|
|
|
||
Předmět se soustředí na didaktické aspekty a otázky využití ICT k vytvoření edukačního prostředí, k podpoře klíčových procesů probíhajících ve školním vzdělávání a k vytvoření optimálních podmínek s využitím ICT pro spolupráci a komunikaci mezi účastníky výuky, a to jak prostřednictvím lokální počítačové sítě, tak Internetu. Studenti učitelství se tak seznamují se základními metodickými postupy, jak si učitel, resp. žák. pomocí počítače a počítačových sítí buduje a rozvíjí vlastní pracovní prostředí, v něm? se žák může učit, plnit své úlohy, archivovat své práce, sdílet nástroje a v němž učitel může vyvíjet své přípravy, využívat podpůrné nástroje k realizaci a vyhodnocování své vlastní práce a činností žáků. Předmět se zaměřuje na virtuální vzdělávací kolaborativní prostředí, technologickou podporu pro distribuci vzdělávacího obsahu, pedagogickou komunikaci, kolaboraci mezi účastníky výuky, sdílení prostředků a zpětnou vazbu, pracovní prostředí učitele a žáka, využití technologií pro monitorování, dokumentaci a archivaci průběhu a výsledků výuky a evaluaci výukového software a informačních zdrojů pro potřeby vzdělávání.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (28.11.2009)
|
|
||
Požadavky k zápočtu:
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2012)
|
|
||
VÁŇOVÁ,T., VÁŇOVÁ,A. Moodle v síti. PragoData Consulting : Brno, 2009.
SAK,P., MAREŠ,J., NOVÁ,H., RICHTER,V., SAKOVÁ,K., SKALKOVÁ,J. Člověk v informační společnosti. Vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Praha : Portál, 2007.
Výukový design http://www.elearnspace.org/Articles/InstructionalDesign.htm
Standardy http://www.imsglobal.org/learningdesign/ http://www.learnativity.com/standards.html HODGINS,W., CONNER,M. Everything You Ever Wanted to Know About Learning Standards but Were Afraid to ask. http://www.linezine.com/2.1/features/wheyewtkls.htm
Learning Design: http://www.imsglobal.org/learningdesign/ldv1p0/imsld_bestv1p0.html MERGEL,B. Instructional Design and Learning Theory [on-line]. [cit. 1.2.2008]. 1998. http://www.usask.ca/education/coursework/802papers/mergel/brenda.htm
Soubor článků na různá témata k elektronické výuce: http://www.cs.washington.edu/education/dl/presenter/papers.html
Web 2.0: Web 2.0 http://suewebik.net/webove/web20-def.html
E-learning 2.0: DOWNES, S. E-leaning 2.0. http://www.elearnmag.org/subpage.cfm?section=articles&article=29-1 Copyright, autorská práva: DOWNES, S. Copyrights Ethics and Theft. http://www.downes.ca/cgi-bin/page.cgi?post=65
Slovník, nástroje pro e-learning http://www.edutools.info/feature_list.jsp?pj=4
Ontologies for Education O4E http://o4e.iiscs.wssu.edu/xwiki/bin/view/Blog/About Dicheva,D., Sosnovsky,S., Gavrilova,T., Brusilovsky,P. Ontological Web Portal for Educational Ontologies. http://www.win.tue.nl/SW-EL/2005/swel05-aied05/proceedings/4-Dicheva-final-full.pdf Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (28.11.2009)
|
|
||
Znalosti z probíraných témat problematiky E-learning ve školní praxi. Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2012)
|
|
||
ÚVOD Teoretické otázky řízení učení a systémů pro řízení výuky. Pojem e-learning, e+learning.
E-LEARNING VE ŠKOLNÍ PRAXI Možnosti a způsoby využití ICT jako podpory učení žáka. Základní pojmy (programované učení, e-learning, výukové programy, on-line formy výuky, on-line podpora výuky, blended learning, výukový objekt, úložiště výukových objektů, aj.). Edukační procesy podporované ICT. Činnosti učitele a jeho úloha ve výuce s on-line podporou. Činnosti žáka při učení podporovaném ICT. Výhody a nevýhody on-line podpory prezenční výuky ve škole.
TECHNOLOGIE PRO APLIKACI E-LEARNINGU DO VÝUKY VE ŠKOLE Práce s vybranými technologiemi pro tvorbu a distribuci výukového obsahu prostřednictvím počítačové sítě. Výhody a nevýhody. Prostředí pro kolaboraci a sdílení výukových objektů a náměty pro jejich využití ve výuce. Práce s vybranými běžně dostupnými technologiemi synchronní a asynchronní komunikace (např. chat, videokonference) při komunikaci a spolupráci účastníků výuky prostřednictvím počítačové sítě. Sdílení software. Výhody a nevýhody. Práce s vybranými technologiemi pro zajištění zpětné vazby prostřednictvím počítačové sítě ve výuce a při učení. Výhody a nevýhody.
POČÍTAČOVÉ EDUKAČNÍ SYSTÉMY PRO ŘÍZENÍ ŽÁKOVA UČENÍ Modelové ukázky komerčních a Open Source systémů VLE, LMS k podpoře výuky a řízení učení žáka v prezenční výuce. Komunikace a principy řízení distribuované výuky.
ZÁKLADY PRÁCE S MOODLE Základní charakteristiky a možnosti Moodle z hlediska různých skupin uživatelů. Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle pro tvůrce kurzu. Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle pro učitele. Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle pro studenta.
NÁVRH SCÉNÁŘE Návrh scénáře elearningového projektu výuky s využitím výukových objektů a různých technologií k zajištění podpory učení žáka. Kritéria pro hodnocení elearningových kurzů. Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (24.01.2010)
|