Předmět se orientuje do oblasti didaktických specifik a možností využití specifického druhu didaktických prostředků, označovaných jako didaktická technika nebo technické výukové prostředky. Jeho posláním je vybavit studenty příslušnými vědomostmi a kompetencemi, které mohou spolu s poznatky didaktik svých aprobačních oborů aplikovat ve své pedagogické praxi. Cílem předmětu je seznámit studenty se soudobými technickými prostředky využívanými v edukaci, resp. jejich komplexy, zejména pak s prostředky interaktivními, s jejich základními technologickými charakteristikami, edukačním potenciálem, způsoby jejich funkční implementace a využití daných možností ve vzdělávání. Tematicky se předmět zaměřuje na základní terminologické konstrukty oblasti didaktických prostředků, problematiku tvorby a implementace didaktických materiálů, učebních pomůcek, resp. digitálních výukových objektů, didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků a na poznání parametrů a didaktických specifik vybraných soudobých technických výukových prostředků. Uvažována je zde především oblast promítací techniky a prezentačních systémů a oblast interaktivní techniky, resp. interaktivních tabulí. Zároveň si předmět klade za cíl ukázat studentům nutnost rozvoje informační gramotnosti u žáků základních a středních škol.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (18.01.2018)
Subject is focused into specific areas of the didactic means and possibilites of specific types of teaching resources, known as a instructional technology or technical educational means . Its mission is to equip students with appropriate knowledge and competencies that they with their didactic knowledge from approbation fields applied in their teaching practice. The aim of subject is to acquaint students with contemporary technical means used in the education, respectively complexes, especially with interactive devices, with their basic technological characteristics, educational potential, ways of functional implementation and use of its potential in education. Thematically is the course focuses on the basic constructs of the terminology of didactic means, issues of development and implementation of teaching materials, teaching aids, respectively digital learning objects, educational aspects and the role of technical didactic means and on specific parameters of chosen contemporary technical didactic means. Considered here is mainly the area of projection equipment and presentation systems and interactive techniques, respectively. interactive whiteboards.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (10.09.2015)
Literatura -
Studijní materiály jsou poskytovány prostřednictvím Moodle kurzu.
Příklady informačních zdrojů:
BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.
HAUSNER, M. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor, c2007, [72] s. ISBN 978-80-903897-0-0.
JENNY GAGE. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. Reprint. London: David fulton publishers, 2006. ISBN 9781843122623.
webové stránky poskytovatelů interaktivních zařízení
úložiště digitálních učebních materiálů
...
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (05.02.2018)
Study materials are provided through the Moodle course.
Examples of information sources:
BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.
HAUSNER, M. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor, c2007, [72] s. ISBN 978-80-903897-0-0.
JENNY GAGE. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. Reprint. London: David fulton publishers, 2006. ISBN 9781843122623.
webové stránky poskytovatelů interaktivních zařízení
úložiště digitálních učebních materiálů
...
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Atest je založen na portfóliu (odevzdávaném prostřednictvím Moodle podpory):
průběžně plněných úkolů zadáváným v průběhu semestru (zpracovávaných v rámci jednotlivých seminářů)
obsahově hlubším pojetím jednoho vybraného tématu
závěrečnou prací digitálního učebního objektu pro interaktivní tabule (rozpracovanou v rámci semináře na konci semestru)
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (18.01.2018)
The certificate is based on a portfolio (submitted via Moodle support):
continuous tasks assigned during the semester (processed within individual seminars) deeper conception of one selected topic final work of a digital learning object for interactive whiteboards (elaborated in the framework of the seminar at the end of the semester)
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Sylabus -
Tématicky je kurz orientován na:
Technické prostředky v edukaci, základní terminologické konstrukty oblasti
Didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků
Didaktická specifika technických prostředků v edukaci
Interaktivní technika
Prostředky pro poskytování zpětné vazby
Vzdělávací prostředí, didaktické materiály a možnosti jejich tvorby
Hlavní orientace témat se vztahuje k:
Interaktivní tabule, možnosti využití, softwarová podpora
Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi
Tvorba výukových objektů pro prezentaci na interaktivní tabuli
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (18.01.2018)
The course focuses on:
Technical means in education, basic terminological constructs of the area
Didactical aspects and functions of technical teaching resources
Didactic specifics of technical means in education
Interactive technology
Means for providing feedback
Educational environment, didactic materials and possibilities of their creation
The main focus of the topics relates to:
Interactive boards, usage options, software support
Principles and ways of working with interactive whiteboards
Create learning objects for presentation on an interactive whiteboard
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (05.02.2018)