|
|
|
||
Cílem kursu je seznámení s různými podobami psychologie zaměřujcí se na procesy utváření významu. Tyto procesy zkoumáme tím, že interpretujeme, proto se kurs zaměřuje na různé možnosti (postupy a teoretické rámce) interpretace. Poslední úprava: CHRZ/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2011)
|
|
||||||||||||
Smyslem kursu je naučit se interpretovat, jak jsou různé předměty zvýznamňovány prostřednictvím různých forem zvýznamňování a zdrojů utváření významu. Základní struktura předmětu je tvořena triádou: 1) Předměty (oblasti) zvýznamňování 2) Formy utváření významu 3) Zdroje významu. Kurs sestává ze čtyř okruhů, tj. vedle úvodního bloku jsou zde tři okruhy věnované předmětům (oblastem), formám a zdrojům utváření významu. Vzhledem k tomu, že předměty, formy a zdroje významu od sebe při výkladu nelze oddělovat, nejedná se o oddělené bloky, ale o vzájemně propojené tematické okruhy. Úvodní blok: Obsah a smysl předmětu, seznámení s logikou a strukturou kursu, vymezení základních pojmů, základní informace k seminární práci Úvodní informace k tomuto bloku je obsažena v souboru PSYCHOLOGIE DISKURSU.doc (viz soubory v příloze tohoto sylabu) - o čem je předmět psychologie diskursu (procesy utváření významu, jakým způsobem člověk dává význam své zkušenosti) - jakým způsobem zkoumáme procesy utváření významu (tím, že interpretujeme) - co je to interpretace a co děláme, když interpretujeme (explikujeme implicitní v utváření významu) - co je to diskurs (zastřešujíc pojem pro různé prostředky a způsoby, jakými může být utvářen význam) - možnost chápání interpretovaných textů, promluv, videí, artefaktů atd. jako 1) produktů mysli, či jako 2) produktů pro mysl - nastolení základního schématu: předmět - forma - zdroj zvýznamňování Podrobnější informace obsahuje text: Chrz: "CO DĚLÁME, KDYŽ INTERPRETUJEME", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII, str. 13-26, celý sborník na adrese: http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/aktual/QA_SB_2009.pdf Z didaktických důvodů je v další části kursu pořadí uvedené triády prohozeno, tj. při výkladu se postupuje od forem - přes zdroje významu (a jim odpovídající teoretické rámce) - k předmětům a oblastem zvýznamňování.
První tematický okruh: Formy utváření významu - psychologie symbolu a metafory - metaforické a metonymické formy zvýznamňování - příběh a mýtus jako forma zvýznamnění skutečnosti - žánry, které (kterými) žijeme - žánr a styl - dialog a dramatická hra - podoby a formy aktivní imaginace Text k psychologii metafory je obsažen v souboru psychologiemetafory.doc (viz příloha) Texty k narativní psychologii (příběhy a jejich žánry jako formy zvýznamnění) jsou obsaženy v souboru narativnipsychologie.doc (viz příloha) Text k symbolu, metafoře, příběhu, mýtu, dialogu, dramatické hře, žánru a stylu obsažen v souboru Chrz-podoby a formy aktivní imaginace.doc (viz příloha) Text k narativní interpretaci: Čermák, Hiles, Chrz: "NARATIVNĚ ORIENTOVANÝ VÝZKUM: INTERPRETAČNÍ PERSPEKTIVY", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VI, str. 53-66, celý sborník na adrese: http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/Veda/AUPO/Psychologica_37-sup.pdf
