PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Inkluze, multikulturalita a didaktické přístupy - OPB03N501A
Anglický název: Inclusion, Multiculturalism and Didactic Approaches
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 25 / 25 (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
PhDr. Petra Ristić, Ph.D.
Prerekvizity : OPB03N402A
Anotace -
Kurz se zaměřuje na rozvoj kompetencí studentů v oblasti podpory společného vzdělávání v mateřské škole. Studenti se seznání s vývojem pojetí integrativních a inkluzivních přístupů v předškolním vzdělávání v širším pojetí, získají vhled to teoretického ukotvení přístupů, které se zabývají rozmanitostí kulturního zázemí dětí a jejich identitou (multikulturní, interkulturní, transkulturní přístup ve vzdělávání). Zvláštní pozornost je věnována dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí, možnostem podpory těchto dětí a jejich rodin ze strany pedagogů a předškolních institucí. Kurz cílí na rozvoj smyslu studentů ve vztahu ke spravedlnosti, solidaritě, toleranci a sociokulturní rozmanitosti. Vede studenty k angažovanosti při potírání projevů intolerance, xenofobie, diskriminace a rasismu v MŠ a tomu, aby dokázali didakticky transformovat tuto problematiku v práci s dětmi v předškolním věku.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
Cíl předmětu

Student rozvine kompetence v oblasti podpory společného vzdělávání v mateřské škole. Student se seznání s vývojem pojetí integrativních a inkluzivních přístupů v předškolním vzdělávání v širším pojetí, získá vhled to teoretického ukotvení přístupů, které se zabývají rozmanitostí kulturního zázemí dětí a jejich identitou (multikulturní, interkulturní, transkulturní přístup ve vzdělávání). 

 

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 105,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži 4
Přidělené kredity 4
Zakončení KZ
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 15 hodin
Příprava na zápočet 15 hodin

Studenti budou studovat literaturu vztahující se k tématům kurzu, vyzkouší si práci nejméně s jednou didaktickou metodou v interakci s dětmi v FMŠ. Budou pracovat ve skupinách  na úkolech. Studenti plní průběžné úkoly mezi setkáními. Část úkolů budou realizovat v FMŠ s dětmi. Zpracování svých úkolů budou vkládat do Moodle, kde pro ně bude rovněž studijní literatura, videa z praxe a další metodické materiály.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky k zápočtu:

  • Aktivní účast na semináři (min. 80 %).
  • Seminární práce: Vyzkoušení, dokumentace realizace a reflexe jedné metody podporující inkluzi v MŠ. Zpracování seminární práce bude specifikováno na 1. setkání.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
Literatura

BOOTH, T., AINSCOW, M. a D. KINGSTON. Index for inclusion. Developing play, learning and participation in early years and childcare. CSIE, 2006.

FELCMANOVÁ, Alena a kol. Persona dolls: panenky s osobností: jak rozvíjet prosociální postoje dětí. Překlad Klára Jansová. 1. vydání. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., Vzdělávací program Varianty, 2015. 118 stran. ISBN 978-80-87456-62-0.

HALL, Nadia Saderman. Creative resources for the anti-bias classroom. Albany: Delmar, 1999. xiv, 354 s. ISBN 0-8273-8015-1.

LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Překlad Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016. 463 stran. ISBN 978-80-262-1123-5.

LINHARTOVÁ, Tereza a LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, 2018. 190 stran. ISBN 978-80-88171-18-8.

MOREE, Dana. Základy interkulturního soužití. Portál, 2015, 204 s., ISBN 978-80-262-0915-7

MORVAYOVÁ, P. -  MOREE, D. Od multikulturní výchovy k vhledu. 1. vyd. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2009. ISBN 978-80-86961-86-6. s 75 - 111.

PREISSOVÁ, Andrea, ed. a ŠVACHOVÁ, Irena, ed. Protipředsudkové vzdělávání v kontextu multikulturalismu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 206 s. Sborník; č. 2013/54. ISBN 978-80-244-3413-1.

SUCHÁNKOVÁ, Hana a kol. Multikulturně v teorii i praxi [CD-ROM]. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. Monografie. Požadavky na systém: Adobe Acrobat Reader. ISBN 978-80-7414-617-6. Dostupné také z: http://neflt.ujep.cz/sites/default/files/multikulturne_v_teorii_i_praxi.pdf.

Elektronické zdroje:

inkluzivniskola.cz

https://www.clovekvtisni.cz/co-delame/vzdelavaci-program-varianty/persona-dolls

https://mkc.cz/cz/

https://www.eduin.cz/

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (26.01.2020)
Sylabus

Témata:
1) Multikulturalita, interkulturní a transkulturní přístup, resp. přístupy zabývající se rozmanitostí kulturního zázemí dětí a jejich identitou.
2) Vývoj pojetí integrativních a inkluzivních přístupů v předškolním vzdělávání v širším pojetí.
3) Legislativní zakotvení interkulturní výchovy v českém vzdělávacím systému; interkulturní výchova a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
4) Protipředsudková výchova v mateřské škole a didaktické uchopení pedagogické práce s rozmanitostí (seznámení s vybranými didaktickými materiály pro předškolní vzdělávání: např. Persona Dolls, Carly apod.)
5) Didaktické přístupy zaměřené na podporu dětí ze sociálně znevýhodňujícího prostředí (metoda Grunnlaget apod.)
6) Podpora interkulturního a mezináboženského porozumění v prostředí mateřské školy; komunikace s dětmi a rodiči.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
Studijní opory

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8722 (heslo získají studenti na 1. setkání).

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
Výsledky učení
  • Student vysvětlí pojmy multikulturalita, interkulturní a transkulturní přístup, resp. přístupy zabývající se rozmanitostí kulturního zázemí dětí a jejich identitou.
  • Student charakterizuje legislativní a kurikulární zakotvení interkulturní výchovy v českém vzdělávacím systému (interkulturní výchova a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání).
  • Student popíše vývoj pojetí integrativních a inkluzivních přístupů v předškolním vzdělávání v širším pojetí a porovná je.
  • Student charakterizuje východiska protipředsudkové výchovy v mateřské škole. Navrhne a vyhodnotí didaktické uchopení pedagogické práce s rozmanitostí (seznámení s vybranými didaktickými materiály pro předškolní vzdělávání: např. Persona Dolls, Carly apod.). Komparuje různé přístupy a hodnotí jejich přínos či rizika.
  • Student zná některé metodické nástroje vhodné pro využití v předškolním vzdělává pro podporu inkluze a práce s rozmanitostí. Formuluje přínosy a rizika daných metod a možnosti jejich využití v praxi.
  • Student popíše některé didaktické přístupy zaměřené na podporu dětí ze sociálně znevýhodňujícího prostředí (metoda Grunnlaget apod.). Komparuje různé přístupy a hodnotí jejich přínos či rizika.
  • Student charakterizuje zásady podpory interkulturního a mezináboženského porozumění v prostředí mateřské školy. Zná zásady komunikace s dětmi a rodiči a navrhne alternativní řešení pro konkrétní situace.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK