PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kognitivní psychologie a psychologie diskurzu - ON913013
Anglický název: Cognitive and Discursive Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D.
Prerekvizity : ON913004
Je záměnnost pro: OPNP1Q112A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu

Cílem kursu je seznámení s různými podobami psychologie zaměřujcí se na procesy utváření významu. Tyto procesy zkoumáme tím, že interpretujeme, proto se kurs zaměřuje na různé možnosti (postupy a teoretické rámce) interpretace.

Poslední úprava: CHRZ/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2011)
Sylabus

Smyslem kursu je naučit se interpretovat, jak jsou různé předměty zvýznamňovány prostřednictvím různých forem zvýznamňování a zdrojů utváření významu. Základní struktura předmětu je tvořena triádou:

1)      Předměty (oblasti) zvýznamňování

2)      Formy utváření významu

3)      Zdroje významu.

Kurs sestává ze čtyř okruhů, tj. vedle úvodního bloku jsou zde tři okruhy věnované předmětům (oblastem), formám a zdrojům utváření významu. Vzhledem k tomu, že předměty, formy a zdroje významu od sebe při výkladu nelze oddělovat, nejedná se o oddělené bloky, ale o vzájemně propojené tematické okruhy.

Úvodní blok: Obsah a smysl předmětu, seznámení s logikou a strukturou kursu, vymezení základních pojmů, základní informace k seminární práci

Úvodní informace k tomuto bloku je obsažena v souboru PSYCHOLOGIE DISKURSU.doc (viz soubory v příloze tohoto sylabu)

-          o čem je předmět psychologie diskursu (procesy utváření významu, jakým způsobem člověk dává význam své zkušenosti)

-          jakým způsobem zkoumáme procesy utváření významu (tím, že interpretujeme)

-          co je to interpretace a co děláme, když interpretujeme (explikujeme implicitní v utváření významu)

-          co je to diskurs (zastřešujíc pojem pro různé prostředky a způsoby, jakými může být utvářen význam)

-          možnost chápání interpretovaných textů, promluv, videí, artefaktů atd. jako 1) produktů mysli, či jako 2) produktů pro mysl

-          nastolení základního schématu: předmět - forma - zdroj zvýznamňování

 Podrobnější informace obsahuje text: Chrz: "CO DĚLÁME, KDYŽ INTERPRETUJEME", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII, str. 13-26, celý sborník na adrese:

http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/aktual/QA_SB_2009.pdf

Z didaktických důvodů je v další části kursu pořadí uvedené triády prohozeno, tj. při výkladu se postupuje od forem - přes zdroje významu (a jim odpovídající teoretické rámce) - k předmětům a oblastem zvýznamňování.

 

První tematický okruh: Formy utváření významu

-          psychologie symbolu a metafory

-          metaforické a metonymické formy zvýznamňování

-          příběh a mýtus jako forma zvýznamnění skutečnosti

-          žánry, které (kterými) žijeme

-          žánr a styl

-          dialog a dramatická hra

-          podoby a formy aktivní imaginace

Text k psychologii metafory je obsažen v souboru psychologiemetafory.doc (viz příloha)

Texty k narativní psychologii (příběhy a jejich žánry jako formy zvýznamnění) jsou obsaženy v souboru narativnipsychologie.doc (viz příloha)

Text k symbolu, metafoře, příběhu, mýtu, dialogu, dramatické hře, žánru a stylu obsažen v souboru Chrz-podoby a formy aktivní imaginace.doc (viz příloha)

Text k narativní interpretaci: Čermák, Hiles, Chrz: "NARATIVNĚ ORIENTOVANÝ VÝZKUM: INTERPRETAČNÍ PERSPEKTIVY", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VI, str. 53-66, celý sborník na adrese:

http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/Veda/AUPO/Psychologica_37-sup.pdf

 

Druhý tematický okruh: Zdroje utváření významu

Zdroje utváření významu jsou probírány v rámci odpovídajících přístupů, které umožňují těmto zdrojům významu porozumět.  Tak například sociální stereotypy jsou probírány v rámci teorie sociálních representací, či maskované tužby v rámci psychoanalýzy, či archetypy v rámci hlubinné psychologie.

Je vyložen prostor možných výkladových schémat (která explikují/exemplifikují procesy utváření významu). Dvěma dimenzemi tohoto prostoru jsou: mentalismus versus kulturalismus (dvojí směr, kterým se pohybuje explikace procesů utváření významu směrem od dat k exemplifikačním schématům, tj. pohyb interpretace směrem k mysli či ke kultuře - předpoklady: "kultura utvářená myslí" či "mysl utvářená kulturou") a hermeneutika podezření versus hermeneutika důvěry (předpoklady týkající se povahy explicitních dat, která jsou chápána buď jako maskování či zašifrování - a pak je třeba je mít v podezření, a nebo jako zjevování a ukazování - a pak je možné je brát s důvěrou).

Některá výkladová schémata umístěná do tohoto pomyslného prostoru ("levo-pravá" dimenze jako "podezření - důvěra", a "dolno-horní" dimenze jako "mentalismus - kulturalismus"):

 

sociální konstruktivismus

 

ideologická kritika

 

mytologická kritika

psychoanalýza

 

archetypová psychologie

 

kognitivní psychologie

 

Texty k interpretačním rámcům a přístupům (ke konfliktu interpretací):

Chrz: "JAK LZE KRITICKY ROZUMĚT SOUČASNÉ FANTASY KULTUŘE", Sborník Kvalitativny výskum vo verejnom prostore, str. 117-123, celý sborník na adrese:

http://www.fedu.uniba.sk/fileadmin/user_upload/editors/KPP_Rado_Masaryk/zbornik/Zbornik.pdf

Chrz: "MIZENÍ SUBJEKTU V DRAMATU SARAH KANEOVÉ PSYCHÓZA VE 4:48" (poslední kapitola textu v souboru narativnipsychologie.doc, viz příloha)

Chrz: "CO DĚLÁME, KDYŽ INTERPRETUJEME", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII, str. 13-26, celý sborník na adrese:

http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/aktual/QA_SB_2009.pdf

 

Třetí tematický okruh: předměty (oblasti) zvýznamňování 

Zde je v souvislosti s formami utváření a zdroji významu (a odpovídajícími výkladovými přístupy) probíráno zvýznamňování v různých oblastech. Inerpretované texty, promluvy, videa, artefakty atd. mohou být chápány jako: 1) produkty mysli, popřípadě jako: 2) produkty pro mysl. Jako produkty mysli mohou být z hlediska procesů utváření významu interpretovány např.:

- série snů či aktivních imaginací sebraných v procesu psychoterapie

- narativní rozhovory

- fiktivní příběhy získané různými metodami (TAT, dovyprávění příběhů, vysvětlení či zdůvodnění neobvyklé situace atd.)

Jakožto produkty pro mysl (vypovídající o "obecně sdílené mentalitě") mohou být z hledisak procesů utváření významu interpretovány např.:

- reklamní spot, billboard či tištěná reklama

- různé prvky volebních kampaní

- videoklipy

- počítačové hry či videohry

- filmy, televizní seriály

- hlášky z filmů sdílené v určitém společenství

- vtipy vyprávěné v různých komunitách či institucích

Texty ke zkoumání procesů utváření významu (jejich forem a zdrojů) v různých oblastech zvýznamňování:

Chrz: "CO DĚLÁME, KDYŽ INTERPRETUJEME", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII, str. 13-26, celý sborník na adrese:

http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/aktual/QA_SB_2009.pdf

Chrz: PSYCHOLOGIE METAFORY (viz příloha psychologiemetafory.doc, poslední část týkající se metafor v politice)

Chrz: ŽÁNR, MYSL A KULTURA (viz příloha narativnipsychologie.doc, kapitola "Žánr, mysl a kultura", části týkající se nemoci, filmu a vzdělávání)

Chrz:  MOŽNOSTI NARATIVNÍHO PŘÍSTUPU K AUTOBIOGRAFICKÉMU ROZHOVORU (viz příloha Analýza narativních rozhovorů.doc)

Čermák, Hiles, Chrz: "NARATIVNĚ ORIENTOVANÝ VÝZKUM: INTERPRETAČNÍ PERSPEKTIVY", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VI, str. 53-66, celý sborník na adrese:

http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/Veda/AUPO/Psychologica_37-sup.pdf

Chrz: ANALÝZA ZVÝZNAMŇOVÁNÍ V REKLAMĚ (PP-presentace, viz příloha interpretace-reklamy.ppt, text upřesňující zadání seminární práce na příkladu interpretace reklamy)

Chrz: "INNOCENT WHEN YOU DREAM" ANEB CO VŠECHNO NÁM MŮŽE UNIKAT PŘI INTERPRETACI "TEXTU NA PAPÍŘE" (PP-presentace, viz příloha Beyond text.ppt, k teorii a praxi interpretace na příkladu písně Toma Waitse přístupné na adrese:  http://www.youtube.com/watch?v=Md7iv0Rg1LU)

Chrz: IMAGINACE A IMAGINÁRNO VE FILMECH TERRYHO GILLIAMA (PP-presentace, viz příloha Imaginace a imaginárno.ppt, ukázka konfliktu interpretací - hermeneutika podezření versus hermeneutika důvěry - na filmech T.G.)

Chrz: "JAK LZE KRITICKY ROZUMĚT SOUČASNÉ FANTASY KULTUŘE", Sborník Kvalitativny výskum vo verejnom prostore, str. 117-123, celý sborník na adrese:

http://www.fedu.uniba.sk/fileadmin/user_upload/editors/KPP_Rado_Masaryk/zbornik/Zbornik.pdf

Chrz: DIALOGICKÉ JEDNÁNÍ JAKO FORMA AKTIVNÍ IMAGINACE (viz příloha Dialogické jednání jako forma aktivní imaginace.doc, návrh rámce pro interpretaci dialogického jednání na základě Jungova pojetí aktivní imaginace)

Chrz: VÝZNAM V POHYBU ANEB PROČ JE PRO PSYCHOLOGY UŽITEČNÉ ZKOUMAT FILM (viz příloha Význam v pohybu.ppt, přehled východisek a možností psychologické interpretace filmu)

 

Předpoklady pro absolvování předmětu

Orientace v systému obecné psychologie. Znalost základních psychologických směrů a přístupů.

Zkouška z předmětu

Základem pro udělení zkoušky bude vypracování seminární práce podle pravidel zčásti uvedených v souboru PSYCHOLOGIE DISKURSU.doc a podrobně spedifikovaných na přednáškách. Otázky u zkoušky se budou týkat třech základních okruhů, tj. předmětu zvýznamňování, forem utváření významu a zdrojů významu. 

Zadáním seminární práce je interpretace vybraného "produktu mysli" či "produktu pro mysl" z hlediska forem a zdrojů utváření významu. Práce by měla obsahovat také reflexi interpretujícího procesu, k němuž jsou osnovou následující otázky (tyto otázky jsou zároveň také možnými otázakmi ke zkoušce).

1)      Co jsou explicitní data?

2)      K jakým implicitním strukturám se pohybujeme? Tedy: Co explikujeme?

3)      Na základě jakých výkladových schémat?

4)      Mentalistická či kulturalistická interpretace?

5)      Hermeneutika podezření či důvěry?

6)      Vycházíme z částí či z celku?

7)      Zaměřujeme se na obsah či formu?

8)      Akcentujeme strukturu (text) či funkci (kontext)?

Příklady dalších možných otázek:

1) V čem spočívá odlišnost metaforické a metonymické formy zvýznamňování?

2) Co je méněno tvrzením, že lidská zkušenost je z podstatné části narativně strukturována?

3) V čem spočívá rozdíl v pohledu ideologické kritiky a mytologické kritiky na procesy zvýznamňování lidské a sociální zkušenosti?

4) Jak přistupují k procesům zvýznamňování: psychoanalýza, archetypová psychologie, kognitivní psychologie, sociální kontruktivismus?

 

Poslední úprava: CHRZ/PEDF.CUNI.CZ (25.10.2011)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK