PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Biologie a biochemie buňky - OPBB4B012A
Anglický název: Biology and Biochemistry of Cell
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 60 / 60 (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBB4B033A
Je záměnnost pro: OKBB4B012A
Anotace -
Kurz se zaměřuje na základní mikroskopické a submikroskopické aspekty života, se kterými bude absolvent seznámen v kontextu cytologie, biochemie, molekulární biologie a genetiky. Cílem kurzu je porozumění základní organizaci živých organismů na buněčné a subbuněčné úrovni a procesům, které v nich probíhají. Absolvent by měl být schopen zhodnotit jejich významu pro organismus a využít poznatky v interpretaci specifických projevů života. Předmětem kurzu je zejména charakteristika prokaryotních a eukaryotních buněk a jejich součástí, základní molekulární stavba organismů, buněčný cyklus a rozmnožování buněk, genetické řízení organismů a dědičnost znaků, termodynamické principy v živých organismech, hlavní metabolické reakce vztahující se k sacharidům, lipidům, nukleovým kyselinám a proteinům a jejich řízení a vznik a vývoj života z pohledu molekulární biologie. Kurz se zaměřuje také na rozvoj dovedností spojených s porozuměním odbornému textu a různým typům reprezentací a usuzování v kontextu bádání v rámci buněčné biologie a biochemie.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

  • charakterizuje buněčnou stavbu živých organismů a vysvětlí význam součástí buněk v kontextu jejich funkce a buněčných procesů,
  • propojí vlastnosti chemických látek tvořících živé organismy s jejich funkcí v buňkách a charakterizuje hlavní metabolické procesy a jejich význam pro život organismů,
  • aplikuje principy dědičnosti na vlastnosti buněk a jejich přenos z generace na generaci. 
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory
Výuka přednášek i cvičení bude probíhat v prezenční podobě. V případě nemožnosti prezenční výuky budou přednášky probíhat v online prostředí v čase dle rozvhu a cvičení budou probíhat formou samostatného řešení zadaných úloh s reflexí prostřednictvím videohovoru.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou k udělení zápočtu je aktivní účast na cvičeních a předložení správně vypracovaného řešení zadaných úloh k procvičení.

Podmínkou složení zkoušky je získání alespoň 50 % bodů v závěrečném testu.

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura
  • Alberts, B., Bray, D., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P. (2005). Základy buněčné biologie. Úvod do molekulární biologie buňky. Ústí nad Labem: Espero.
  • Murray, R. K., Bender, D. A., Bothlam, K. M., Kennelly, P. J., Rodwel, V. W., & Weil, P. A. (2013). Harperova ilustrovaná biochemie. Praha: Galén.
  • Klouda, P. (2013). Základy biochemie. Ostrava: Pavko.
  • Kodíček, M., Valentová, O., & Hynek, R. (2015). Biochemie. Chemický pohled na biologický svět. Praha: VŠCHT.
  • Klug, W. S., Cummings, M. R.,  Spencer, C. A., Palladino, M. A., Killian, D. (2019). Concepts of Genetics. Pearson.
  • Vodrážka, Z. (1999). Biochemie. Praha: Academia.
  • Rusell, p. J. (2006). IGenetics: a Mendelian approach. Pearson.
  • Snudstad, D. P., & Simmons, M. J. (2009). Genetika. Brno: Masarykova univerzita.
  • Trakovická, A. (2017). Genetika. Nitra: Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre.
  • Pritchard, D. J., & Korf, B. R. (2007). Základy lékařské genetiky. Praha: Galén.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Rozsah požadovaných znalostí nezbytných ke složení zkoušky vychází z odpřednášeného učiva a materiálů dostupných v Moodle.

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Sylabus
  • Buňka, charakteristika prokaryotní a eukaryotní buňky, součásti eukaryotních buněk a jejich funkce, transport látek přes buněčnou membránu
  • Látkové složení živých organismů, chemické vlastnosti uhlíku a vody významné pro živé systémy
  • Sacharidy, monosacharidy, oligosacharidy a polysacharidy, chemické vlastnosti sacharidů, aldosy a ketosy, významné sacharidy v živých systémech
  • Lipidy, jednoduché (acylglyceroly, vosky a isoprenoidy) a složené lipidy, mastné kyseliny, biomembrány
  • Proteiny, funkce bílkovin v organismech, peptidová vazba, aminokyseliny, struktura proteinů a její stabilizace
  • Enzymy, enzymová specifita, významné kofaktory, mechanismus účinku, enzymová kinetika, regulace aktivity enzymů
  • Nukleové kyseliny, funkce DNA a RNA v organismech, chemická struktura a prostorové uspořádání nukleových kyselin, replikace, stavba a funkce chromozomů, karyotyp
  • Genová exprese, transkripce, posttranskripční úpravy, translace, posttranslační úpravy
  • Buněčný cyklus a dělení eukaryotických buněk, mitóza, meióza
  • Mutace, hlavní mutační změny, faktory ovlivňující vznik mutací, rekombinace
  • Cytogenetika, chromozomální určení pohlaví
  • Dědičnost znaků, principy dědičnosti, Mendelovy zákony dědičnosti a rozšířené pojetí Mendelovy dědičnosti
  • Metabolismus, typy metabolismů u jednotlivých organismů, katabolismus a anabolismus, bioenergetika a termodynamika buňky, termodynamické zákony ve vztahu k živým systémům
  • Metabolismus sacharidů, glykolýza, glukoneogeneze, glyoxylátová dráha, pentosový cyklus
  • Citrátový cyklus, dýchací řetězec, oxidační fosforylace
  • Metabolismus lipidů, trávení lipidů, β-oxidace mastných kyselin, biosyntéza mastných kyselin, syntéza triacylglycerolů, fosfatidátů, ketolátek a isoprenoidů
  • Metabolismus látek obsahujících dusík, trávení bílkovin a syntéza látek z aminokyselin, odbourávání a syntéza aminokyselin, vylučování amonných iontů, rozdělení organismů dle odpadních forem dusíku, metabolismus nukleotidů
  • Vznik a vývoj života z pohledu molekulární biologie, chemický a biologický vývoj, procesy vedoucí ke vzniku buňky s DNA genomem, vznik eukaryotní buňky, endosymbiotická teorie, vznik mnohobuněčných organismů
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Studijní opory

Kurz v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7628

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • používá odborný jazyk využívaný v buněčné a molekulární biologii, genetice a biochemii,
  • popíše stavbu buněčných součástí prokaryotických a eukaryotických buněk a vysvětlí jejich funkci,
  • zpracuje komplexní výstup, kterým charakterizuje vybrané organely,
  • rozliší různé možnosti transportu látek přes membránu a vzájemně je porovná z pohledu energetické bilance a chemických interakcí,
  • charakterizuje chemické vlastnosti sacharidů, lipidů, proteinů a nukleových kyselin,
  • aplikuje znalosti o chemických vlastnostech látek tvořících živé organismy na jejich funkce v buňce,
  • vytvoří model molekul biogenních látek, pomocí kterého vysvětlí jejich klíčové vlastnosti,
  • s využitím relevantních zdrojů řeší problémové úlohy vztahující se k buňkám a jejich složení,
  • na příkladech vysvětlí význam prostorového uspořádání biogenních molekul na jejich fyziologické funkce,
  • graficky zpracuje modelový diagram charakterizující procesy genové exprese,
  • charakterizuje průběh transkripce a translace a jejich význam pro fungování buněk,
  • charakterizuje fáze buněčného cyklu a vysvětlí jejich průběh na příkladech,
  • vytvoří souvislé shrnutí procesů dělení buněk,
  • zhodnotí rozdíly a společné znaky mitózy a meiózy,
  • vysvětlí princip vzniku a důsledky mutací,
  • aplikuje poznatky o mutačních principech na konkrétní příklady,
  • rozliší způsoby chromozomálního určení pohlaví u různých skupin organismů,
  • vysvětlí hlavní principy dědičnosti,
  • rozumí a aktivně používá konvenční symboly využívané pro popis dědičnosti,
  • využívá Mendelovy zákony dědičnosti pro řešení modelových příkladů,
  • zhodnotí limity Mendelovského pojetí genetiky,
  • charakterizuje hlavní principy metabolismu v kontextu termodynamických zákonů,
  • vysvětlí význam hlavních metabolických drah pro funkci buněk,
  • vysvětlí látkové a energetické propojení metabolických drah,
  • popíše vstupní a výstupní látky a princip jednotlivých kroků hlavních metabolických drah sacharidů, lipidů a látek obsahujících dusík,
  • vytvoří shrnutí propojení hlavních katabolických drah
  • formuluje výzkumný problém, provede experiment a na základě zjištěných dat formuluje výsledky u modelového experimentu zaměřeného na metabolické projevy buněk
  • charakterizuje hlavní teorie vzniku a vývoje života a vysvětlí princip jejich vědecké povahy
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK