentuje ho
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (11.09.2025)