Druhý tematický okruh: Zdroje utváření významu Zdroje utváření významu jsou probírány v rámci odpovídajících přístupů, které umožňují těmto zdrojům významu porozumět. Tak například sociální stereotypy jsou probírány v rámci teorie sociálních representací, či maskované tužby v rámci psychoanalýzy, či archetypy v rámci hlubinné psychologie. Je vyložen prostor možných výkladových schémat (která explikují/exemplifikují procesy utváření významu). Dvěma dimenzemi tohoto prostoru jsou: mentalismus versus kulturalismus (dvojí směr, kterým se pohybuje explikace procesů utváření významu směrem od dat k exemplifikačním schématům, tj. pohyb interpretace směrem k mysli či ke kultuře - předpoklady: "kultura utvářená myslí" či "mysl utvářená kulturou") a hermeneutika podezření versus hermeneutika důvěry (předpoklady týkající se povahy explicitních dat, která jsou chápána buď jako maskování či zašifrování - a pak je třeba je mít v podezření, a nebo jako zjevování a ukazování - a pak je možné je brát s důvěrou). Některá výkladová schémata umístěná do tohoto pomyslného prostoru ("levo-pravá" dimenze jako "podezření - důvěra", a "dolno-horní" dimenze jako "mentalismus - kulturalismus"):
Texty k interpretačním rámcům a přístupům (ke konfliktu interpretací): Chrz: "JAK LZE KRITICKY ROZUMĚT SOUČASNÉ FANTASY KULTUŘE", Sborník Kvalitativny výskum vo verejnom prostore, str. 117-123, celý sborník na adrese: http://www.fedu.uniba.sk/fileadmin/user_upload/editors/KPP_Rado_Masaryk/zbornik/Zbornik.pdf Chrz: "MIZENÍ SUBJEKTU V DRAMATU SARAH KANEOVÉ PSYCHÓZA VE 4:48" (poslední kapitola textu v souboru narativnipsychologie.doc, viz příloha) Chrz: "CO DĚLÁME, KDYŽ INTERPRETUJEME", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII, str. 13-26, celý sborník na adrese: http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/aktual/QA_SB_2009.pdf
Třetí tematický okruh: předměty (oblasti) zvýznamňování Zde je v souvislosti s formami utváření a zdroji významu (a odpovídajícími výkladovými přístupy) probíráno zvýznamňování v různých oblastech. Inerpretované texty, promluvy, videa, artefakty atd. mohou být chápány jako: 1) produkty mysli, popřípadě jako: 2) produkty pro mysl. Jako produkty mysli mohou být z hlediska procesů utváření významu interpretovány např.: - série snů či aktivních imaginací sebraných v procesu psychoterapie - narativní rozhovory - fiktivní příběhy získané různými metodami (TAT, dovyprávění příběhů, vysvětlení či zdůvodnění neobvyklé situace atd.) Jakožto produkty pro mysl (vypovídající o "obecně sdílené mentalitě") mohou být z hledisak procesů utváření významu interpretovány např.: - reklamní spot, billboard či tištěná reklama - různé prvky volebních kampaní - videoklipy - počítačové hry či videohry - filmy, televizní seriály - hlášky z filmů sdílené v určitém společenství - vtipy vyprávěné v různých komunitách či institucích Texty ke zkoumání procesů utváření významu (jejich forem a zdrojů) v různých oblastech zvýznamňování: Chrz: "CO DĚLÁME, KDYŽ INTERPRETUJEME", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII, str. 13-26, celý sborník na adrese: http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/aktual/QA_SB_2009.pdf Chrz: PSYCHOLOGIE METAFORY (viz příloha psychologiemetafory.doc, poslední část týkající se metafor v politice) Chrz: ŽÁNR, MYSL A KULTURA (viz příloha narativnipsychologie.doc, kapitola "Žánr, mysl a kultura", části týkající se nemoci, filmu a vzdělávání) Chrz: MOŽNOSTI NARATIVNÍHO PŘÍSTUPU K AUTOBIOGRAFICKÉMU ROZHOVORU (viz příloha Analýza narativních rozhovorů.doc) Čermák, Hiles, Chrz: "NARATIVNĚ ORIENTOVANÝ VÝZKUM: INTERPRETAČNÍ PERSPEKTIVY", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VI, str. 53-66, celý sborník na adrese: http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/Veda/AUPO/Psychologica_37-sup.pdf Chrz: ANALÝZA ZVÝZNAMŇOVÁNÍ V REKLAMĚ (PP-presentace, viz příloha interpretace-reklamy.ppt, text upřesňující zadání seminární práce na příkladu interpretace reklamy) Chrz: "INNOCENT WHEN YOU DREAM" ANEB CO VŠECHNO NÁM MŮŽE UNIKAT PŘI INTERPRETACI "TEXTU NA PAPÍŘE" (PP-presentace, viz příloha Beyond text.ppt, k teorii a praxi interpretace na příkladu písně Toma Waitse přístupné na adrese: http://www.youtube.com/watch?v=Md7iv0Rg1LU) Chrz: IMAGINACE A IMAGINÁRNO VE FILMECH TERRYHO GILLIAMA (PP-presentace, viz příloha Imaginace a imaginárno.ppt, ukázka konfliktu interpretací - hermeneutika podezření versus hermeneutika důvěry - na filmech T.G.) Chrz: "JAK LZE KRITICKY ROZUMĚT SOUČASNÉ FANTASY KULTUŘE", Sborník Kvalitativny výskum vo verejnom prostore, str. 117-123, celý sborník na adrese: http://www.fedu.uniba.sk/fileadmin/user_upload/editors/KPP_Rado_Masaryk/zbornik/Zbornik.pdf Chrz: DIALOGICKÉ JEDNÁNÍ JAKO FORMA AKTIVNÍ IMAGINACE (viz příloha Dialogické jednání jako forma aktivní imaginace.doc, návrh rámce pro interpretaci dialogického jednání na základě Jungova pojetí aktivní imaginace) Chrz: VÝZNAM V POHYBU ANEB PROČ JE PRO PSYCHOLOGY UŽITEČNÉ ZKOUMAT FILM (viz příloha Význam v pohybu.ppt, přehled východisek a možností psychologické interpretace filmu)
Předpoklady pro absolvování předmětu Orientace v systému obecné psychologie. Znalost základních psychologických směrů a přístupů. Zkouška z předmětu Základem pro udělení zkoušky bude vypracování seminární práce podle pravidel zčásti uvedených v souboru PSYCHOLOGIE DISKURSU.doc a podrobně spedifikovaných na přednáškách. Otázky u zkoušky se budou týkat třech základních okruhů, tj. předmětu zvýznamňování, forem utváření významu a zdrojů významu. Zadáním seminární práce je interpretace vybraného "produktu mysli" či "produktu pro mysl" z hlediska forem a zdrojů utváření významu. Práce by měla obsahovat také reflexi interpretujícího procesu, k němuž jsou osnovou následující otázky (tyto otázky jsou zároveň také možnými otázakmi ke zkoušce). 1) Co jsou explicitní data? 2) K jakým implicitním strukturám se pohybujeme? Tedy: Co explikujeme? 3) Na základě jakých výkladových schémat? 4) Mentalistická či kulturalistická interpretace? 5) Hermeneutika podezření či důvěry? 6) Vycházíme z částí či z celku? 7) Zaměřujeme se na obsah či formu? 8) Akcentujeme strukturu (text) či funkci (kontext)? Příklady dalších možných otázek: 1) V čem spočívá odlišnost metaforické a metonymické formy zvýznamňování? 2) Co je méněno tvrzením, že lidská zkušenost je z podstatné části narativně strukturována? 3) V čem spočívá rozdíl v pohledu ideologické kritiky a mytologické kritiky na procesy zvýznamňování lidské a sociální zkušenosti? 4) Jak přistupují k procesům zvýznamňování: psychoanalýza, archetypová psychologie, kognitivní psychologie, sociální kontruktivismus?
Poslední úprava: CHRZ/PEDF.CUNI.CZ (25.10.2011)
|