PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Teorie předškolní výchovy II - OPB01N116A
Anglický název: Theory of Preschool Education II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPB03N301A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Prerekvizity : OPB01N110A
Je prerekvizitou pro: OPB01N121A, OPB01N122A
Je záměnnost pro: OKB01N116A
Anotace -
Předmět srovnává systém, cíle a obsah ve výchovně vzdělávacím působení mateřských škol do roku 1990 a v následujícím období. Ze srovnání je vyvozována sociocentrická, pedocentrická a konvergentní podstata přístupu k institucionální předškolní výchově. Zaměřuje se na dokumenty týkající se předškolního vzdělávání, které vznikají a nabývají závaznosti po roce 2000. Osobnostně orientovaný model, jako základ RVP PV je vysvětlován ve svých principech i v konkrétním naplnění práce učitele – respektování potřeb dítěte (jejich struktura), individualizace pedagogické práce. Je probírána podstata ŠVP, TVP a IVP. Jsou vysvětlovány metody pedagogické práce (se zaměřením na výchovné i vzdělávací působení) s konkrétním vysvětlením pedagogického projektu jeho přípravy i realizace a přínosu pro předškolní děti. Je vymezen způsob přípravy práce učitele na tematické bloky, situační učení a projekty. Výstupem z předmětu je seminární práce s možností výběru ze zadaných témat.
Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.06.2017)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je zorientovat se ve vývoji a směřování předškolní výchovy od 60.let do 90. let 20.stol., konkrétně se orientovat v transformaci předškolní výchovy po roce1990 až do přijetí RVP PV. Vysvětlit osobnostní model předškolní výchovy jeho principy, cíle a metody práce s dětmi v předškolním vzdělávání v současnosti.

Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (14.10.2018)
Deskriptory

Pravidelné kontakty přes SIS, zadání materiálů pro distanční studium, zadání pěti témat pro seminární práce

MS Teams:

344r13c

Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (09.11.2020)
Podmínky zakončení předmětu

Zakončení předmětu zápočtem. Výstupem z předmětu je seminární práce (SP) s možností výběru ze zadaných témat (dle požadavků vyučujícího - uvádět odkazy na zdroje čerpání z odb. literatury v textu, realizovat průzkum dle tématu, vyhodnotit ho a sdělit své názory). Seminární práce by měla být vytištěná a odevzdána ve zkouškovém období do poloviny ledna.

Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (10.01.2019)
Literatura

Základní studijní literatura:

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi.  Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.

HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3. MANUÁL k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP v Praze, 2005. ISBN 8087000-01-3.

PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.

 

Další doporučená literatura:

HELUS,Z. Osobnostní pojetí dítěte: Inspirace pro mateřské školy. Poradce ředitelky mateřské školy. 2013, č. 1, s. 34-36.

HORÁKOVÁ, S., SUCHOCHLEBOVÁ-RYNTOVÁ, L. Výchova k psychické odolnosti. Praha: Grada, 2008. ISBN 97880-247-2206-1

KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny? Pedagogická orientace, roč. 24, 2014, s.583-597. ISSN 1211-4669.

OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (15.11.2018)
Sylabus

Předmět srovnává systém, cíle a obsah ve výchovně vzdělávacím působení mateřských škol do roku 1990 a v následujícím období. Ze srovnání je vyvozována sociocentrická, pedocentrická a konvergentní podstata přístupu k institucionální předškolní výchově. Zaměřuje se na dokumenty týkající se předškolního vzdělávání, které vznikají a nabývají závaznosti po roce 2000. Osobnostně orientovaný model, jako základ RVP PV je vysvětlován ve svých principech i v konkrétním naplnění práce učitele – respektování potřeb dítěte (jejich struktura), individualizace pedagogické práce. Je probírána podstata ŠVP, TVP a IVP. Jsou vysvětlovány metody pedagogické práce (se zaměřením na výchovné i vzdělávací působení) s konkrétním vysvětlením pedagogického projektu jeho přípravy i realizace a přínosu pro předškolní děti. Je vymezen způsob přípravy práce učitele na tematické bloky, situační učení a projekty. Výstupem z předmětu je seminární práce s možností výběru ze zadaných témat.

 

V akademickém roce 2018/19 bude do semináře tohoto předmětu zařazeno setkání s absolventkami oboru UMŠ. Absolventky přiblíží pozici začínající učitelky - z pohledu vyrovnání se s požadavky MŠ (ŠVP);  školní řád a kooperace s druhou učitelkou ve třídě – případně s pedag.asistentem; příprava a realizace pedagogického programu; zvládání chování dětí a individualizace přístupů; komunikace s rodiči). Studentky se absolventek následně ptají na konkrétní situace, jak byly řešeny a rozvíjí se diskuse nad různými názory a možným řešením v konkrétní školní praxi. 

Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora inovací v přípravě studia pedag.pracovníků na PedF UK financovaného z fondu vzdělávací politiky pro rok 2018 (F1).

Takto inovovaný seminář se velmi osvědčil i v minulém akademickém roce. Přínos spočíval především v aktivitě a zájmu studentek i v rozsahu jejich dotazů, následných diskusí a praktických doporučení absolventek. Z celkového procesu také vyplynulo, jak o své budoucí učitelské práci studentky přemýšlejí, čeho se nejvíce obávají apod.

Učitel celý proces skupinové dynamiky moderuje, shrnuje hlavní myšlenky, podpoří vhodné postupy.

Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (04.12.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK