|
|
|
||
Kurz se zaměřuje na aktuální procesy a problémy odehrávající se na Blízkém východě a na jeho vztahy se Západem. Zdůrazněna je problematika vzdělávání a její promítání do klíčových procesů a problémů regionu. Zvláštní důraz je kladen na rozbor procesu modernizace (populační exploze, urbanizace, růst vzdělanosti, expanze médií), dopadů globalizace, situace mládeže, migrace, změny politického diskurzu, vzestup politického islámu a sociálních konfliktů. Důraz je kladen na komparativní perspektivu (synchronní i asynchronní). Kurz je zaměřen interdisciplinárně (historie, orientalistika, politologie), primární důraz je však kladen na sociologickou perspektivu a perspektivu srovnávací pedagogiky. V rámci komparativní pedagogiky dnes totiž dochází k renesanci zájmu o současný svět islámu, zejména o region Blízkého východ, a také o vztahy islámu a Západu. Na institucionální rovině lze tento rostoucí zájem dokumentovat na vzniku tzv. Middle East Special Interest Group, která byla ustavena v rámci Světové asociace srovnávací pedagogiky a pravideně organizuje vlastní sekce na význačných světových komparativistických kongresech. Přitom rozsah zájmu těchto studií je značný: od analýz vývoje vzdělanosti obyvatelstva v daných zemích, přes analýzy vývoje vzdělávacích systémů v kontextu ekonomické a politické modernizace daných regionů či rozbory obsahů učebnic a školního kurikula, až po hledání vztahu mezi úrovní dosaženého vzdělání a politickou radikalizací. Poslední úprava: GROSCHLO/PEDF.CUNI.CZ (17.10.2011)
|
|
||
Povinná literatura (výběr kapitol): Arab Human Developmnet Report 2002, 2003, 2004, 2005, 2009. New York, UNDP. PAIVANDI, S. Discrimination and Intolerance in Iran´s Textbooks. Washington, Freedom House 2008. RICHARDS, A. A Political economy of the Middle East. Boulder, Westview Press 2008. Saudi Arabia´s curricuum of intolerance. Washington, Freedom House, 2006.
Doporučená literatura: KEPEL, G. Boží pomsta. Křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět. Brno: Atlantis, 1996. JUERGENSMEYER, M. Teror v mysli boží. Globální vzestup náboženského násilí. Brno: CDK, 2007. HUNTINGTON, S. P. Střet civilizací. Boj kultur a proměna světového řádu. Praha: Rybka, 2001. BURUMA, I.; MARGALIT, A. Okcidentalismus. Západ očima nepřátel. Praha: NLN, 2005. ESPOSITO,J.; MOGAHED,D. Who speaks for Islam?What a billion Muslims really think. Gallup Pres, 2007. INGLEHART, R.; WELZEL, CH. Modernization, cultural change, and democracy. Cambridge, 2005. KEPEL, G. Jihad. The trail of political Islam. Cambridge: Harvard university press, 2002. KEPEL, G. Fitna. Válka v srdci islámu. Praha: Karolinum, 2006. KROPÁČEK, L. Blízký východ na přelomu tisíciletí. Dynamika přeměn v muslimském sousedství Evropy. Praha: Vyšehrad, 1999. LEWIS, B. The crisis of Islam. New York: Modern library, 2003. LEWIS, B. Kde se stala chyba? Praha: Volvox Globator, 2003. ROY, O. Globalized Islam. Columbia university press, 2004. SAID, E. Orientalismus. Západní koncepce Orientu. Praha: Paseka, 2008. SCHULZE, R. Dějiny islámského světa ve 20. století. Brno: Atlantis, 2007. Poslední úprava: GROSCHLO/PEDF.CUNI.CZ (17.10.2011)
|
|
||
Témata kurzu: (1) Islám a Západ (vzájemná percepce - role médií, knižního trhu, školního kurikula, obsahu učebnic), (2) Imigrace a integrace (vzorce migrace, integrační modely, komparace USA, západní Evropa, Česká republika, generační pohled a situace mládeže a role vzdělávání), (3) Blízký východ a modernizace či pozápadnění, (4) Radikalizace a mládež, (5) Příčiny zaostalosti, (6) Analýza terorismu a role vzdělávání. Poslední úprava: GROSCHLO/PEDF.CUNI.CZ (17.10.2011)
|