PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Dramatická výchova s didaktikou - OPB03N302A
Anglický název: Drama Education with Didactics
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z [HT]
Počet míst: 30 / 30 (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Vyučující: MgA. Alžběta Ferklová
Je prerekvizitou pro: OPB03N405A
Je záměnnost pro: OKB03N302A
Anotace
Obsah předmětu je zaměřen na osobnostně-estetický rozvoj studentů, na posílení vzájemné empatie ve skupině. Důraz je kladen též na rozvoj představivosti a fantazie jako základu tvořivé hry dramatické i nedramatické. Využívány jsou různé druhy reálných i imaginárních podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace. Předmět je koncipován tak, aby studenti měli možnost seznámit se základními postupy a metodami dramatické výchovy především s průpravnými hrami a cvičeními, technikou řeči, přednesem a divadlem pro děti. Každý student se stává aktivním účastníkem veškerých her a cvičení.
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (28.08.2022)
Cíl předmětu
Cíle předmětu:

1. Studenti se naučí rozvíjet schopnost empatie a sociální dovednosti prostřednictvím dramatických aktivit zaměřených na skupinové vnímání, komunikaci a smyslové vnímání.
2. Studenti se seznámí s průpravnými hrami a cvičeními, které budou využívat k rozvoji základních dramatických dovedností a empatie.
3. Studenti se naučí pracovat s literární předlohou, aby dokázali využít její témata k tvorbě dramatických aktivit a prohloubení porozumění.
4. Studenti budou rozvíjet schopnost improvizace a využití pohybových, rytmických a hlasových technik v dramatických aktivitách.
Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (05.10.2024)
Deskriptory

Vyčíslení studijní zátěže:

přímá výuka: 48 hodin

Shlédnutí videí + reflexe: 5 hodin

Četba odborné literatury + reflexe: 22 hodin

Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je zakončen zápočtem, pro jeho udělení je třeba:

- 100% docházka, aktivní účast v hodinách

- shlédnutí videí o dramatické výchově + reflexe

- reflexe knihy E. Machkové - Úvod do studia dramatické výchovy

Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
Literatura

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008. ISBN 978-80-7068-217-3.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011. ISBN 978-80-7068-250-0.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. ISBN 978-80-7068-207-4.
MORGANOVÁ,N. a J. SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu, Komenský, Brno: PdF MU, 2003.
SVOBODOVÁ, Eva; ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS).
ULRYCHOVÁ,I.; Drama a příběh, tvorba scénáře příběhového dramatu v DV. Praha: DAMU, 2007.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (13.01.2020)
Sylabus

Témata:

1) Průpravné hry a cvičení – rozvoj skupinového vnímání, smyslového vnímání

2) Průpravné hry a cvičení – rozvoj komunikačních schopností

3) Průpravné hry a cvičení – rozvoj empatie a prostorového vnímání

4) Práce s literární předlohou - příběh s dětským hrdinou

5) Vytváření větších tematických celků - dramatická výchova a výtvarná výchova

6) Vytváření větších tematických celků

7) Strukturované drama - umělá inteligence

8) Strukturované drama - šikana

9) Práce s literární předlohou - klasická pohádka - O Smolíčkovi

10) Práce s literární předlohou - obrázková knížka

Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (06.10.2024)
Studijní opory

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8641 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (13.01.2020)
Výsledky učení
Výsledky učení:

1. Student aplikuje a rozvine základní metody dramatické výchovy zaměřené na rozvoj skupinového vnímání, smyslového vnímání a komunikace v rámci dramatických aktivit.
2. Student připraví a realizuje dramatické lekce zaměřené na různá témata jako rodina, zvířata, odvaha, přátelství a příroda, s využitím průpravných her a cvičení.
3. Student demonstruje použití improvizačních a tvořivých technik při práci s literární předlohou, aby podpořil rozvoj porozumění a kreativity studentů.
4. Student bude schopen vést dramatické aktivity a hry zaměřené na podporu emocionálního vyjádření a imaginativního vnímání ve skupině.
Poslední úprava: Ferklová Alžběta, MgA. (05.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK