|
|
|
||
Evoluční biologie jako obor zahrnuje i problematiku evoluce člověka a cílem kurzu je rozšíření znalostí z evoluční biologie i z oblasti evoluční antropologie, které může učitel využívat při výuce na základní i střední škole. Předmětem semináře budou především následující témata: 1. Přírodní, pohlavní a skupinový výběr v evoluci, 2. Specifika mikroevoluce a makroevoluce s ohledem na vznik a evoluci primátů, 3. Adaptace a jejich význam pro evoluci s přihlédnutím k lidské evoluci, 4. Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro znalosti z evoluce člověka i antropologie obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách, 5. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy. 6. Nové směry v evoluční biologii – paleogenetika, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování. 7. Evoluce třetihorních lidoopů a vznik nejstarších homiminů, 8. Australopitéci a vznik rodu Homo. 9. Evoluce a diversita archaických forem rodu Homo vznik lidské kultury, 10. Vznik a evoluce moderních lidských forem – anatomicky moderní člověk, neandrtálci a denisované. 11. Kolonizace světa a její hlavní fáze. Vedle přehledu klíčových evolučních pojmů a základních myšlenkových konceptů a vědeckých paradigmat je cílem předmětu aktivizovat posluchače, motivovat je, naučit je vést diskuzi k různým evolučním i obecným tématům a využívat vědomosti získané dosavadním studiem. Což umožňují především cvičení, ve kterých jsou studenti vedeni k tomu aktivně využívání evolučních pojmů a teorií, a interpretovat je na takové úrovni, kterou je možno aplikovat ve školní výuce i v mimoškolních aktivitách.
Pozornost bude věnována i problematice evoluční antropologie, nejen v souvislosti s danými tématy, ale i proto, že evoluce našeho druhu je důležitá pro pochopení širších souvislostí evoluce jako takové. Vedle přehledu klíčových evolučních pojmů a základních myšlenkových konceptů a vědeckých paradigmat je cílem předmětu aktivizovat posluchače, motivovat je, naučit je vést diskuzi k různým evolučním i obecným tématům a využívat vědomosti získané dosavadním studiem. To je hlavním cílem cvičení, ve kterých jsou studenti vedeni k tomu aktivně využívání evolučních pojmů a teorií, a interpretovat je na takové úrovni, kterou je možno aplikovat ve školní výuce i v mimoškolních aktivitách.
Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (04.09.2023)
|
|
||
Studující: - získá základních znalostí ze současné evoluční biologie - orientuje se v problematice mikro- a makroevolučních změn, zejména se zaměřením na obory evoluční antropologie a paleoantropologie - rozvíjí své kompetence a znalosti evoluční biologie, jež může jako učitel využívat při výuce na základní či střední škole. Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
PEDF-Evoluční biologie bakaláři 2024 presenční - bude 11 základních presenčních přednášek a 7 cvičení viz sylabus. Veškeré informace a odevzdávání prací bude MsTeams – tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři 2024 - základní informace přednášky a filmy- dále pak literatura a presentace a také další studijní opory. Evoluční biologie – v kurzu budou zadány 4 úkoly s využitím přednášek a analýzy filmů – studenti budou průběžně podle pokynů vyučujícího pravidelně odevzdávat v MsTeams. Z tohoto důvodu se studenti musí zaregistrovat do MsTeams svým oficiálním fakultním mailem. Úkoly: 1) Zamyslete se nad problematikou přírodního výběru, posuďte vztah přírodního, pohlavního a skupinového (příbuzenského) výběru a jejich možného působení v evoluci hominidů; 2) Jaký je význam adaptací v evoluci obecně a jaký v evoluci hominidů - uveďte příklady; 3) Definujte makroevoluci a jejich vztah, uveďte příklady včetně možných makroevolučních změn v evoluci hominoidů. Probíhají mikroevoluční procesy i u současných lidských populací?; 4) Význam evoluční genetiky pro pochopení biologických a evolučních procesů s ohledem na evoluci člověka a jeho předků. Práce by měly být na minimálně 3 strany a měly by stručně obsahovat i možný význam dané problematiky pro výuku na ZŠ a SŠ. Úkoly a tématika s nimi související bude probírána v rámci cvičení. Link na tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři
Předmět bude zakončen panelovou diskusí o jednotlivých úkolech cca po 8-12 studentech v termínech zkoušky uvedených v SISu.
Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (30.09.2024)
|
|
||
Podmínkou ke splnění předmětu je odevzdání portfolia, tedy 4 úkolů uvedených v deskriptoru. Úkoly musí být předloženy v MsTems, a musí být plněny podle termínu zadání v MsTeams. Výjímky mohou být uděleny jednotlivě a zcela výjimečně, a to pouze na základě velmi závažných osobních nebo zdravotních důvodů, a po dohodě s garantem předmětu. Předmět bude zakončen panelovou diskusí o jednotlivých úkolech cca po 8-12 studentech v termínech zkoušky uvedených v SISu. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (04.10.2023)
|
|
||
Vančata, V. 2015. Evoluční biologie postmoderní syntéze. Katedra biologie a environmentálních studií, PedF UK v Praze https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie Soukup, M., 2010. Biokulturologie. Evoluce a kultura. Mervart, University Karlova v Praze DARWIN, CH. O vzniku druhů přírodním výběrem. Nakl. ČSAV, Praha. 1953. FLEAGLE, J. G. Primate Adaptation and Evolution (2nd edition). Academic Press, Inc., London. 1998. FLEGR J. Evoluční biologie, Academia, Praha 2005 FLEGR, J. Zamrzlá evoluce. Academia, Praha 2006 Gould S. J. 2002. The Structure of Evolutionary Theory, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press, RIDLEY, M. Evolution. Blackwell Science, London.1996. VANČATA,V., 2012. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8) ZRZAVÝ, J., STORCH, D., MIHULKA, S. Jak se dělá evoluce. Paseka, Praha. 2004. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (27.08.2019)
|
|
||
Vypracování seminárních prací zadaných v MsTeams a to minimáolně 3 ze 4, pokud ovšem budou k nesplnění všech 4 závažné důvody. Vyučující práce budou hodnoceny jednotlivě, neodevzdaná práce bude známkována nedostatečně, a sdělí výsledek, eventuálně požadavky k přepracování některé z prací. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (16.09.2023)
|
|
||
1. Úvod - Přírodní, pohlavní a skupinový výběr v evoluci, 2. Mikroevoluce a makroevoluce s ohledem na vznik a evoluci primátů, 3. Adaptace a jejich význam pro evoluci s přihlédnutím k lidské evoluci, 4. Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro znalosti z evoluce člověka i antropologie obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách, 5. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy. 6. Nové směry v evoluční biologii – paleogenetika, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování. 7. Evoluce třetihorních lidoopů a vznik nejstarších homiminů, 8. Australopitéci a vznik rodu Homo. 9. Evoluce a diversita archaických forem rodu Homo vznik lidské kultury, 10. Vznik a evoluce moderních lidských forem – anatomicky moderní člověk, neandrtálci a denisované. 11. Kolonizace světa člověkem a jeho předky a její hlavní fáze. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (04.09.2023)
|
|
||
Veškreré relevantní informace a studijí literatura a další materiály budou v MsTeams tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři Dále pak https://sites.google.com/view/evolunbiologiebc/home https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (16.09.2023)
|
|
||||||||||||||||
Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (11.09.2024)
|