PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Evoluční biologie - OPBB4B052A
Anglický název: Evolutionary biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 50 / 50 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Je záměnnost pro: OKBB4B052A
Anotace -
Evoluční biologie jako obor zahrnuje i problematiku evoluce člověka a cílem kurzu je rozšíření znalostí z evoluční biologie i z oblasti evoluční antropologie, které může učitel využívat při výuce na základní i střední škole. Předmětem semináře budou především následující témata: 1. Přírodní, pohlavní a skupinový výběr v evoluci, 2. Specifika mikroevoluce a makroevoluce s ohledem na vznik a evoluci primátů, 3. Adaptace a jejich význam pro evoluci s přihlédnutím k lidské evoluci, 4. Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro znalosti z evoluce člověka i antropologie obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách, 5. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy. 6. Nové směry v evoluční biologii – paleogenetika, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování. 7. Evoluce třetihorních lidoopů a vznik nejstarších homiminů, 8. Australopitéci a vznik rodu Homo. 9. Evoluce a diversita archaických forem rodu Homo vznik lidské kultury, 10. Vznik a evoluce moderních lidských forem – anatomicky moderní člověk, neandrtálci a denisované. 11. Kolonizace světa a její hlavní fáze. Vedle přehledu klíčových evolučních pojmů a základních myšlenkových konceptů a vědeckých paradigmat je cílem předmětu aktivizovat posluchače, motivovat je, naučit je vést diskuzi k různým evolučním i obecným tématům a využívat vědomosti získané dosavadním studiem. Což umožňují především cvičení, ve kterých jsou studenti vedeni k tomu aktivně využívání evolučních pojmů a teorií, a interpretovat je na takové úrovni, kterou je možno aplikovat ve školní výuce i v mimoškolních aktivitách. Pozornost bude věnována i problematice evoluční antropologie, nejen v souvislosti s danými tématy, ale i proto, že evoluce našeho druhu je důležitá pro pochopení širších souvislostí evoluce jako takové. Vedle přehledu klíčových evolučních pojmů a základních myšlenkových konceptů a vědeckých paradigmat je cílem předmětu aktivizovat posluchače, motivovat je, naučit je vést diskuzi k různým evolučním i obecným tématům a využívat vědomosti získané dosavadním studiem. To je hlavním cílem cvičení, ve kterých jsou studenti vedeni k tomu aktivně využívání evolučních pojmů a teorií, a interpretovat je na takové úrovni, kterou je možno aplikovat ve školní výuce i v mimoškolních aktivitách.
Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (04.09.2023)
Cíl předmětu

Studující:

- získá základních znalostí ze současné evoluční biologie

- orientuje se v problematice mikro- a makroevolučních změn, zejména se zaměřením na obory evoluční antropologie a paleoantropologie

- rozvíjí své kompetence a znalosti evoluční biologie, jež může jako učitel využívat při výuce na základní či střední škole.

Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

PEDF-Evoluční biologie bakaláři 2024 presenční -

bude 11 základních presenčních přednášek a 7 cvičení viz sylabus. Veškeré informace a odevzdávání prací bude MsTeams – tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři 2024  - základní informace přednášky a filmy- dále pak literatura a presentace a také další studijní opory.  

Evoluční biologie – v kurzu budou zadány 4 úkoly s využitím přednášek a analýzy filmů – studenti budou průběžně podle pokynů vyučujícího pravidelně odevzdávat v MsTeams. Z tohoto důvodu se studenti musí zaregistrovat do MsTeams svým oficiálním fakultním mailem. Úkoly: 1) Zamyslete se nad problematikou přírodního výběru, posuďte vztah přírodního, pohlavního a skupinového (příbuzenského) výběru a jejich možného působení v evoluci hominidů; 2) Jaký je význam adaptací v evoluci obecně a jaký v evoluci hominidů - uveďte příklady; 3) Definujte makroevoluci a jejich vztah, uveďte příklady včetně možných makroevolučních změn v evoluci hominoidů. Probíhají mikroevoluční procesy i u současných lidských populací?; 4) Význam evoluční genetiky pro pochopení biologických a evolučních procesů s ohledem na evoluci člověka a jeho předků. Práce by měly být na minimálně 3 strany a měly by stručně obsahovat i možný význam dané problematiky pro výuku na ZŠ a SŠ. Úkoly a tématika s nimi související bude probírána v rámci cvičení.

Link na tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A6udDBCdN6fQagYuJuzIUhSmNjLncWd_sxeIZVCC6Ltg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7dabcd59-50b3-47fd-802d-8f9f8908b294&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

 

 Předmět bude zakončen panelovou diskusí o jednotlivých úkolech cca po 8-12 studentech v termínech zkoušky uvedených v SISu.

 

 

 

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (30.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou ke splnění předmětu  je odevzdání portfolia, tedy 4 úkolů uvedených v deskriptoru. Úkoly musí být předloženy v MsTems, a musí být plněny podle termínu zadání v MsTeams. Výjímky mohou být uděleny jednotlivě a zcela výjimečně, a to pouze na základě velmi závažných osobních nebo zdravotních důvodů, a po dohodě s garantem předmětu. Předmět bude zakončen panelovou diskusí o jednotlivých úkolech cca po 8-12 studentech v termínech zkoušky uvedených v SISu.

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (04.10.2023)
Literatura

Vančata, V. 2015. Evoluční biologie postmoderní syntéze. Katedra biologie a environmentálních studií, PedF UK v Praze https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie

Soukup, M., 2010. Biokulturologie. Evoluce a kultura. Mervart, University Karlova v Praze

DARWIN, CH. O vzniku druhů přírodním výběrem. Nakl. ČSAV, Praha. 1953.

FLEAGLE, J. G. Primate Adaptation and Evolution (2nd edition). Academic Press, Inc., London. 1998.

FLEGR J. Evoluční biologie, Academia, Praha 2005

FLEGR, J. Zamrzlá evoluce. Academia, Praha 2006

Gould S. J. 2002. The Structure of Evolutionary Theory, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press,

RIDLEY, M. Evolution. Blackwell Science, London.1996.

VANČATA,V., 2012. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8)

ZRZAVÝ, J., STORCH, D., MIHULKA, S. Jak se dělá evoluce. Paseka, Praha. 2004.

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (27.08.2019)
Požadavky ke zkoušce

Vypracování seminárních prací zadaných v MsTeams a to minimáolně 3 ze 4, pokud ovšem budou k nesplnění všech 4 závažné důvody. Vyučující práce budou hodnoceny jednotlivě, neodevzdaná práce bude známkována nedostatečně, a sdělí výsledek, eventuálně požadavky k přepracování některé z prací. 

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (16.09.2023)
Sylabus -

1. Úvod - Přírodní, pohlavní a skupinový výběr v evoluci,

2. Mikroevoluce a makroevoluce s ohledem na vznik a evoluci primátů,

3. Adaptace a jejich význam pro evoluci s přihlédnutím k lidské evoluci,

4. Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro znalosti z evoluce člověka i antropologie obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách,

5. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy.

6. Nové směry v evoluční biologii – paleogenetika, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování.

7. Evoluce třetihorních lidoopů a vznik nejstarších homiminů,

8. Australopitéci a vznik rodu Homo.

9. Evoluce a diversita archaických forem rodu Homo vznik lidské kultury,

10. Vznik a evoluce moderních lidských forem – anatomicky moderní člověk, neandrtálci a denisované.

11. Kolonizace světa člověkem a jeho předky a její hlavní fáze.

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (04.09.2023)
Studijní opory

Veškreré relevantní informace a studijí literatura a další materiály budou v MsTeams tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři

Dále pak

https://sites.google.com/view/evolunbiologiebc/home

https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie

https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (16.09.2023)
Výsledky učení

Téma:

Studující:

1. Úvod - Přírodní, pohlavní a skupinový výběr v evoluci,

- charakterizuje nejdůležitější směry evoluční biologie (darwinismus, neodarwinismus, postneodarwinismus, současná syntéza)

- diskutuje problematiku přírodního výběru (a dalších typů výběru) a jejich možného působení v evoluci hominidů

- porovná přírodní, pohlavní a skupinový výběr

2. Mikroevoluce a makroevoluce s ohledem na vznik a evoluci primátů,

- definuje mikroevoluční a makroevoluční procesy a jejich vztah

- uvede makroevoluční změny v evoluci hominoidů

3. Adaptace a jejich význam pro evoluci s přihlédnutím k lidské evoluci,

- porovná význam adaptací v evoluci obecně a jaký v evoluci hominidů - uvede příklady

4. Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro znalosti z evoluce člověka i antropologie obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách,

- vysvětlí pojmy spojené s evoluční genetikou a její význam pro pochopení biologických a evolučních procesů

- hodnotí význam evoluční genetiky pro základní mechanismy evolučních procesů jako jsou adaptace, makroevoluce a mikroevoluce – uvede příklady  působení těchto sil na organismy

5. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy.

- vysvětlí evoluční přístup k taxonomii a uvede příklady

6. Nové směry v evoluční biologii – paleogenetika, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování.

- vyjmenuje a porovná nové přístupy/biologické obory založené na evoluční biologii

- zhodnotí zapojení evolučních přístupů  v genetickém výzkumu člověka a jeho předků

7. Evoluce třetihorních lidoopů a vznik nejstarších homininů, evoluce čtvrtohorních homininů; Australopitéci, vznik a evoluce rodu Homo

- vymezí základní etapy evoluce druhu Homo sapiens včetně genetických dokladů pro fylogenezi Homo sapiens

- popíše vývoj předků člověka a vznik nejstarších homininů

- charakterizuje australopitéky a vysvětlí vznik rodu Homo

- popsat evoluci a diverzitu forem rodu Homo s ohledem na fylogenezi Homo sapiens

- analyzuje význam kolonizace světa moderním člověkem a jeho předky

 

 

Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (11.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK